Interview met Piet Dieleman

In aanloop naar de tentoonstelling Lust for Life, Painting Today vragen we een aantal van de deelnemende kunstenaars naar het werk dat zij gaan tonen. Dit keer graag je aandacht voor Piet Dieleman (1956). Dieleman schildert, maakt zeefdrukken en maakte een aantal sculpturen in de openbare ruimte. Zijn werk was vorige jaar nog te zien bij PS Projectspace op Amsterdam Drawing. Ook bij de verkooptentoonstellingen van We Like Art komt zijn werk steeds terug. Wij zijn fan.

PietDielemanGroot

Zonder titel (2015-02-002 a+b), 2015, olie verf-tempera op linnen, 2 x 105 x 65 cm

Ha Piet, welke werken van jou zijn er straks in de tentoonstelling te zien?

Schilderijen in kleur en grijstonen. De schilderijen zie ik als autonome dingen, als beelden. Om deze te visualiseren gebruik ik kleur en begrippen zoals kopie, origineel en vertaling in grijstinten.

Eén van de schilderijen is een kopie in grijswaarden van een kleurenreeks die ik steeds vaker gebruik als standaard: violet, geel, oranje, blauw, groen en rood – in deze volgorde.

PietDielemanKlein

Zonder titel (2012-02-018), 2012, olieverf-tempera op linnen, 30 x 25 cm

Het andere schilderij is een tweeluik bestaande uit één deel in kleur en het andere deel in grijswaarden. De schilderijen verblijven een lange tijd in mijn atelier, één tot drie of vier jaar. De olie-tempera verfmassa breng ik op in een reeks van herhalende handelingen. Deze herhaling, het groeien en manipuleren van de verfhuid, is essentieel om het schilderij te maken en is uiteindelijk bepalend voor het eindresultaat.

Wat betekent schilderen en de schilderkunst voor jou?

De schilderkunst is een wezenlijk onderdeel van mijn bestaan. Ik woon en werk in mijn atelier. Ik ben omgeven door werken van anderen, boeken en mijzelf. De schilderkunst is een middel om steeds weer opnieuw je verhouding tot het beeld, het tijdsbeeld, te definiëren. Door de kunst zie je de tijd waarin je bestaat.

PietDielemanAtelier

Hoe ziet jouw gemiddelde atelierdag er uit?

Organisatie van middelen, voorbereidingen, tekenen, lezen, computerwerk, alles door elkaar en tegelijkertijd. En als het kan af en toe kuieren en wat schoffelen in de tuin. Liefst zo effectief mogelijk. Het proces van het schilderen is vaak herhalend en in serie.

Hoe vind je het dat je werk straks te zien is samen met 60 collega-schilders?

Goed idee van We Like Art, ook als tijdbeeld is het spannend.

Lust for Life heet de tentoonstelling – kun je je daar in vinden?

Absoluut! Een perfecte kreet met vele lagen. Ik ken hem vooral van Iggy Pop, 1979.

Heb je nog mooie plannen voor de komende tijd?

Ik ben een grote ateliertentoonstelling aan het voorbereiden voor mei 2016: 25 jaar atelier Molenwater en 60 jaar Piet Dieleman. En verder zoveel mogelijk door werken.

PortretPietDieleman-

Piet Dieleman – binnenkort te zien dus bij Lust for Life in de Westergasfabriek. We willen met de tentoonstelling laten zien hoe goed de schilderkunst er anno 2016 voorstaat: alive and kicking – dat blijkt op de dagelijkse werkvloer van veel ateliers en is te zien in de galeries.
We werken samen met het Mondriaan Fonds om de KunstKoop te promoten. Lenen voor je kunstaankoop tegen 0% rente: een prachtige stimulans voor de afname van goede kunst. Bij de werken in de tentoonstelling staan de maandbedragen die je met de KunstKoop van het Mondriaanfonds kunt afbetalen.

 

Lust For Life, Painting Today | 21 – 24 april

Locatie: Westergasfabriek, Machinegebouw, Pazzanistraat 8, Amsterdam

Openingstijden: Donderdag 21, vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 april 2016 geopend van 11.00 tot 19.00 uur, entree 5 euro. Niet in de rij staan? Klik hier voor online tickets.

De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Westergasfabriek, JurLights, IJM Colour, Budweiser Budvar en alle galeries en kunstenaars.

  • Piet Dieleman – nieuwe editie

    Op We Like Art @ Art Rotterdam toonden we een gloednieuwe editie van Piet Dieleman. Aan de wand hingen vellen van A3 formaat in de intense kleuren geel, oranje, rood en paars (blauw en groen, in Rotterdam niet getoond, completeren de editie van zes). Van veraf lijken het slechts abstracte kleuren, maar als je dichterbij komt blijken het gekleurde rasters te zijn waar nog net de contouren van onderliggende foto’s doorheen te zien zijn.

    Lees verder: Piet Dieleman – nieuwe editie