Over Lynne Leegte

Het werk van Lynne Leegte (1965, Luton) raakt je. Haar installaties met subtiele objecten van albast, haar foto's van stillevens, portretten en momenten, allemaal bezitten ze een bepaalde stilte en tijdloze schoonheid. In de Westergasfabriek tentoonstelling toonden we eens een afbeelding op zijde, te zien is een hand met een stralend wit zakdoekje, de achtergrond wordt gevormd door een roze jurk van satijn. Het zijde hangt los van de muur en beweegt een beetje als bezoekers voorbij lopen, wuivend 'kom eens kijken'.

Welke thema's zijn belangrijk in jouw werk?
Mijn werk draait om thema’s als troost en de dood, vergankelijkheid en de ongekende schoonheid daarvan.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Mijn leven had een onstuimige internationale start: geboren in Luton (GB), daarna om de twee jaar verhuizen. Eerst Iran, daarna volgden Gabon, Indonesië en Spanje met als eindpunt Nederland.
Ik ben naar Minerva in Groningen gegaan en als beeldhouwer afgestudeerd.

Wat inspireert je?
Deze vraag roept meteen allerlei beelden op om maar enkele te noemen: oog in oog staan met het lezende meisje van Vermeer, een verlaten huis met alleen nog een enkele gordijn die aan een vroegere bewoner herinnert, historische bibliotheken, Spiegel im Spiegel van Arvo Pärt, een bevroren rivier.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Een beeld is het uitgangspunt. Die kan ontstaan zijn door het zien van een detail uit een schilderij, een zin uit een boek of een flard uit een film waarin ik mezelf herken. Soms kan een voorwerp die me al jaren vergezelt, symbool staan voor een nieuw werk.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Het varieert vanwege de verschillende projecten. Over het algemeen wisselt het beeldhouwen het fotograferen af. Het gaat niet samen. Voor de foto’s bouw ik een set in het atelier of buiten. Soms kan het licht bepalen wat voor een werkdag het wordt. Daar kan een vooropgezet plan wel eens voor uitgesteld worden.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Er zijn drie locaties in en om het huis: de ruimte in huis is voor het secure werk en voor de foto’s, een ruimte naast het huis voor het grove werk en er is een overdekte gedeelte buiten waar ik kan beeldhouwen. Al het omringende groen heeft een permanente laag witte stof alsof de omgeving mee versteent.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Eigenlijk niet, dat is meer een vraag voor een bezoeker.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik werk het liefst in stilte. Tijdens het ambachtelijke gedeelte is het soms wel fijn om muziek op te hebben. Dan valt vaak de keuze op Bach of Reich. De mathematische logica die ik hoor werkt stimulerend.

Met welk materiaal werk je graag - is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Het idee komt eerst, dan de uitvoering. Als steensoort werk ik graag met albast. Deze reageert erg op het licht. Soms evenaart het de menselijke huid.
Vanwege mijn kijk als beeldhouwer wil ik in mijn fotografie dezelfde tactiliteit doorzetten. Ik wil door de lens al zien wat het gaat opleveren. Hierdoor kunnen allerlei hulpmiddelen worden gebruikt zoals olie en vitrage. De filters bestaan uit echte materialen, niet door digitale beeldbewerking verkregen: de foto’s zijn naar waarneming en in daglicht gemaakt.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Het idee moet zoveel mogelijk fysiek omgezet worden. Op een gegeven moment
moet het iets in me teweeg brengen en is af als alle eisen waar ik het werk aan gesteld heb bereikt zijn en het werk op zichzelf kan staan.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? Waarom?
Ja, kunstwerken van collega’s zijn stimulerend. Ze laten iets zien wat ik nooit zelf zou kunnen maken maar wel erg van houd.

Wij hebben een aantal werken van Lynne Leegte in onze webshop. Als je meer beeldmateriaal wil zien - mail ons - we helpen je graag verder.

Deel deze pagina

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: