Terugblikken op Amsterdam Drawing 2012

We vroegen Hans en Francis van galerie Vous Etes Ici, de initiatiefnemers van Amsterdam Drawing naar hun indrukken van de eerste editie van deze nieuwe beurs voor werk op papier aan de overkant van het IJ vlakbij de NDSM-werf. 18 Galeries toonden werk in de geschakelde ruimtes van Nieuw Dakota en de nieuwe galerie van Vous Etes Ici.

Fotograaf: Arthur van Beveren

Hoi Hans en Francis, hoe is met jullie, vertel!? Voldaan?

Zeer vermoeid, maar zeer voldaan! Vandaag houden we een dagje rust want geest en spieren hebben nogal wat te verduren gehad, de afgelopen twee-en-een-halve maand. Ondertussen wordt de beurs ontmanteld, waarna we de komende tijd de galerie zodanig vorm gaan geven dat we op 14 oktober open kunnen met de debuuttentoonstelling van Koen Taselaar. We zullen tevens extra ruimtes bouwen waar, naast Destijds Design met vintage meubels van hoog niveau, ook gasten op uitnodiging presentaties zullen maken.

Is het wat jullie betreft een geslaagde beurs geworden?

Op alle fronten, mogen we wel zeggen. Gelukkige deelnemende galeristen, blije bezoekers, goede verkopen en veel lovende aandacht in de pers. We zijn ook erg trots op Opera Prima, de cateraar die deelnemers en bezoekers van allerlei lekkers heeft voorzien evenals op de grote schare sponsors en partners die ons facilitair met veel enthousiasme steunden.

Hoeveel mensen werkten er mee, jullie hadden heel wat hulpkrachten opgetrommeld?

We hadden een bouwteam van vijf man, dat ook de wandelementen heeft geconstrueerd. Inclusief de opbouw van de beurs nam dat zo’n twee weken in beslag. Vanaf midden augustus werkte Catharina Kousbroek als stagiaire mee, al spoedig tot project coördinator gepromoveerd; zonder haar was de beurs niet zo’n succes geweest. Daarnaast was er Team Nieuw Dakota dat voorafgaand aan en tijdens de beurs veel ondersteunende taken verleende. Pieter Sanders, voormalig directeur van Nieuw Dakota, had een hele week vrijgemaakt voor Amsterdam Drawing (AD) en hield bijvoorbeeld op geweldige wijze de AD-Facebookpagina bij. Ook hebben een aantal vrienden van ons als vrijwilligers enorme steun verleend. Onze goede en lieve vriendin Joke heeft ons vanaf het eerste begin met grote inzet en raad en daad bijgestaan.

En het grote enthousiasme van Louis Pirenne, de cultureel aanjager van Stadsdeel Amsterdam-Noord (waarvan we trouwens op de dag van de opening te horen kregen dat ze een financiële bijdrage verleende aan AD) heeft ons ook enorm op de been gehouden.

Hoeveel bezoekers zijn er geweest?

Een kleine 3.000 mensen hebben van de beurs genoten. Een voortreffelijk resultaat, vinden wij, zeker gezien de zeer korte tijd waarin de beurs uit de klei getrokken is. De enthousiaste wijze waarop de deelnemende galeries de aandacht op Amsterdam Drawing hebben gevestigd heeft daar natuurlijk ook sterk aan bijgedragen.

De website trok overigens ongeveer het dubbele aantal bezoekers.

Hoe zou je de mix van bezoekers typeren?

Dat is niet zo eenvoudig. Wat opviel was de grote aandacht die alle bezoekers aan de dag legden. Het gemiddelde verblijf op de beurs was zeker anderhalf uur, maar velen bleven veel langer. De aandacht en de intensiviteit van kijken was enorm. Allemaal erg opmerkelijk voor zo’n kleine beurs. We kunnen de oorzaak daarvan ongetwijfeld vinden in de zeer hoge kwaliteit van het gebodene en de prachtige presentaties die elke galerie liet zien.

Natuurlijk waren er veel verzamelaars, bedrijfscollecties en museummedewerkers, maar het was een beurs voor jong en oud, als je maar moeite wilde doen om je door de kunst te laten vervoeren.

Hebben de galeries een goede verkoopbeurs gehad?

Voor zover wij weten heeft elke galerie werk verkocht en de meesten naar grote tot zeer grote tevredenheid.

Er was veel belangstelling van de pers. Hebben jullie een vermogen uitgegeven aan pr-mensen om die publiciteit te genereren? Hoe verklaren jullie al die belangstelling?

Ons team was klein, maar de belangstelling bij de pers, net als bij het publiek, zeer groot. Naast het uitsturen van het persbericht heeft de persoonlijke  benadering van journalisten goed gewerkt. Zonder twijfel heeft het thema van Amsterdam Drawing, origineel werk op papier, het enthousiasme aangewakkerd. We hebben het met de persaandacht echt getroffen.

Is de combinatie met de fotografiebeurs Unseen een gelukkige combi?

Oh, absoluut! Amsterdam sloeg op het gebied van de hedendaagse beeldende kunst echt met z’n vuist op tafel en dat mocht wel weer eens. Unseen besteedde op zeer sympathieke wijze op hun website aandacht aan Amsterdam Drawing en wij hadden een link naar hun website. Bovendien was bij ons op de beurs informatiemateriaal over Unseen te vinden en dirigeerden wij onze bezoekers naar die pont die hen richting Westergasfabriek bracht.

We hopen dat ook in 2013 die tendem weer zal plaatsvinden, maar daarover moeten we nog overleg hebben. We zullen Team Unseen zo eens bellen om te horen hoe het hun vergaan is.

De galeries hadden een mooi aanbod met sympathiek geprijsde werken. Is hier flink van verkocht? En is het gelukt de zogenaamde first-time buyers tot een aankoop te prikkelen?

Het aanbod was inderdaad breed, maar hoog van kwaliteit. Reeds voor een paar honderd Euro was het mogelijk om iets bijzonders aan te schaffen, al liepen de prijzen van de duurste werken richting de twintigduizend Euro. Zoals eerder gezegd: de verkopen stemden tot grote tevredenheid. We hebben de deelnemende galeries niet geenqueteerd, maar de indruk bestaat zeker dat er liefhebbers waren die voor de eerste keer voor de bijl gingen.

Hebben jullie zelf eigenlijk nog de portemonnee getrokken voor een (impuls)-aankoop? Of zijn jullie dat stadium voorbij? 🙂

Jawel hoor, we konden het weer niet laten … Deze keer was het excuus dat Francis in oktober jarig is. Welke aankoop het betreft houden we voor onszelf.

Gaan alle wanden nu in de opslag voor de volgende editie? Volgend jaar met galeries uit het buitenland? Volgend jaar zelfde locatie?

Inderdaad gaan de 70 wandelementen in een opslag, waar weten we gek genoeg nog niet :). Omdat AD2013 niet meer op dezelfde locatie mogelijk is, gaan we op zoek naar iets anders, bij voorkeur ook weer in Amsterdam-Noord. We gaan vast een mooie plek vinden die meer deelnemers kan herbergen, al willen we de beurs zeker niet te groot laten worden. We moeten vooral ook het karakter van intimiteit, noodzakelijk binnen de wereld van werk op papier, behouden. Wat het deelnemersveld betreft willen we op een rustige manier naar een verbreding zoeken; van dat ambitieuze geschreeuw van Art Amsterdam en van andere beurzen in de wereld willen we ons verre houden. De kwaliteit moet voorop staan.

Er is overigens al wel belangstelling van een aantal buitenlandse collega’s. We hebben een filmpje laten maken van de beurs dat die kwaliteit en de atmosfeer van Amsterdam Drawing 2012 goed weergeeft en dat zal, denken wij, mooi promotiemateriaal zijn om collega’s uit binnen- en buitenland aan te moedigen om zich volgend jaar AD-waarts te spoeden.

Data en locatie voor 2013 volgen dus nog, maar dat we weer aan de slag moeten is een ding dat zeker is. En dan daarnaast nog eens de galerie gaande houden … ‘t Is allemaal wat, maar zoals eerder iets anders gezegd: We’re half dead, but proud of it!

  • Affordable Art Fair: Als je begint met kunst kopen dan verdien je beter.

    “Op de Affordable Art Fair (AAF) in de Amsterdamse Westergasfabriek kunnen ervaren verzamelaars, maar ook beginnende kunstkopers t/m zondag hun slag slaan voor werk met een maximale prijs van 5.000 euro. Nieuw is de ‘500 euro area’, waarin diverse galeries hun aanbod in de prijscategorie tot 500 euro bijeen hebben gebracht. Ook is er een verkoopexpositie met werken van nog onontdekte kunstenaars: de ‘Ongekend Talent Expositie’.” Kijk - als zelfs het NRC Handelsblad gewoon je persbericht overschrijft in het Cultureel Supplement – dan heb je het wel goed gedaan.

    Lees verder: Affordable Art Fair: Als je begint met kunst kopen dan verdien je beter.
  • Art Brussels 2012

    Met 182 galeries en 30.000 bezoekers (waarvan 1.200 uit Nederland) is Art Brussels de grote Belgische broer van de Nederlandse beurzen. Zeg maar 2 keer de bekende Parkhal in de RAI waar Art Amsterdam tot voor kort jaarlijks resideerde. Ideaal om een middag rond te slenteren en de paden af te kammen op je favoriete kunstwerken.

    Lees verder: Art Brussels 2012