5 Vragen aan Michiel van der Zanden

In een mooie zomerreeks vragen we een aantal kunstenaars in aanloop naar de tentoonstelling, 4-7 september 2014, naar het werk dat ze tonen bij We Like Art! in het Machinegebouw. Vandaag je speciale aandacht voor Michiel van der Zanden.

Michiel_van_der_Zanden_Color_Solid

Michiel van der Zanden, Color Solid 2 (2014), olieverf op doek, 60 x 50 cm.

Ha Michiel, kun je iets vertellen over hoe dit werk tot stand is gekomen?

“Dit werk volgt op een eerdere serie werken. Dit waren letterlijke re-creaties van observaties uit mijn dagelijkse leefomgeving of juist van opmerkelijke bezienswaardigheden. In 3D software zette ik deze observaties om naar schetsmodellen voor mijn schilderijen. Ik bleef daarbij altijd dicht bij de beeldtaal van 3D computer graphics.

In dit werk is de figuratie echter wat meer naar de achtergrond geraakt. Er is wat meer ruimte voor associatie. Het beeld zou kunnen doen denken aan Play-Doh, tandpasta, graffiti, of uitwerpselen. Maar strikt genomen is het een lege ruimte en vloer, met daarop een stapel gestolde kleurvormen. De titel Color Solid verwijst hier ook naar. Bovendien is de color solid een vakterm uit de grafische industrie: een diagram waarin kleuren systematisch zijn gerangschikt.

De spiegelende vloer eindigt diffuus op de horizon. De weerspiegeling van het object in de vloer, zorgt voor een versterking van de fysieke verbinding met de omgeving. Dit zie je ook vaak bij vormgeving van logo’s etc. Het effect van scherptediepte vervaging versterkt het geheel nóg eens.

Michiel_van_der_Zanden_Color_Solid_2014

Michiel van der Zanden, Color Solid, 2014, 70 x 50 cm, oil on canvas (private collection)

Het idee voor dit werk is ontstaan toen ik in mijn atelier een ‘worst’ olieverf uit een 200 ml tube kneep. Op een schoon palet; ik gebruik stucloper als ondergrond. Dat heeft ook zo’n plastic uitstraling.

Oorspronkelijk wilde ik dezelfde werkwijze hanteren zoals ik dat eerder ook deed: het simuleren van een werkelijke situatie in 3D software. Maar dat bleek nu technisch gezien niet te lukken: de digitale vloeibare en elastische vormen gedroegen zich niet als olieverf. Dus besloot ik op een analoge manier een digitaalachtig beeld te creëren. Een opstelling met camera, statief en lampen.

Voordat ik begin, selecteer ik een aantal kleuren. Het leuke is, dat je nooit precies weet hoe de verfslierten uit je tube gaan vallen. Dit gaat een beetje op gevoel. Pas als de verfstapel er compleet ligt, weet ik of het goed is. Ik vind dit een mooie balans tussen controle en willekeur. Daarna volgt een vrij zakelijk schilderproces, maar waar ik wel de ‘swing’ van de verf benadruk.

Zoals de kleuren ongemengd over elkaar liggen, dat is feitelijk het eindbeeld. Op die manier zou je geen kleur mengen op een palet. Simpel gezegd heb ik verf geschilderd. Een ode aan verf..”

Waarom laat je juist dit werk zien in de Westergasfabriek?

“Ik wilde graag een uniek stuk – dus liever geen werk in oplage – laten zien. Dit is een heel recent schilderij van een kleiner formaat, dus het past perfect in het concept.”

Michiel_van_der_Zanden_LIAR_2014

Michiel van der Zanden, LIAR, 2014, 200 x 80 x 80 cm, Alkyd based lacquer, polyester, concrete (niet in de tentoonstelling)

Wat maakt deelname aan Start Buying Art aantrekkelijk voor jou als kunstenaar?

“Ik vind We Like Art een heel informatief en sympathiek blog. Het laat zien wat voor kwaliteit er in Nederland te vinden is. Daarnaast vind ik het mooi dat bij Start Buying Art @ Westergasfabriek de kunstenaars [zelf] gepresenteerd worden. Dat hoort, denk ik, ook bij een veranderde kunstmarkt. Ook nieuwe namen naast de meer gevestigde, ik wil als bezoeker ook graag verrast worden.”

Michiel_van_der_Zanden_FLUXUS_COLOR_ERUPT

Michiel van der Zanden,  FLUXUS COLOR ERUPT, 2013, digital video, 1080p, 2.12 min. (still van deze video)

Zou je zelf een kunstwerk van een collega-kunstenaar uit deze tentoonstelling willen kopen?

“Bij dit soort aangelegenheden word ik altijd hebberig. Heb inmiddels redelijk wat werk van andere kunstenaars gekocht of geruild. Er staan veel namen in het rijtje waarvan ik best werk zou willen.”

Wat zijn je plannen voor het komende half jaar?

“Sinds een half jaar zit ik met een paar vrienden in een nieuw atelier. Ik ben net klaar met klussen. Nu weer volop werk maken. Daarnaast ben ik bezig met de realisering van een publicatie i.s.m. The Eriskay Connection (Rob van Hoesel). Ik hoop met crowdfunding en sponsoring het laatste stuk van de begroting rond te krijgen.”

Michiel-van-der-Zanden

Kom dit werk bekijken in de Westergasfabriek tijdens de aftrap van het nieuwe galerieseizoen. We tonen betaalbaar werk van aanstormende en toonaangevende kunstenaars.We werken samen met het Mondriaan Fonds om de zegeningen van de KunstKoop te promoten. Lenen voor je kunstaankoop tegen 0% rente: een prachtige stimulans voor de afname van goede kunst. De rente wordt vergoed door de overheid. Bij de werken in de tentoonstelling staan de maandbedragen die je met de KunstKoop van het Mondriaanfonds kunt afbetalen.

Praktische informatie Start Buying Art
Locatie: Machinegebouw, Westergasfabriek Amsterdam
Data: 4 t/m 7 september 2014
Open: alle dagen 11.00 – 19.00 uur
Toegang: € 5,-
Meer informatie:
www.dekunstkoop.nl www.startbuyingart.tumblr.com www.abnamro.nl/kunstkoop