Regop, een prachtige editie van Ina van Zyl

Ina van Zyl (1971, Ceres, Zuid Afrika) maakt zinnelijke schilderijen. Bloedmooi en stroef tegelijk. Als zinderende paneeltjes knallen haar doeken van de wand. De meeste schilders zijn bang voor bruin, Van Zyl kan er virtuoos mee overweg. Als je een aantal doeken bij elkaar ziet, dan valt op dat haar schilderspalet bestaat uit een grote hoeveelheid broeierige bruinen vaak uitgespeeld met een contrasterend roze of blauw.

InavanZyl_Regop

Regop, 2013, published and printed by Warren Editions, oplage 20

Ze zoomt in op een blauwe zwembroekslip die zicht biedt op een ferme bobbel, een glanzend rode appel waar een hap uit genomen wordt, een rafelig gerand kraagje aan een vulva, een stilleven van teennagels als een 17e eeuws zeegevecht; het zijn onderwerpen die een schrijver als Jan Wolkers of John Updike verdienen. Want het is de typische ‘stofuitdrukking’ in haar werk die aandacht verdient.

 

Videoportret uit de reeks Hollands Meesters door Gülsah Dogan.

Het bollende  glimmende cellofaan van ingepakte supermarktappels roept associaties op met flink doorbloede zwellichamen. Een straf uitgevoerde Full Brazilian biedt zicht op een – als porselein glanzende – groene venusheuvel. Alles lijkt voort te komen uit tastzin, genot, schaamteloosheid en schaamte tegelijk.

 

 

Bij de Bijenkorf presentatie een aantal jaren geleden toonden we deze fantastische print Regop (Up-right). Het is gelukt om de sfeer en verdichting van haar schilderijen te evenaren in een gravure. Het is een fotopolymeer ets, hier lees je meer over deze techniek.

Ina van Zyl, een still uit het Hollandse Meesters videoportret.

Het is een versie van een eerder schilderij dat zich in de RABO-kunstcollectie bevindt (zie hier). De Protea-plant was het embleem van haar school in Zuid-Afrika.

“The thought of a Protea, like everything else I paint, strongly fills me with a combination of repulsion and attraction; beauty and disgust. These opposite forces reside in all my work. Imploded and isolated from its usual context.

regopMy paintings are, as my charcoal drawings, saturated. Almost suffocated by the amount of paint and color, the canvases are densely covered from corner to corner. I aimed at obtaining a similar density and point of saturation producing this polymer gravure Regop.

Light and shadow define volume and shape. Using intense colors, I create light radiating from the work itself.”

 

 

Ina van Zyl studeerde aan de universiteit van Stellenbosch in Zuid-Afrika (1990-1994) en aan de Ateliers (1996-1998). Tentoonstellingen van haar werk vonden plaats in onder meer het Dordrechts Museum en het Gemeentemuseum Den Haag.

 

  • Ina van Zyl

    Regop (2011)
    € 850,-