Sterker nog – uit de meest recente cijfers van het Mondriaan Fonds en ABN AMRO blijkt zelfs dat het aantal kunstkopers dat gebruik maakt van deze ideële regeling een lichte toename laat zien na een aantal jaren van daling. En dat in een krimpende markt…
Dat is best opmerkelijk – over de hele linie heeft de recessie invloed heeft gehad op het kunstaankoopgedrag. Een derde van de particuliere kunstkopers is minder kunst gaan kopen. Kleinere budgetten en de economische crisis zijn voor velen de reden daarvan.
De KunstKoopscore: per maand doen ruim 110 kunstkopers een aankoop met gebruik van de KunstKoop. Dit betekent op jaarbasis dat 1.300 kopers voor ruim 5 miljoen euro aan kunstwerken aankopen tegen een investering van € 386.250 aan betaalde rente door het Mondriaan Fonds.
Birgit Donker, directeur van het Mondriaan Fonds:
‘Het is goed nieuws dat de KunstKoop intensief gebruikt wordt. We hebben er het afgelopen jaar veel aan gedaan om de bekendheid van deze sympathieke regeling te vergroten.’
Je weet het als lezer van We Like Art, wij zijn al jaren fan van deze fantastische regeling. We trekken samen op met Mondriaan Fonds en ABN AMRO om de KunstKoop te promoten. Het is echt uniek in de wereld, alleen Groot Brittannië heeft een min of meer vergelijkbare ‘Own Art’ regeling. Helaas zijn in Engeland lang niet alle topgaleries aangesloten. Hoe bijzonder is het dat je in Nederland bij je aankoop van een werk van een toonaangevende kunstenaar door de overheid ondersteund wordt!
KunstKoop: 100% Kunst = 0% Rente
Hoe zit het ook al weer? Met de KunstKoop kun je kunst op afbetaling kopen bij meer dan 100 galeries verspreid over Nederland. Je hoeft dan geen rente te betalen; deze wordt vergoed door het Mondriaan Fonds. Op die manier wil het fonds de particuliere markt voor kunst van hoge kwaliteit een stimulans geven. Lees meer over op onze KunstKoop pagina.
Nog wat cijferwerk: de bekendheid onder kunstkopers met de KunstKoop is met 6 procent gestegen tot 90 procent sinds het vorige onderzoek in 2010, zo blijkt uit het bovengenoemde onderzoek. Driekwart van de kunstkopers vindt de KunstKoop aantrekkelijk en overweegt bij een volgende aankoop gebruik te maken van deze financieringsregeling.
En verder: galeries zijn nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal voor beeldende kunst. Driekwart van de kunstkopers kocht in de afgelopen drie jaar een kunstwerk in een galerie; in 2010 was dit 88 procent. De online verkoopkanalen blijven in populariteit groeien: een derde heeft weleens via internet kunst gekocht (in 2010 was dit nog 13 procent). Je begrijpt dat wij ons ook over die laatste cijfers best verheugen.
En we herkennen dit. Wij krijgen wekelijks een reeks aanvragen binnen van onze lezers die bij ons een pareltje ontdekt hebben – van jonge studenten tot gelouterde kunstkopers. We denken dat online verkoop door We Like Art en offline verkoop door de galeries elkaar versterken. Een nieuw koperspubliek wordt eenvoudiger en laagdrempelig ingewijd.
Er is een enorme groep liefhebbers van kunst die graag incidenteel een werk zou willen kopen, maar niet goed weet waar te beginnen… Door onze site en de speelse presentaties rond de KunstKoop samen met galeries, Mondriaan Fonds en ABN AMRO bieden we een nieuw publiek graag toegang tot de kunstwereld.
Binnenkort meer nieuws over onze aankomende show waarbij weer vrijwel alle werken te koop zullen zijn met de KunstKoop.
(foto: Johan Nieuwenhuize)