John Körmeling – De Kloppende Kalender, 2009 – € 0

Sinds afgelopen januari bespraken wij hier al een kleine 140 werken van prima kunstenaars voor symphatieke prijzen. Het valt ons op dat ook in de laagste prijscategorie (onder de € 500) heel veel fraai werk te bemachtigen is, veel meer dan we aanvankelijk dachten. Dat het nog gekker kan bewijst de tegendraadse John Körmeling - een primeur voor We Like Art: gratis kunst. Voor nada, niente, niets is De Kloppende Kalender te downloaden van zijn site. Vervolgens is er wel wat huisvlijt nodig om het werk functionerend te krijgen maar dan heb je ook wel wat! Een mooi exemparisch werk van één van Nederlands meest ontwapenende kunstenaars, met een reputatie helemaal tot in China als kunstenaar/architect/bouwplaatsopzichter/idealist/volstrekte eigenheimer.

In een mooie film van Bas Roeterink kun je via Uitzending Gemist kijken naar de totstandkoming van Happy Street, het Nederlandse paviljoen voor de World Expo 2010 in Shanghai. Symphatiek en onverstoorbaar (oké af en toe een vloek) zie je Körmeling drie jaar lang in de weer bij dit megaproject. Het kan haast niet anders of er gaan hierna veel internationale deuren voor hem open. De Chinezen lopen in elk geval weg met hem weg, zo heerlijk ‘over the top’. Vaak was dat juist in Nederland in het verleden een reden waarom het nogal eens bij plannen bleef. En als het dan eens uitgevoerd werd zoals de rotonde met het rondraaiende huis in Tilburg – dan is het gemopper niet van de lucht. Kijk voor de aardigheid eens naar de buslading commentaren op Youtube bij een filmpje van dit heerlijk vreemde werk. Zoveel onnozelheid doet het goed bij de klanken van Mike Oldfield.

De Kloppende Kalender is een juweeltje. “Dat wat je telt is dat wat je buiten ziet”, is het credo van dit werk. Met behulp van drie schijven kun je de Gregoriaanse kalender afzetten tegen de zon- en de maankalender en de seizoenenkalender – met een extra werkdag als bonus! Aan de slag.

We kunnen het niet laten ook nog even te wijzen op de gratis replica’s van Sol Lewitt die momenteel uitgedeeld worden in het Van Abbemuseum. “Het museum wordt soms bestempeld als een gevangenis waarin het kunstwerk als een misdadiger is ‘opgesloten’. Met het project FREE SOL LEWITT vraagt SUPERFLEX het Van Abbemuseum op speelse wijze het werk Untitled (Wall Structure), 1972 van de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt ‘in vrijheid’ te stellen,” aldus het museum op haar site. Totaal worden er door SUPERFLEX (een Deens kunstenaarscollectief) 21 replica’s gemaakt, er zijn nog 2 exemplaren beschikbaar. De parade van gelukkigen zeulend met hun forse wandobject is hilarisch. Soms gelukkig tegen wil en dank trouwens:

“Elk jaar gaan wij, mijn (schoon)zussen en moeder een weekend op stap. Winkelen, uit eten, bijpraten en een museumbezoek. Omdat we in Eindhoven zijn, gaan we naar het van Abbemuseum. We volgen een rondleiding met een gids die boeiend vertelt over het minimalisme en het project dat daar plaats vindt, FREE SOL LEWITT. In de trein word ik gebeld. Ik heb gewonnen. Mijn echtgenoot kijkt mee op de computer en zegt: “Wat is het voor werk? Ik vind het niet mooi. Het is te groot. Had je geen schilderijtje kunnen winnen? Nu hangt het bij mijn zus in de tuin.” Jammer dat daar geen foto van op de site van het van Abbe staat.

Art for All was het uitgangspunt van de sympathieke Free Art Fair in Londen. Als alternatief voor de enorme nadruk in de kunstwereld op prijzen en status, een markt gekaapt door ‘big money’. Kunst (vaak monumentaal) van een flinke batterij goede kunstenaars werd weggegeven aan bezoekers die op een commerciële kunstbeurs veelal af moeten haken. Loting bepaalde of je bijvoorbeeld met een Marlene Dumas of een Markus Vater naar huis mocht. Zou mooi zijn als zoiets een keer hier in Nederland georganiseerd zou kunnen worden – of geef je dan het verkeerde signaal?

 

titel: De Kloppende Kalender, 2009
techniek: download, print uit te laseren op helder plastic
afmetingen: naar wens
prijs: € 0,-
verkoopinfo: gratis download via deze link
kunstkoop: Nee