Over Hans Wilschut

Hans Wilschut (1966, Ridderkerk) fotografeert industriële en stedelijke landschappen – bij voorkeur ’s avonds en ’s nachts. Dat Wilschut begonnen is als schilder is goed te zien. Door gebruik te maken van lange sluitertijden ontstaat er vaak een wonderlijk buitenaards licht op zijn foto’s. Deze plassen licht en de afwezigheid van mensen geven zijn foto’s een onthecht en romantische lading: de universele moderne stad; ietwat losgezongen van haar bewoners en gebruikers.

Hans Wilschut, Camouflage, Rotterdam

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk? – Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Mijn werk vind zijn oorsprong in de urbane wereld en komt tijdens reizen tot stand. De laatste jaren richt ik mij op een aantal metropolen (Lagos, Johannesburg, Hong Kong, Sao Paolo) die ik met regelmaat bezoek, hierdoor ontstaat een nauwere betrokkenheid met de thematiek van de stad. Ik ben autodidact na een korte studie aan de Wilem de Kooning Academie te Rotterdam.

Wat inspireert je?
Al werk ik de laatste jaren vooral met lens based media is het domein van de beeldende kunst, architectuur en muziek mijn referentie kader. Steden die mij het meest inspireren zijn onaf en in ontwikkeling.

 

 

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
De laatste jaren werk ik langere tijd aan projecten, soms meerdere jaren. Mijn meest recente reeks werken is ontstaan in Johannesburg waar ik in 2008, 2016 en 2017 lange tijd verbleef. De ideeën voor verschillende werken komen voort uit de omgeving waar ik verblijf, ze reflecteren op lokale problematiek maar ook op mijn eigen rol daarin.

 

Hans Wilschut, Vertical Corner

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Er zijn veel dagen dat ik op pad ben en zoek naar ideeën voor fotowerken. Er zijn ook dagen dat ik het fotograferen moet plannen, fotolocaties moet regelen, vanaf een hoogwerker of zelf vanuit een vliegtuig. Dan is er nog het studio proces waar ik dagen kan sleutelen aan een foto, test prints maak om tot de keuze van het uiteindelijke werk te kunnen komen. Voorafgaand aan de reizen die ik maak zijn er ook periodes van research.

 

In de studio

Kun je voor ons je studio omschrijven?
Mijn studio is aan de rand van het centrum van Rotterdam in een gebouw waar de brandweer en de roteb de buren zijn. Een gebouw met veel activiteiten. Soms zie ik mijn auto ook een beetje als atelier omdat ik er vaak in rondreis en overnacht. Zo kan ik langere tijd op locatie verblijven en de lichtsituaties van een plek die ik wil fotograferen goed doorgronden.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Graag met muziek of actualiteitsprogramma’s op de radio of via het internet.

 

Hans Wilschut, Happy Valley

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Ik heb meer dan 10 jaar de wereld rondgereisd met een technische camera. Hierdoor heb ik geleerd de tijd te nemen voor mijn fotografie. De laatste jaren werk ik op groot formaat digitaal maar dankzij het trage proces van vroeger is mijn werkwijze nauwelijks veranderd door de digitale snelheid.

 

Hans Wilschut, Het Stenen Hoofd @ We Like Art 2021

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Ik verwacht van een goed fotowerk dat het monumentaal en gelaagd is. Ik maak zelden foto’s a la minuut maar neem er juist veel tijd voor. Een goede foto is als een landkaart, die zijn vaak gedetailleerd van linksboven tot rechtsonder. Meestal weet ik pas na een half jaar of langer of een foto echt goed genoeg is om te beklijven.

 

Hans Wilschut, Elfsteden, Fries Museum, Leeuwarden

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ik heb thuis een aantal werken van collega’s, deze inspireren of verwarren mij. Een bijzonder kunstwerk hoeft voor mij niet per se mooi te zijn.

 

Hans Wilschut, Het Stenen Hoofd I, Amsterdam, 2021

Hans Wilschut (Ridderkerk, 1966) legt zich al ruim vijfentwintig jaar toe op fotografie. Zijn oeuvre wordt gedomineerd door op zichzelf staande groot formaat fotowerken: extreem weidse en gedetailleerde landschaps- en stadsgezichten. Met grote aandacht voor het perspectief en zowel bij dag als ’s nachts neemt hij al jaren de mega-city als onderwerp. Hij doet veel vooronderzoek en maakt gebruik van hoogwerkers om totale vrijheid in zijn composities te bereiken.

Zijn werk was te zien in onder meer New York, Parijs, Johannesburg, Shanghai, Bogota, Lagos en Pretoria en in verschillende Nederlandse musea. Hij publiceerde diverse boeken over aan architectuur gerelateerde onderwerpen. Recent won zijn debuut film ‘La Nave’ de Best Art Documentary Award op het Masterdoc festival in Los Angeles. Zijn werk is opgenomen in collecties van Museum Gouda, Nederlands Fotomuseum Rotterdam, Musée d’Elysee Lausanne, Centraal Museum Utrecht, Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, Fries Museum Leeuwarden en recentelijk het Rijksmuseum Amsterdam.

 

Hans Wilschut, Future City, 2024, Rotterdam

Heb je interesse in ander werk van Hans Wilschut dan we in de webshop aanbieden? Stuur ons een mail, we informeren je graag vrijblijvend.

Deel deze pagina

  • Hans Wilschut

    Het Stenen Hoofd I (2021), speciale editie voor Parool
     420,00 Lees verder:
  • Hans Wilschut

    Future City, Rotterdam (2024)
     420,00 Lees verder:
  • Hans Wilschut

    Het Stenen Hoofd III (2021), speciale editie voor Parool
     420,00 Lees verder:
  • Hans Wilschut

    Speciale Editie Centraal 1 (2014)
     420,00 Lees verder:
  • Hans Wilschut

    Speciale Editie Centraal 2 (2014)
     420,00 Lees verder: