Art Brussels 2012

Met 182 galeries en 30.000 bezoekers (waarvan 1.200 uit Nederland) is Art Brussels de grote Belgische broer van de Nederlandse beurzen. Zeg maar 2 keer de bekende Parkhal in de RAI waar Art Amsterdam tot voor kort jaarlijks resideerde. Ideaal om een middag rond te slenteren en de paden af te kammen op je favoriete kunstwerken.

Op een dikke 2 uur rijden van de randstad vind je in de slagschaduw van het Atomium de beurshallen met een mooi fris actueel internationaal overzicht van wat er op dit moment zoal gemaakt wordt – aangevuld met kloek werk van gevestigde namen, categorie museaal en onbetaalbaar.

De nadruk lag dit jaar op een vernieuwde beursvloerindeling. Jonge galeries met de nadruk op opkomend talent staan in de eerste hal pal na de entree en de meer gevestigde namen uit de internationale kunstwereld in hal 2. Bijzonder: een lading galeries uit het buitenland (o.a. 22 uit Duitsland en 21 uit Frankrijk), Nederland was goed vertegenwoordigd met Ron Mandos, Motive, Ellen de Bruijne, Grimm, Paul Andriesse, Gabriel Rolt, Juliette Jongma en Martin van Zomeren.

Hoe komt het eigenlijk dat internationale powergaleries naar Brussel komen met hun waren en niet naar de Nederlandse beurzen? De voornaamste reden zal een financiële zijn – hier wordt gewoon omzet gedraaid. Er lopen substantieel meer kopers rond met een budget ruim boven de € 5.000. Hoeveel Belgische verzamelaars zijn er überhaupt? En wat hebben ze te besteden? Het zou goed kunnen dat de Nederlandse kunstmarkt in z’n geheel veel kleiner is dan die van onze zuiderburen. Als iemand de cijfers kent? We horen het graag.

Wij waren benieuwd naar de handreiking van Art Brussels aan beginnende kunstkopers en liefhebbers met een beperkt budget. De in het persbericht aangehaalde ‘focus op betaalbare stukken’ konden wij niet zo snel terugvinden. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat er vrijwel niet geprijsd wordt op de beursvloer. Als je interesse hebt dan moet je je van je assertieve kant laten zien. Maar het moet gezegd, de galeriehouders krijgen een dikke voldoende voor hun klantvriendelijkheid. Men is vaak bereid om enthousiast meer over de kunstenaar (en de prijsgegevens) te vertellen. De tijd dat je minnetjes behandeld werd lijkt grotendeels voorbij.

Conclusie: spring volgend jaar vooral in de Thalys of de auto en bezoek deze kwalitatief sterke beurs. Tip voor de organisatie: neem de focus op first-time buyers serieus en neem ze bij de hand. Wij zien een Brusselse We Like Art Lounge best zitten.