Een nieuwe Wall met grafiek van Luc Tuymans

Wat is het nou toch dat het werk van Luc Tuymans zo vreselijk goed maakt? Is het die Giorgio Morandi achtige virtuoze trefzekerheid? Dat je ziet dat het werk in een enkele sessie geschilderd is? De verfstreekjes zijn als een spel van losse arceringen tegen elkaar aangezet. Het wordt niet vaak gezegd omdat het vaak over Tuymans zijn thematiek gaat, maar het is een genot om te kijken hoe grandioos zijn werk geschilderd is. En dat hem dat zo gemakkelijk lijkt af te gaan.

1

Afgelopenweek maakten we een nieuwe Wall met grafisch werk van de Belgische meester Luc Tuymans. Bekijk deze geweldige nieuwe mouse-over Wall hier.

Tuymans werkt net als generatiegenoot Marlene Dumas als onderzoekend kunstenaar met geleende beelden. Fragmenten van films en foto’s die onder de handen van de schilder een soort instant klassiekers worden. En dat is wat elke schilder wil – een classic maken, liefst een hele reeks. Beelden die zich bij een groot publiek in het achterhoofd nestelen en net als klassieke popliedjes of romans onderdeel worden van het collectieve geheugen.

Er wordt gewerkt aan een overzichtscatalogus van Tuymans waarin al zijn 400 schilderijen komen te staan, het zal een schok zijn straks bij het doorbladeren van dit boek hoeveel werken je al met je meedraagt.

2

Het kijken naar zijn uitgevlakte geluidloze beelden in een gedempt kleurenpalet brengt een aparte sensatie teweeg. Het voelt een beetje als wegglippende herinneringen. De schilderijen van Tuymans roepen een geraffineerd fantoomgevoel op. Je ziet een afgeleid beeld geregisseerd door de kunstenaar en het kost je de grootste moeite het werk daadwerkelijk te zien als afgeleid van een oorspronkelijke bron. Alsof hij met gemak grossiert in oerbeelden onder de beelden van alledag.

Naast zijn schilderkunst heeft Luc Tuymans altijd grafiek gemaakt. In het Haags Gemeentemuseum is vorig weekend een tentoonstelling geopend met een overzicht van dit grafisch oeuvre aangevuld met 10 schilderijen. Tegelijkertijd is er een mooie kloeke catalogus verschenen bij de uitgever Ludion: Luc Tuymans Grafisch Werk 1989-2012. Ter gelegenheid van deze solo verscheen Tuymans vorige week bij De Wereld Draait Door aan tafel en hield zich verrassend goed staande in het jachtige format. Bekijk de uitzending hier.

b1

Als je nu net als bijvoorbeeld museum De Pont al jaren geleden begonnen was met het kopen van deze grafiek dan ben je nu spekkoper. Voor een bescheiden bedrag kon je jarenlang een werk van deze Belgische meester in huis halen. Nu Tuymans in talloze grote musea bijna permanent op zaal hangt en vertegenwoordigd wordt door de New Yorks power-galerie David Zwirner – zijn de prijzen navenant gestegen. Het is de consequentie van het instappen als een kunstenaar aan de absolute top staat.

Voor sommige lezers zal deze post dus vooral informatief zijn, en een bevestiging dat je er op tijd bij moet proberen te zijn. Voor de hard-core liefhebbers onder ons met budget toch ook een buitenkans. We laten op onze nieuwe Wall namelijk grafiek zien die veelgevraagd is, in enkele gevallen bijna uitverkocht, en een heuse primeur van een nieuwe editie waarvan er maar 15 vrij verkocht kunnen werden – nog nergens te zien!

Wetende dat Tuymans zelf heel nauwgezet zijn plan trekt en zijn grafisch oeuvre koestert als belangrijk onderdeel van zijn werk blijft het aantrekkelijk om een editie te kopen. Temeer daar zijn schilderijen voor Champion League prijzen verkocht worden. Bovendien, hoe cool is het dat deze werken op de allernieuwste editie na allemaal prominent in de nieuwe catalogus staan? Deze mooie catalogus krijg je overigens cadeau als je via ons een editie koopt.

3

The Valley

Luc Tuymans werkt vaak in reeksen rond een thematiek. De zeefdruk The Valley past binnen een reeks schilderijen over de jezuïeten die hij in 2007 maakte. De werken vertrekken vanuit de fascinatie voor de geestelijke macht van deze op militaire leest geschoeide religieuze orde die haar hoogdagen beleefde tijdens de Contrareformatie.

The Valley is een jongensportret dat op een indirecte manier de machtsverhouding en de nijpende morele codes van de vroege jaren ’50 illustreert. Het jongensportret is gebaseerd op een still van de film The Village of the Damned, door Tuymans omgevormd naar The Valley (of the Doomed). De geladen spanning is voelbaar in het werk: het jongetje oogt vroegoud en ietwat getormenteerd. De jongen kijkt weg – zijn blik, kapsel en kleding geven blijk van een getrainde gedisciplineerdheid.

4

Dead Skull

De aanleiding voor deze editie is de realisatie van een plein van 40 x 40 meter vóór het Antwerpse MAS (Museum aan de Stroom, het nieuwe historisch museum van de Stad Antwerpen) dat op 17 mei 2010 werd ingehuldigd. Achter Dead Skull zit een interessant en prikkelend verhaal.

Dead Skull gaat terug op een schilderij van Luc Tuymans uit 2002 dat in de National Gallery Washington D.C. hangt en geïnspireerd is op een gebeeldhouwd huldeteken van de Antwerpse renaissancekunstenaar Quentin Matsys (1466-1530), die – zo wil de legende het – uit liefde voor een meisje, het vak van smid inruilde voor dat van schilder.

Reeds in de 17e eeuw werd Matsys beschouwd als de vader van de Antwerpse schilderschool en het was Cornelius Van der Geest (1555-1638), een welstellend koopman en verzamelaar, die het huldeteken, bestaande uit een schedel en een wapenschild, aan de Onze Lieve Vrouwe-kathedraal liet aanbrengen. Het origineel maakt nu deel uit van de collectie van het MAS.

5

4PM

4PM gaat terug op een schilderij van Luc Tuymans dat voor het eerst getoond werd in de tentoonstelling The Twenty Seventh of January Two Thousand and Eleven in de Antwerpse galerie Zeno X (bekijk het virtueel hier). Het beeld onstond in een hotelkamer in Malmö, waar Tuymans in december 2009 verbleef naar aanleiding van de opbouw van zijn tentoonstelling Against the Day, die eerder al in het Brusselse Wiels te zien was geweest.

De gordijnen filteren het licht van de stad waarover de winternacht is gevallen: de straatverlichting en de koplampen van auto’s werpen blinde vlekken af. Tuymans vertaalt dit beeld naar een palet van giftige kleuren waar hij het patent op heeft. Ondanks het ontbreken van licht – het is nacht – ontstaat een bijzonder kleurrijk beeld van verticale pastelstrepen afgewisseld met de donkere plooien van de gordijnen.

Deze hotelkamer biedt geen geborgenheid. De sfeer is er een van melancholie en eenzaamheid.

6

Suspended

Het schilderij Suspended, dat hier in de vorm van een zeefdruk werd hernomen door Tuymans en meester-drukker Roger Vandaele, dateert uit 1989 en mag daarmee tot een vroeg werk gerekend worden. Het opvallend kleurrijke tafereel verwijst naar een uiterst realistische, maar lege wereld. De drie personages naast het zwembad, op veilige afstand van elkaar, handen diep in de zakken, voeren een vreemde dialoog. Er is duidelijk ‘iets’ aan de hand. Er hangt een onheilspellende gebeurtenis in de lucht, waardoor het tafereel mysterieus en ongrijpbaar wordt. Er zijn nog 6 exemplaren beschikbaar.

Allo1

ALLO!

De zeefdrukken van het ALLO-drieluik gaan terug op een reeks schilderijen die in 2012 voor het eerst te zien was in het Huis van de Kroatische Kunstenaars, Zagreb. De geschilderde cyclus bestaat uit zes doeken; daarvan zijn drie beelden zijn herbewerkt in deze editie.

Inspiratie werd geleverd door de laatste minuten van de film The Moon and Sixpence, waarin het verhaal wordt verteld van Charles Strickland (vertolkt door de Engelse acteur George Saunders), een beurshandelaar van middelbare leeftijd, die zijn gezin en burgerleven de rug toekeert en naar Tahiti trekt om er te schilderen. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van W. Somerset Maugham en verwijst duidelijk naar het leven van Gauguin.

Tuymans grijpt de film aan op het ogenblik dat de arts van Strickland vanuit Londen naar Tahiti is gereisd om deze laatste te bezoeken. Strickland is dan echter al overleden en wanneer de arts de hut van de schilder binnenstapt, gaat de zwart-wit film over in felle kleuren. Tuymans maakte screenshots van deze Gauguin Revisited. De reflectie van de fotograaf (Tuymans dus) is goed zichtbaar in de voorstellingen van de arts die voor de monumentale schilderijen van de overleden kunstenaar staat. Tuymans in de grot van Plato.

s2

Nieuw: Peaches en Technicolor

Naar aanleiding van de tentoonstelling Constable, Delacroix, Friedrich, Goya – A Shock to the Senses die op 16 maart in Dresden (Albertinum, Galerie Neue Meister) opent, heeft Luc Tuymans in de traphal van het Schauspielhaus aan de Postplatz in Dresden twee monumentale muurschilderingen gemaakt.

Peaches en Technicolor ontstonden oorspronkelijk als schilderijen op doek en werden voor het eerst getoond in de Londense Zwirner galerie in de herfst van 2012. Beide onderwerpen zijn ontleend aan een reclamefilm uit 1913 waarvan de onscherpe beelden en zwakke verzadigde kleuren de kunstenaar intrigeerden. Deze prenten worden als duo verkocht en er zijn 15 exemplaren beschikbaar.

Bekijk de hele Luc Tuymans Wall op www.welikeartwalls.nl!

UPDATE: deze edities zijn inmiddels niet meer beschikbaar

s1