Onderzoek: 39% van de kunstkopers koopt online kunst | belang van online kunstmarkt groeit

Weet je nog? We deden onlangs in samenwerking met Danielle Frenken (student Master Kunstbeleid en –management van de Universiteit Utrecht) een onderzoek onder ruim 500 kunstkopers. Bedankt voor alle ingevulde enquetes! De resultaten zijn geanalyseerd en het blijkt dat het belang van de online kunstmarkt groeit. We zetten alles graag even op een rijtje voor je.

We Like Art Works Beeldscherm

– 39% Van de kunstkopers koopt online kunst
– Jonge kunstkoper beschouwt online kunstkopen als laagdrempelig
– Jonge koper oriënteert zich vooral online op nieuwe aankopen

Het online kopen van kunst is in opkomst.

Uit onderzoek blijkt dat 39% van de kunstkopers in de afgelopen 3 jaar online kunst heeft gekocht op basis van digitale informatie, dus zonder het werk eerst in het echt te hebben gezien. Vergelijkbaar onderzoek uit het verleden toont een flinke stijging aan. Uit eerder onderzoek (Nederlandse Galerie Associatie) uit 2014 blijkt dat 33% van de Nederlandse kunstkopers wel eens online kunst heeft gekocht. In 2010 was dat 13% en in 2006 9%.

Online kunst aanbieders zijn een toevoeging voor de zichtbaarheid en de verspreiding van beeldende kunst en vormen geen bedreiging maar juist een toegevoegde waarde voor galeries. Beginnende en ervaren kunstkopers kunnen online eenvoudiger nieuwe kunstenaars ontdekken. Veel jonge kunstkopers weten de weg te vinden naar online aankopen. De zichtbaarheid van prijzen en de afwezigheid van druk worden als positief ervaren. Hiermee lijkt internet een belangrijke rol te spelen als een entree voor beginnende kunstkopers.

Kopen op basis van pixels

39% van de respondenten heeft de afgelopen 3 jaar op basis van digitale informatie kunst gekocht. De leeftijdscategorie 56 of ouder heeft in verhouding minder vaak kunst online gekocht dan de jongere leeftijdscategorieën.

18-35 44%
36-45 45%
46-55% 40%
56 of ouder 30%

Artsy Wall

Waarom kunst online kopen?

Een groot en gevarieerd aanbod. Een belangrijke reden om online kunst te kopen is het aanbod; 54% van de kunstkopers geeft dit als reden aan, omdat men meer kunstenaars kan ontdekken die men anders niet tegen zou komen.
Kopen zonder druk. 49% Geeft aan dat een reden om online kunst te kopen is, dat men rustig over een aankoop kan nadenken zonder druk te ervaren.
De prijs is direct zichtbaar. 50% Geeft aan dit als reden op.

Kunstkoper is niet alleen uit op online kunstkoopjes

Opvallend is dat 25% van de respondenten voorkeur heeft voor de prijscategorie 1.000-2.499 euro. 63% geeft aan graag werk te kopen in de categorie 250 tot 999 euro en 47% heeft voorkeur voor 249 euro of lager.

Waar doet de kunstkoper zijn aankoop? De galerie (68%) en het atelier van de kunstenaar (60%) blijken voor de kunstkoper de meest genoemde locaties voor een aankoop. Hiernaast wordt er ook online gekocht:

21% heeft wel eens kunst gekocht via online kunst aanbieders
20% kocht wel eens bij een online veiling
15% kocht via de website van een galerie
11% kocht via de website van de kunstenaar

Opmerkelijk: van de groep jonge kunstkopers (18-35 jaar) kocht 40% in een galerie en 24% kocht online.

Online zichtbaarheid van de prijs verlaagt de drempel om kunst te kopen

In de kunstwereld is het ongebruikelijk om kunstwerken van een duidelijk zichtbare prijs te voorzien. 51% Van de kunstkopers beschouwt het informeren naar een prijs bij een galeriehouder als hoogdrempelig. 61% Beschouwt het als een belemmering om kunst te kopen als de prijzen niet duidelijk worden weergegeven.

18 – 35 jaar – 72% ervaart het informeren naar de prijs als hoogdrempelig
56 en ouder – 31% ervaart dit als hoogdrempelig

We Like Art @ Westergasfabriek 09 2014 Foto © Maarten Tromp

Kunstkoper informeert zich in galerie en online

Galeriebezoek én internet zijn de voornaamste bronnen van informatie. Over alle leeftijden gemeten informeert 74% van de kunstkopers zich via internet op een kunstaankoop. Dat percentage is gelijk aan het percentage dat een galerie bezoekt.

Vooral de oudere kunstkoper weet de weg naar de galerie te vinden. 84% van de oudere kunstkoper (46 en ouder) bezoekt galeries om zich te oriënteren op een kunst aankoop. 67% Van de leeftijdscategorie 56 of ouder geeft aan zich ook via het internet te informeren. Opvallend is dat dit percentage omgekeerd is in de leeftijdscategorie 18-35. Jonge kunstkopers maken meer gebruik van het internet (81%) bij hun oriëntatie en 52% bezoekt galeries om zich te informeren op een kunstkoop. Dit sluit aan bij eerder onderzoek van de NGA en internationaal onderzoek (Hiscox 2015).

view in roomBezoek van online kunstplatforms

65% Van de kunstkopers bezoekt wel eens websites waar kunst online gekocht kan worden zoals bijvoorbeeld Saatchi Art, Artsy, Artspace en in Nederland We Like Art. 40% Van de bezoekers van online kunstplatforms besteedt zo’n 10-19 minuten gemiddeld per bezoek. De bezoekfrequentie van dergelijke sites is relatief laag, 53% bezoekt deze sites een paar keer per jaar, 29% maandelijks, 15% wekelijks en 3% dagelijks. Interessant is dat 53% aangeeft via social media bij deze online kunst aanbieders terecht te zijn gekomen.

Uniek werk en werk in editie zijn online even geliefd

Opmerkelijk is dat slechts 31% van de respondenten voorkeur heeft voor een uniek werk en 55% aangeeft dat ze geen voorkeur heeft voor uniek werk of werk in oplage wanneer ze online kunst kopen.

We Like Art naar een nieuwe fase

De uitkomsten van het onderzoek sterken ons in onze missie: de kunstwereld openen voor een nieuw publiek met aanstekelijke besprekingen, interviews en heldere prijsinformatie. In de enquete zat ook een gedeelte over de praktijk van het online kunstkopen, heel leerzaam voor ons en we gaan een en ander zo goed mogelijk inzetten voor ons volgende project. We gaan in de komende maanden We Like Art voorzien van een click & buy omgeving om nog klantvriendelijker te worden. Stay tuned. 🙂

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: