In de video Aesthetics as a way of survival is de Australische prieelvogel (de bowerbird!) te zien, die heel druk in de weer is om een ovaalvormig nestje als een totaalkunstwerk op te bouwen, hij gebruikt alles wat hij tegenkomt een bloem, glanzend afval, een gekleurd draadje. De schoonheid van z’n bouwsel dient om een vrouwtje te versieren. Kruip benadrukt hiermee het belang van schoonheid. Bekijk de video vaneen uitzending van Avro’s KunstUur waarin Valentijn Bijvanck met Germaine Kruip de tentoonstelling in de Paviljoens bezoekt en beklopt.
In 1999 won Germaine Kruip de Prix de Rome (de oudste Nederlandse kunstprijs) en volgde daarna in 2000/2001 de Rijksacademie in Amsterdam. Ook in die tijd maakte zij in opdracht van het AMC Amsterdam deze foto. De foto zou een vastlegging kunnen zijn van de ‘performance’ waarmee zij de Prixde Rome won. De jury werd meegetroond naar een stadspark alwaar acteurs en edelfiguranten in hun spel half opgingen tussen de parkbezoekers. Het soort positiewisselingen waar zij in die tijd van smulde – getuige ook haar 2 Seconds (2000) die zij maakte in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Een raam uitkijkend op de van Baerlestraat zorgde ervoor dat museumbezoekers op een verhoging de voorbijgangers konden bekijken. Daarbij keerden zij zichzelf letterlijk en figuurlijk af van het museum en tegelijkertijd werden ze op dat podium onderdeel van het kunstwerk.
titel: | Amsterdam, 2000 |
techniek: | fotoprint op aluminium, oplage 50 |
afmetingen: | 40 x 80 cm |