Over Katinka Lampe

Katinka Lampe (1963) studeerde aan de Kunstacademie in Den Bosch. Lampe schildert portretten, tenminste je herkent een persoon, maar voor de kunstenaar is het slechts de aanleiding voor het schilderen. Een foto, genomen in het atelier, ensceneert ze zodanig dat het haar inspiratiebron benadert. Dat kan van alles zijn, een oude meester, een filmpje op internet of een afbeelding in een tijdschrift. Door de poses van haar modellen en toevoegingen van attributen ontstaat een vervreemdend beeld. Tijdens het schilderen versterkt Lampe dit, herkenbaar zijn de vervaagde kwaststreken om het figuur heen, evenals de precisie en schoonheid van portret.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Het portret is voor mij een constructie van verschillende ideeën en geenszins psychologisch van aard. Je ziet flarden van een werkelijkheid maar deze zijn in diepte onbepaald. Mijn schilderijen hebben geen titel. Juist om het persoonlijke verhaal te vermijden. Wat ik wel probeer is om een gelaagdheid in het werk te brengen door een artificiële ingreep te doen op het realistische beeld. Of om twee botsende realiteiten met elkaar te verenigen. Dat is meestal subtiel. Als het schilderij zich onder mijn handen vandaan gewerkt heeft is het werk voor de kijker.

Katinka Lampe schildert vaak groot, dus we zijn blij dat we van haar hand een kleine editie kunnen laten zien. Een meisje houdt een bontje om haar hals vast en kijkt je uitdagend aan. Deze c-print is een speciale editie bij het nieuwe boek Grace, waarin Lampe’s portretten van de afgelopen vijf jaar staan. Veel van deze portretten waren in 2014 te zien in de tentoonstelling Kinderportretten in Museum van Loon in Amsterdam.

In het rijkelijk gedecoreerde interieur van Museum van Loon hingen op het moment portretten van kinderen uit de zeventiende eeuw tot nu. De kinderen van de regentenfamilie worden al eeuwenlang door bekende Nederlandse schilders geportretteerd. Deze schilderijen gaan een dialoog aan met het werk van Lampe. Lampe heeft zelfs de kinderen Van Loon geportretteerd.

Historische schilderijen vormen vaker een inspiratiebron voor de kunstenaar. Het zijn gedetailleerde portretten waarbij je het idee krijgt het karakter van het kind af te kunnen lezen aan de houding en attributen. Hoe anders is dat bij Lampe! Haar schilderijen lijken vluchtig geschilderd, met dunne verfstreken lijkt ze een tijdelijk moment vast te leggen. Lampe is er bovendien niet op uit om het karakter van de geportretteerde vast te leggen. Ze creëert van tevoren een karakter wat ze wil schilderen. Met attributen en met foto’s ter inspiratie vraagt ze haar modellen om een bepaalde houding aan te nemen. Het is soms een echte verkleedpartij. Dat wordt vervolgens gefotografeerd, waarna Lampe een schilderij maakt. Een portret wordt hier ingezet om het verhaal van de kunstenaar te vertellen.

Een kleiner werk vormt het origineel van de speciale editie. Het is een vreemd portret, van een meisje dat tegelijkertijd uitdagend, maar ook onzeker kijkt. Het lijkt alsof ze ieder moment haar ogen neer kan slaan. Die kwetsbaarheid is in veel van haar portretten zichtbaar.

Van dit werk is een c-print op multiplex gemaakt, deze is samen met het boek verkrijgbaar, zie hieronder aan pagina. Het is een bijzonder boek met alle eer aan de schilderijen, die paginagroot worden weergegeven. Daarnaast zijn er een aantal foto’s van het atelier en van een fotoshoot toegevoegd, die samen met een essay de werkwijze van de kunstenaar laten zien.

Deel deze pagina

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: