Lilian Eliëns – Smoke (2011)

De wereld van Lilian Eliens. Kate Moss met sigaret als een nabeeld/look-a-like van Holly Golightly uit Breakfast at Tiffany’s. Net als het liggende model met de rode top in 'Untitled' dat herinneringen oproept aan de als odalisque poserende modellen van Matisse. De modewereld als fijnzinnige echoput van gebaren, poses en houdingen.


Lilian Eliëns weet met een paar trefzekere verftoetsen en kleurvlakken een archetypische catwalk neer te zetten. De modellen met hun blanke haast doorzichtige huid lopen hun karakteristieke tred in de schijnwerpers onder daverende beats. Met juist de toets van de schilder die zo mooi de vluchtige modewereld karakteriseert. Stukjes opengelaten of spaarzaam beschilderd wit linnen suggereren catsuits, jurken en bloesjes.

Eliëns portretteert de wereld van de haute couture en haar tengere hoogbenige werkneemsters. ‘Mensen of poppen?’ vraagt Anne Berk zich af in een mooi stuk over het werk van Eliens:

“Eliëns is gefascineerd door de mythes in de modewereld. Secret Wish (2011) is een eerbetoon aan Alexander McQueen, die in 2010 zelfmoord pleegde. Ze heeft het model afgebeeld in een van zijn creaties, in een statige houding tegen een bloedrode achtergrond. Smoke (2011) is een schilderij van Kate Moss met een sigaret. Moss werd neergesabeld in de media omdat ze rookte tijdens een show van Gucci. Eliëns gunt haar haar zwakheden en portretteert Moss die met gesloten ogen inhaleert.”

 


Radiance (2010), 20 x 30 cm, acrylverf op doek

Kate Moss met sigaret is zelf ook weer een nabeeld/look-a-like van Holly Golightly uit Breakfast at Tiffany’s. Net als het liggende model met de rode top in Untitled dat herinneringen oproept aan de als odalisque poserende modellen van Matisse. De modewereld als fijnzinnige echoput van gebaren, poses en houdingen.

Traces (2011), 40 x 50 cm, acrylverf op doek, € 1.400,-