
De ongerijmde mix van aan elkaar getekende en geknipte maquettes, maskers en poppen van koloniale ambtenaren badend in tropisch licht zette meteen de toon voor de series die volgden. Steeds vernuftiger en vanzelfsprekender weet De Beijer met behulp van maquettes, schetsen, gravures en de computer een verhevigde wereld op te roepen die naast de historische onderwerpen (ontdekkingsreizen naar donker Afrika, de Eerste Wereldoorlog, Victoriaanse industriƫlen) staat die hij behandelt. Vooral de mengeling van houterigheid en virtuositeit maken de ensceneringen en portretten ijzersterk.
Voor zijn laatste project bouwde De Beijer in zijn studio aan Udongo (2009), een fictief Afrikaans land. De gelijknamige foto laat een wonderlijke parade zien van vette Afrikaanse archetypen voor een verdubbeld decor – de acteurs hebben bruine benen.
titel: | Udongo (07-07), 2009 |
techniek: | C-print, oplage 20, foto geplakt op aluminium, ingelijst |
afmetingen: | 30 x 40 cm |