Rothman werkt in series. Bekend werd ze met enorme doeken over architectonische monumenten en historische figuren, deze serie On History groeit nog steeds. In de series Iconography I en II portretteert de kunstenaar heilige figuren en later anonieme figuren.
Je oog moet zich concentreren om het afgebeelde te herkennen, zo versnippert als de voorstelling in eerste instantie lijkt. Daar speelt Rothman mee. De monumenten, heiligen of historische figuren kennen we zo goed, dat we slechts weinig nodig hebben om het onderwerp te benoemen. Ons collectief geheugen. In Iconography II portretteert ze onbekende vrouwen op dezelfde manier als iconische figuren. Wat maakt iemand heilig?
De nieuwste serie Gaze -waar de kunstenaar nu aan werkt en die vanaf 10 mei in een solo-tentoonstelling bij haar galerie, Wetterling Gallery in Stockholm te zien is- gaat letterlijker in op het kijken en onze manier van perceptie. ZIEN (in de zin van kijken) staat niet op zichzelf, maar wordt mede bepaalde door allerlei sociale aspecten. Gaze toont vrouwen in allerlei poses, en allemaal kijken ze naar iets, iets dat wij niet kunnen zien. En wij kijken weer naar hen, zo zijn wij dus eigenlijk de toeschouwer -of gluurder- geworden. De gouaches hierboven en onder lees meer, komen uit deze Gaze-serie.
De beelden van Marjolein Rothman ademen nostalgie, en herinneren aan oude foto’s. Foto’s zijn haar uitgangspunt, maar alleen hoekige silhouetten blijven over bij de kunstenaar, als een soort knipsels. Dat heeft haar ertoe gebracht daadwerkelijk te gaan knippen in haar gouaches, als abstracte vormen ‘liggen’ de uitgeknipte gouaches op het papier.
Later deze maand mogen wij de allernieuwste ontwikkeling in het werk van Marjolein Rothman laten zien, een speciaal voor We Like Art gemaakte ‘cut-out’! (We zullen dit werk ook laten zien tijdens We Like Art Live.) Deze papierknipsels laat ze deze week voor het eerst zien in haar solo-show bij Wetterling Gallery in Stockholm. Een prachtig en logisch gevolg van haar schilderwerk. Terug gebracht tot de essentie, licht, donker en tonen ertussen, gecombineerd met slechts de minimale kern van het onderwerp.
Marjolein Rothman zat op de Rijksakademie en won in 2004 de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst.
Dress I, gouache en cut-out op papier, 48 x 36 cm, 2009 (incl. Dress II en Dress III, digitale prints, 2009)
Dress II, digitale print, 48 x 36 cm, 2009
Dress III, digitale print, 48 x 36 cm, 2009