4 vragen aan Rozemarijn Westerink

Rozemarijn Westerink

Change (2013), pen en inkt op papier, 65 x 50 cm, € 800,-

Vorige maand In de Westergasfabriek toonden we met enige trots een bloedmooie tekening van Rozemarijn Westerink, een mooi nerveus vrijwel dichtgetekend werkje in zwart-wit. Het is heel bijzonder hoe Westerink haar horror vacui bezweert op de vierkante centimeter en met hetzelfde gemak op monumentaal formaat. Haar wandschilderingen zijn net zo indrukwekkend en even vreemd en duister.

Eerder schreven we over haar werk:
Lieve hertenkopjes, gemaskerde mannen. Kabouters met rode puntmutsjes, vervaarlijke doodshoofden. Paarden met mooie manen en grote ogen tegenover woest ogende mannen met grote zwarte geweren. Deze tegenstellingen kom je allemaal tegen in het werk van Rozemarijn Westerink (1982, Ede). In haar tekeningen, schilderijen, animatiefilmpjes en installaties met wandvullende beelden is een bijna schokkend contrast waar te nemen in haar stijl van tekenen; een soort droombeelden in natuurgetrouwe fijn gearceerde lijnen èn graffiti-achtige punk in zwarte druipende vegen.

Ze maakte onlangs een nieuw groot werk in een Werfkelder bij de manifestatie Utrecht Down Under. Hoog tijd om Rozemarijn een paar vragen te stellen over dit werk op locatie en de tekeningen die ze speciaal voor We Like Art selecteerde.

beeld-2-rozemarijn_westerink_drawing

z.t. (groepsportret)(2013), pen en inkt op papier, 24 x 32 cm, € 400,-

Hoi Rozemarijn, kun je ons iets vertellen over hoe de werken die je voor ons uitkoos tot stand zijn gekomen?

Deze serie bestaat uit een aantal werken die verwijzen naar klassieke afbeeldingen van onder andere groepsportretten en stillevens. De geportretteerde groep mensen bijvoorbeeld staat open voor verschillende interpretaties en roept allerlei flarden van verhalen of herinneringen op. Toeschouwers identificeren zich vaak direct met de afgebeelde personen. Dat is fijn want zo blijft het werk niet alleen van mij, maar maakt het contact met degene die ernaar kijkt. Die wisselwerking is belangrijk – in het gunstigste geval transformeert mijn voorstelling in de wereld van de kijker.

rozemarijn_westerink_drawing

So Delighted (2013), pen en inkt op papier, 32 x 24 cm, € 400,-

Waarom zijn deze werken bijzonder voor je?

Mijn werk komt voort uit een mengeling van persoonlijke elementen en fascinaties; ik probeer dat wat aan beelden in mijn geheugen verblijft steeds opnieuw te reconstrueren. Vervolgens gebruik ik externe beelden die hierop aansluiten, afkomstig uit bijvoorbeeld strips, de media of de kunstgeschiedenis. Zo zoek ik naar een vorm van collectieve beleving. In het werk ontstaat dan een gelaagdheid. Als deze lagen gaan schuiven levert dat een interessant proces op. Zowel in betekenis als in mijn werkwijze, techniek en materiaalgebruik.

Zo ben ik bijvoorbeeld met tekeningen van groepsportretten als basis aan de slag gegaan met het bewerken van een oplage zeefdrukken. Ieder exemplaar werd daardoor geheel verschillend én uniek.

[slideshow_deploy id=’7032′]


Utrecht Down Under
, 2013

Hoe ziet je werkdag er uit?

Dat kan heel divers zijn; van het maken van tekeningen op papier in mijn atelier tot het werken met grafische technieken en stop-motionfilms waarbij ik ook het geluid produceer. Op locatie werk ik meestal aan site-specific installaties, zoals afgelopen zomer in Utrecht, waar ik een grote muurschildering maakte in een van de werfkelders aan de Oudegracht. Dat was extra bijzonder door de vorm van het gewelf in de kelder, zo kon je echt onder en door het werk heen lopen.

Voor mij is het werken met verschillende media een logische stap; ik begin met het tekenen op papier, wat regelmatig resulteert in een meer fysiek gebaar op de muur. Dit gegeven buit ik uit door van tevoren geen schetsen te maken. Elke ruimte is weer anders en vraagt om een specifieke actie. Daarnaast is dit werk altijd tijdelijk van aard en gemaakt binnen een beperkte tijdslimiet. Die druk zoek ik bewust op.

In mijn werk maak ik gebruik van directe en onomkeerbare handelingen en materialen. Dit sluit weer helemaal aan op de onmogelijkheid van het reconstrueren van een bepaalde herinnering – telkens weer.

[slideshow_deploy id=’7034′]


Utrecht Down Under
, 2013

portret_rozemarijn-westerinkWat zijn je plannen voor de komende tijd?

Ik ben nu bezig met het maken een serie nieuwe tekeningen op papier, op klein en groter formaat, voor onder andere een project dat plaatsvindt in het najaar van 2014. Daarnaast tref ik de voorbereidingen voor een groepstentoonstelling en een korte werkperiode bij De Fabriek in Eindhoven, waar ik een nieuwe muurtekening ga maken. Ook werk ik aan een nieuwe film.