Over Sigrid Calon

Sigrid Calon (1969) is, sinds haar kunstenaarsboek met risoprints in 2012 bij de Best Verzorgde Boeken in het Stedelijk Museum lag, bezig met een zegetocht die tot ver buiten Nederland zichtbaar is. Het boek is eigenlijk het resultaat van jaren onderzoek en experiment. Ze is al sinds 2005 bezig met de beeldtaal die ontstaan is vanuit haar borduur-fascinatie. De humor en speelplezier spat van haar werk af.

Welk thema is belangrijk in jouw werk?
Identiteit, daar draait het toch vaak wel om.
Ook ben ik geïnteresseerd in de zeggingskracht van intuïtie en abstractie (non-figuratie)

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Den Bosch, Eindhoven, Tilburg ; in dezelfde volgorde: geboren, opgegroeid , gestudeerd (en in Tilburg woon en werk ik nu)
Opleiding: Academie voor Beeldende Vorming te Tilburg

Wat inspireert je?
Textiele- materialen & technieken, mensen met een passie.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee,
een verhaal of een beeld?
Meestal komt er een vraag, dus dan is er een context. Daarbinnen probeer ik het maximale eruit eruit te halen.
Het is al weer even geleden dat ik echt een vrij werk gemaakt heb, dat komt meer door gebrek aan tijd.
Alleen de ideeen blijven wel komen; wat als ik dit, hoe als ik dat...
Soms vergeet je weer wat het was, andere blijven terug komen. Meestal is dat dan omdat ik iets nieuws wil uit proberen of wil onderzoeken.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
haha, ik geloof niet dat ik een gemiddelde werkdag heb! Ze zijn meestal elke dag wel anders!
Ik kan thuis werken achter de computer als ik niet perse op het atelier hoef te zijn of als ik geen zin heb om de deur uit te gaan
Als ik wel naar het atelier ga is dat gemiddeld denk ik rond 10 uur en dan kan ik daar zo lang blijven als de dag toe laat, afhankelijk ook van wat de plannen van de kids zijn. Na het eten ga ik soms nog terug als ik iets af wil maken.
Als ik niet op het atelier hoef te zijn, is de kans groot dat ik ’s-avonds thuis weer achter de computer duik. De laatste jaren ben ik ook regelmatig in het buitenland geweest voor beurzen, projecten, samenwerkingen of lezingen.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Ik zit in een prachtig oud schoolgebouw waar ik twee lokalen heb; eentje op de begane grond en eentje erboven op de eerste verdieping.
Beneden werk ik aan m’n prints en boeken, het grafische werk. Ook werk ik hier op de computer. Boven is het textiele gedeelte.
Beide ruimtes zijn even groot en bijna vierkant, ongeveer 6,5 bij 7 meter en 4 hoog. Beneden staan 4 tafels, een riso machine, droogrek en twee ladenrekken.
Boven staat een grote tafel , een snijmachine die nog steeds naar beneden moet, 2 ladekasten gestapeld met een werkblad erop en een wand vol met materialen in kratjes.
In deze ruimte zit ook nog een verhoogde halve verdieping die vol staat met materialen, spullen en ouder werk.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
tja, wat is ongewoon? Wat voor jou ongewoon is, is voor mij misschien wel gewoon.
Ik heb hier een gouden isolatiedeken aan het prikbord hangen. Niet omdat ik het koud heb, maar ik vind het een fascinerend ding. Het hang er al jaren en ik doe er niks mee, dus inmiddels is het voor mij niet meer ongewoon.
Ik heb ook een lege vlaggenmast met stok boven m’n tafel hangen. Wellicht wat ongewoon om zoiets binnen te hangen, maar aangezien ik vorig jaar een vlaggenproject voor incubate deed, dus niet meer zo ongewoon
Ik heb een RISO machine. Gezien het aantal risomachines in Nederland is dat wellicht ook wel wat ongewoon...

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik heb heel graag muziek aan; Deep House Relax van Spotify vind ik een fijn lijstje en Sia draai ik op dit moment grijs, Canto Ostinato vind ik ook heerlijk voor de wat meer rustige cadans. Als ik echt moet nadenken of me moet concentreren zet ik de muziek uit.

Met welk materiaal werk je graag - is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Jaaaa, kleur is alles hè! Mijn werk draait om kleur, de kracht van kleur, de verassing van kleur, combinaties met kleur, emotie van kleur
Naast kleur is vorm ook een belangrijk element, het gaat om de juiste combinatie en balans.
De afgelopen 12 jaar heb ik mijn eigen grafische beeldtaal ontwikkeld. Gedurende de jaren probeer ik uit te zoeken in hoeverre ik deze beeldtaal kan gebruiken en toepassen met verschillende materialen en technieken.
Daarnaast vraagt materiaal vaak ook om een eigen benadering of werkwijze. Ik vind het fijn om te kijken of ik materialen anders kan inzetten als waar ze voor bedoeld zijn.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Ik streef naar een sterke zeggingskracht en autonomiteit van het beeld zelf, het liefst eentje die blijf fascineren, al weet je niet precies waarom.
Of een werk af is hangt af in wat voor een context het werk gemaakt is. Voor een werk in opdracht binnen een bepaalde tijd en met een bepaald budget stel je andere eisen als voor een vrij werk waar dat niet is.
Wat overigens niet wil zeggen dat dat het één beter is dan het andere. Het is soms niet erg te werken binnen bepaalde randvoorwaarden. Dat kan je ook scherp en creatief houden
Een werk is af als je het goed vind, als je gevoel je zegt dat het af is. Soms denk je dat het af is maar vind je later… mmm ik had er toch nog wat aan kunnen verbeteren.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? Waarom?
JA! niet heel veel hoor, maar supertoffe werken van mensen die ik ken of waarmee ik bevriend ben, hoe leuk is dat?! Sommige werken heb ik gekocht, sommige geruild, sommige gekregen; Koen Delaere, Reinoud van Vught, Alphons ter Avest, Bas v/den Hurk, Ruth van Beek, Stijn Peters, Danielle Lemaire, Margriet Thissen, Kees de Kort, Natasja Boezem, BertJan Pot
Ik hoop het in de toekomst graag aan te vullen met nieuwe werken ;-)

Deel deze pagina

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: