Over Sander Reijgers

Sander Reijgers is zo'n bewonderenswaardige kunstenaar die met eindeloos geduld het werk onder zijn handen laat ontstaan. Hij is een schilder - maar wel een schilder die zijn eigen handschrift niet toont. De schilderijen zijn het gevolg van de nauwgezette herhaling van handelingen. Hij werkt eindeloos - laag voor laag - aan zijn schilderijen die met hun korstige voorkomen schitteren van kleur als oplichtend koraal. De kleuren vibreren op een unieke manier door het gelaagde mini stalagmieten landschap van laagjes verf. De schilderijen verschieten in het voorbijgaan telkens van kleur. We vragen Sander naar zijn bijzondere werkproces.

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?

In mijn werk gaat de handeling een relatie aan met tijd. Ik ben gemiddeld een halfjaar tot een jaar bezig met een schilderij. Door het eindeloos herhalen van verschillende schilderkundige handelingen ontstaan er autonome structuren op het doek en ontstijgt het materiaal zijn materialiteit.

Filosofie speelt een belangrijke rol in mijn werk. Filosofen zoals Martin Heidegger en René ten Bos hebben mijn manier van denken, kijken en handelen gevoed en verrijkt.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?

Ik ben opgegroeid in Alphen a/d Rijn. Ik heb mijn opleiding gevolgd in Utrecht aan de HKU (afgerond in 2006). Nu woon en werk ik in Zeist.

Wat inspireert je?

De oneindige mogelijkheden van verf, de manier van aanbrengen, weerstand zoeken in het werk zodat er structuren ontstaan die nieuwe inzichten biedt.

Daarnaast ben ik altijd op zoek naar alternatieve dragers, bijzondere verfrollers of alternatief schildergerei waarmee ik verf kan aanbrengen of kan bewerken. Voor mijn ‘schilder-druk-machine’ zijn bouwmarkten ideaal voor het vinden van doek voor de drukramen.

Andere inspiratiebronnen zijn: filosofie, kunst en kyokushinkai-karate. Karate omdat daar tijd, handelen en concentratie ook een grote rol speelt.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan een nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?

Het begint meestal met de handeling. Ik begin met het aanbrengen van verschillende verflagen op het doek en na 100 lagen dienen zich kleuren en structuren aan die ik verder kan benutten. Ook gebruik ik ideeën en ervaringen die zijn ontstaan vanuit een eerder gemaakt doek. Tevens kan een speciale roller, kleur of drager leidend zijn in het maken van een schilderij.

Maar het belangrijkste voor mij is dat het werk uiteindelijk niet meer drager of illustratie is van een idee of concept, maar volledig autonoom is. Volledig op zichzelf staat.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?

Ik werk parttime als docent beeldende vorming. Doordeweeks werk ik veelal ‘s avonds en in het weekend overdag. Als ik mijn atelier binnen kom, gaat eerst de radio of computer aan. Daarna ga ik rustig zitten en bekijk ik de werken die er hangen. Vandaar uit stel ik mijn palet samen en begin ik met werken.

Kun je voor ons je atelier omschrijven?

Ik heb mijn atelier aan huis. Achter in de tuin heb ik een atelier van ongeveer 30 vierkante meter. Het atelier is in tweeën opgedeeld: een werkplek en een opslag. Opgeruimd en netjes zodat ik de ruimte die ik heb optimaal kan gebruiken.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je atelier?

In het atelier heb ik Ninja Turtles liggen, een handmatige gips-opspat-machine en een boek met de titel ‘God niet te geloven’.

Werk je graag met muziek of in stilte?

Ik werk graag met muziek of met de radio aan. Anders is het zo stil en ben ik te bewust van mezelf.

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?

Ik werk met acrylverf omdat het een snelle droogtijd heeft en makkelijk te bewerken is.

Kleur is heel belangrijk in mijn werk. Mijn werken zijn opgebouwd uit honderden verschillende kleurlagen. Vanuit die gelaagdheid ontstaan de ruimtelijke structuren op het doek. Door de structuren krijg je verschillende werkingen van licht en schaduw op het doek.

Tevens heeft de kleurrijke gelaagdheid invloed op de beleving van het werk. Eigenlijk heeft mijn werk niet een vast dominant (kleur)beeld. Het beeld verandert met de kijkrichting of positie die de toeschouwer inneemt ten opzichte van het werk. Frontaal bekeken ziet het werk er totaal anders uit dan als je deze onder een andere hoek bekijkt.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?

Ik zoek naar het kantelpunt in het werk. Het moment waarop het materiaal, verf op doek, zichzelf ontstijgt en overgaat in iets anders. Dat het in een staat van ‘dat’ verkeert in plaats van een ‘wat’ status.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?

Ja, ik ruil werken met andere kunstenaars zoals Jochem Rotteveel, Erik de Bree en Harry Markusse.

 

Sander Reijgers maakte speciaal voor We Like Art een multiple. Drie verwante werken die elk anders zijn maar duidelijk onderdeel van dezelfde familie. Check hieronder deze werken.

Sander Reijgers, 40 x 30 oranje (2017), 40 x 30 cm, acrylverf op doek, serie van drie schilderijen (ieder uniek), € 1.350,-

Deel deze pagina

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: