Krachtige en tedere portretten van Sidi El Karchi

De krachtige portretten van Sidi El Karchi (1975) herken je meteen. Het zijn vaak monumentale kleurrijke werken met een ongewone verstilde uitstraling. De geraffineerd geschilderde geportretteerden zijn vrijwel altijd personen uit de directe kring rond de kunstenaar. De schilderijen gaan dan ook over zijn eigen leven, maar herbergen tegelijkertijd een diepere symboliek.

Like a silent poet Sidi El KarchiLike a silent poet, pigmentdruk op 300 grs Hahnemühle aquarelpapier, 60 x 70 cm, editie 30

We zagen zijn werk eerder in het Bonnefantenmuseum, SCHUNK, Museum Hilversum, Museum Bommel van Dam en in diverse galeries. Super om nu hier op We Like Art nieuwe edities te brengen van Sidi El Karchi. In samenwerking met de kunstenaar, Galerie Post + García en het Bonnefantenmuseum presenteren we zes bijzondere prints. We vroegen de kunstenaar over deze werken, zijn werkdag en meer.

Sidi El Karchi - SanctuarySanctuary, pigmentdruk op 300 grs Hahnemühle aquarelpapier, 90 x 60 cm, editie 30

Ha Sidi, vertel ons eens over de edities?

Er verschijnen zes hoogwaardige pigmentprints naar zes van mijn schilderijen. Eerder heb ik geëxperimenteerd met allerlei technieken zoals lithografie en zeefdruk, maar daar was ik nooit tevreden over. Uiteindelijk kwam ik op de techniek van de pigmentprint en daar ben ik helemaal verliefd op geworden. Het zorgt er voor dat de prints hetzelfde er uitzien en aanvoelen als het schilderij. De prints behouden de ziel van het originele werk, en dat was natuurlijk ook de opzet.

Hoe ziet jouw dag er uit?

Nu begint die dag nog met een rit van dertig kilometer naar mijn atelier, maar dat gaat veranderen, want ik ga naar een nieuw atelier vlakbij mijn huis. Eenmaal daar begin ik met werken. Ik schilder elke dag zo’n vijf, zes uur achter elkaar, met misschien een kleine pauze. Soms luister ik naar klassieke muziek of jazz, meestal werk ik in stilte. Vijf uur lang schilderen is lang om je te moeten concentreren, maar ik vind dat prettig. In zo’n periode kom ik op heel speciale plekken in mezelf. Aan het eind van de dag rij ik weer naar huis, en meestal ben dan ik degene die thuis kookt.

Sidi El Karchi - WaitingWaiting, pigmentdruk op 300 grs Hahnemühle aquarelpapier, 69 x 6o cm, editie 30

Hoe bouw je een schilderij op?

Ik begin vaak met acryl, en stap daarna over op olieverf. Elk schilderij bestaat uit heel veel lagen: ik haal dingen weg, voeg andere elementen toe, ik laat me leiden door de verf. Een werk is af als ik het niet nóg beter kan maken. Wanneer dat het geval is weet ik inmiddels uit ervaring, al is het ook intuïtieve beslissing. Maar dat is steeds wel weer spannend. Als je één streepje extra zet dan heb je kans dat je ook ergens anders iets moet veranderen.

Dat klinkt heel arbeidsintensief…

Dat is het ook. Ik werk steeds maar aan één schilderij tegelijk. Dat doe ik omdat ik niet wil dat mijn energie versnipperd raakt; ik werk als een soort zenboeddhist en richt mijn aandacht volledig op dat ene schilderij. Bovendien bestaat ieder werk uit heel veel lagen -om die reden is het ook beter om mijn werk in het echt te zien; op foto’s vervlakt die gelaagdheid. Ik maak nu ongeveer tien schilderijen per jaar en daarmee is er een mooi evenwicht.

Sidi el Karchi - Pale day - pigmentdruk op 300 grs Hahnemühle aquarelpapier - 82 x 60 cm - editie 30Pale day, pigmentdruk op 300 grs Hahnemühle aquarelpapier, 82 x 60 cm, editie 30

Het maakproces is dus leidend?

Ja. Het begint natuurlijk altijd met een idee, iets dat ik gezien heb of een bepaalde emotie. Maar vervolgens laat ik me leiden door het schilderen zelf, door de zoektocht naar kleuren, lijnen en schilderkunstige oplossingen. Daarbij heeft ieder nieuw doek voor mij haar eigen logica, en het is dan aan mij om die te volgen. Ieder werk vergt daardoor een ander soort concentratie en aandacht. Die manier van werken zie ik ook bij schilders als Luc Tuymans, Lucian Freud, David Hockney, Gerhard Richter en Francis Bacon. Wat ik in al die schilders waardeer is hun visuele intelligentie, de ideeënrijkdom in hun schilderkunstige oplossingen.

Wat zijn je onderwerpen?

Ik schilder vaak over mijn eigen omgeving en over het heden. Meestal is mijn werk vrij autobiografisch. Maar als het goed is dan staat dat onderwerp, dat schilderij, ook symbool voor iets, bijvoorbeeld voor een deugd of een ondeugd. Je zou kunnen spreken van allegorieën – ik maak in die zin deel uit van de traditionele Christelijke schilderkunst.

Sidi El Karch - FearlessFearless, pigmentdruk op 300 grs Hahnemühle aquarelpapier, 87 x 60 cm, editie 30

Waar heb je geleerd om te schilderen?

Zo lang als ik me kan herinneren teken ik al. Ik ben relatief laat begonnen met de kunstacademie (in Maastricht), en omdat ik me realiseerde dat ik daar maar een korte tijd had heb ik daar toen het maximale uitgehaald. Ik was zoekende en ik heb toen echt dag en nacht gewerkt. Ik sloeg andere lessen over zodat ik meer tijd had voor anatomieles, ik ging ‘s ochtends naar portrettekenen, ‘s middags naar modelschilderen en ‘s avonds werkte ik door in mijn atelier.

Wat voor ontwikkelingen maak je nu door?

Wat in elk geval niet verandert is dat het iedere keer weer opnieuw spannend is. Bij ieder nieuw schilderij denk ik weer: als dat maar goed gaat! Maar dat hoort bij mijn manier van werken, dat ik van tevoren niet weet waar het naartoe gaat. Ik ben de laatste tijd wel iets kleiner gaan werken, en dat zorgt dan weer voor nieuwe beperkingen maar daardoor ook weer voor nieuwe mogelijkheden.

The Marrocan - Sidi El KarchiThe Moroccan, pigmentdruk op 300 grs Hahnemühle aquarelpapier, 81,5 x 60 cm, editie 30

Heb je belangstelling voor een editie? Ze kosten per stuk € 600 inclusief verzending. € 750 in lijst. We kunnen je extra foto’s mailen van de werken in een lijst en van de manier waarop ze gesigneerd zijn. Mail ons. De ingelijste edities kunnen met de KunstKoop gekocht worden.

the-moroccan-met-lijst
The Moroccan met lijst

Kijktip, check dit fraaie portret dat Regisseur Jan Louter in opdracht van Omroep Limburg maakte.

sidi-el-karchi-portret-stephan-vanfleterenPortret Sidi El Karchi door Stephan Vanfleteren