Interview met Marjolijn de Wit

Speciaal voor de tentoonstelling Lust for Life, Painting Today vragen we een aantal van de deelnemende kunstenaars naar het werk dat zij bij ons tonen. Dit keer graag je aandacht voor Marjolijn de Wit (1979). De Wit zat op de Kunstacademie St. Joost in Breda en doorliep in 2008-2009 de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. In 2007 won ze de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.

Zonder-titel-oil-on-canvas-2014-190-x-120-cmHa Marjolijn, welke werken van jou zijn er straks in de tentoonstelling te zien?

Ik laat een groot schilderij (190 x 120 cm) uit 2014 en een recenter klein schilderij (40 x 30 cm) uit 2016 zien. Bij beide schilderijen zie je losse onderdelen van keramiek die over een foto zijn geplaatst. Voorafgaand aan de schilderijen maak ik schetsen in de vorm van 3 dimensionale collages. Ik voeg stukken keramiek toe aan afbeeldingen uit tweedehands boeken. De keramische onderdelen verwijzen naar hedendaagse gebruiksvoorwerpen en architectuur, maar roepen ook het oude en historische op. In de schilderijen versmelten deze lagen.

Marjolijn de Wit 2

Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in wat wij als mensen achterlaten en hoe dat in de toekomst geïnterpreteerd wordt. Ik stel me bijvoorbeeld een museum voor archeologie voor dat is vernietigd. Artefacten en constructie materialen zijn daardoor hopeloos door elkaar geschud. Hoe zouden deze overblijfselen worden geïnterpreteerd bij een opgraving? Wat voor verhalen, verklaringen, mythes, maar ook misvattingen zullen er ontstaan wanneer onderzoekers deze onderdelen door hun handen laten gaan? In mijn collages rangschik ik deze onderdelen opnieuw en kom zo tot andere scenario’s.

Wat betekent schilderen en de schilderkunst voor jou?

Het schilderen verhoudt zich bij mij altijd tot collage. Schilderen is voor mij niet alleen het vertalen in verf. Ik benader het maken van de collages of meer ruimtelijke installaties ook op een schilderachtige manier. Verf is materie die voor mij totaal abstract is. Ik stuur de verf, maar de verf stuurt mij ook. Ik vind het mooi dat je het materiaal nooit volledig kunt controleren en dat die strijd zichtbaar is in het werk.

03_atelier_portret Marjolijn de Wit

Hoe ziet jouw gemiddelde atelierdag er uit?

Meestal probeer ik van tevoren te plannen wat ik ga doen. Ik zorg dat mijn schetsen klaarliggen en het juiste doek klaar staat. Ik begin dan met het mengen van een aantal kleuren. Ik ga met mijn koffie en schetsen op enige afstand voor het doek zitten en neem de tijd om te bedenken in welke lagen ik het doek wil gaan opzetten. Omdat ik nat in nat schilder is het van belang dat de basis er in twee dagen op staat. Ik moet een aantal uur achter elkaar uiterst geconcentreerd kunnen werken en zorg ervoor dat ik niet gestoord kan worden. Als ik het atelier verlaat, zet ik het schilderij zo neer dat dat het eerste is wat ik zie als ik de volgende dag binnenloop. Zo’n confrontatie zorgt ervoor dat ik in een oogopslag zie wat er nog niet goed is aan het schilderij.

Hoe vind je het dat je werk straks te zien is samen met 60 collega-schilders?

Het lijkt mij heel mooi om een soort overzicht te krijgen van wat er nu binnen de schilderkunst leeft.

04_De Beuk Erin_foto door Wil Groenhuijsen- 01

Heb je nog mooie plannen voor de komende tijd?

Nog t/m 15 mei is mijn werk te zien in de tentoonstelling NO COVER IMAGE bij Arti et Amicitiae in Amsterdam (met Stephan Jaeschke, Laurent Proux, Tillmann Terbuyken, Marjolijn de Wit, Thijs Rhijnsburger, Arthur Stokvis, Bonno van Doorn).
T/m 29 mei is mijn werk nog te zien in Het Mondriaanhuis in Amersfoort.
14 mei opent een duotentoonstelling (met Celine van den Boorn) bij Rento Brattinga galerie in Amsterdam. Binnenkort begin ik aan een nieuwe serie werken voor een duo tentoonstelling (met Wafae el Keriasti) bij De Nederlansche Bank (oktober 2016).

Marjolijn de Wit – binnenkort te zien dus bij Lust for Life in de Westergasfabriek. We willen met de tentoonstelling laten zien hoe goed de schilderkunst er anno 2016 voorstaat: alive and kicking – dat blijkt op de dagelijkse werkvloer van veel ateliers en is te zien in de galeries.

We werken samen met het Mondriaan Fonds om de KunstKoop te promoten. Lenen voor je kunstaankoop tegen 0% rente: een prachtige stimulans voor de afname van goede kunst. Bij de werken in de tentoonstelling staan de maandbedragen die je met de KunstKoop van het Mondriaanfonds kunt afbetalen.

Affiche Sigrid Calon
Lust For Life, Painting Today | 21 – 24 april

Locatie: Westergasfabriek, Machinegebouw, Pazzanistraat 8, Amsterdam

Openingstijden: Donderdag 21, vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 april 2016 geopend van 11.00 tot 19.00 uur, entree 5 euro.

De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Westergasfabriek, JurLights, IJM Colour, Budweiser Budvar en alle galeries en kunstenaars.