(Pre)view WLA @ Bijenkorf – Inez van Lamsweerde / Vinoodh Matadin – B. Dreaming – € 532

VanLamsweerde-MatadinBDreaming1

Inez van Lamsweerde / Vinoodh Matadin | B. Dreaming, 2004 | zeefdruk op Somer Satin papier, oplage 140 | 61 x 61 cm | € 532.
Van 10 april tot 19 mei exclusief te zien bij We Like Art @ de Bijenkorf

Het westerse schoonheidsideaal vanuit het hol van de leeuw ondermijnen – dat is wat fotografe Inez van Lamsweerde nastreeft. Met haar partner Vinoodh Matadin werkt ze vanuit New York voor modehuizen als Balenciaga, Luis Vuitton en Miu Miu en voor tijdschriften als Harpers’ Bazaar, Vogue en New York Times. Daarnaast maken ze vrij werk dat geïnspireerd is op de schaduwkant van de glitterige modewereld. Door alle cliché’s extreem uit te vergroten en foto’s tot in detail te bewerken op de computer roepen ze vragen op. Wat is schoonheid en wie bepaalt dat? B. Dreaming is een mooie klassieker, en was onder meer te zien in de grote tentoonstelling in 2010 bij FOAM. Zien we één van Van Lamsweerde vele mannelijke fotomodellen? Of is dit misschien een verwijzing naar David van Michelangelo?

Het fotografenduo begon hun samenwerking in 1986 in Amsterdam. Inmiddels wereldberoemd en meer dan 25 jaar later, worden zij tot de belangrijkste fotografen ter wereld gerekend. Fantastisch hoe zij in de modewereld en in de kunstwereld enorme waardering krijgen. Elk werk zoekt de grens tussen beide werelden op, werk in opdracht en vrij werk lijken door elkaar te lopen. Door de computerbewerkingen met hyperrealistische uitkomsten, vooral in de jaren negentig, werd de modewereld, behoorlijk opgeschud. Maar ook de kunstwereld was onder de indruk, “het vreemde van alledag wordt weerspiegeld door een extreme uitvergroting van uitzonderlijke details”.

De overzichtstentoonstelling in FOAM (Pretty Much Everything – photographs 1985-2010) vatte hun werk mooi samen: “Deze presentatie zuigt de kijker Inez’ en Vinoodhs wereld van voortdurend dualisme, constante dualiteit en ambiguïteit binnen en toont de kijker hun bezetenheid in het toekennen van betekenis aan het oppervlakkige, waarbij ze zich voortdurend bewegen tussen afschuw en schoonheid, het groteske en het stille, het spirituele en het banale.”