5 Vragen aan Jasmijn Visser

In een mooie zomerreeks vragen we een aantal kunstenaars in aanloop naar de tentoonstelling, 4-7 september 2014, naar het werk dat ze tonen bij We Like Art! in het Machinegebouw. Vandaag je speciale aandacht voor Jasmijn Visser. Jasmijn maakte speciaal voor de tentoonstelling een nieuw vierluik.

Bio-Duck-I

Jasmijn Visser, Bio Duck I (2014), grafische licht- & watervaste pen op 200 grams academia papier, vierluik, 100 x 70 cm.

Ha Jasmijn, kun je iets vertellen over hoe deze werken tot stand zijn gekomen?

“In de jaren 60 detecteerden sonar operators van Oberon-klasse onderzeeboten een kwaakachtig geluid rondom de kusten van Australië. De opgenomen fragmenten zijn doorgaand hoorbaar met frequenties van 50 tot 300 Herz, met een duur van 1,6 en 3,1 seconden. De geluiden komen vele malen per dag voor in oktober, en loopt taps af tot december om te wederkeren in de volgende herfst.

Door de aard van het geluid werd het door onderzoekers liefkozend Bio-Duck genoemd, ook al was het niet duidelijk of dit geluid door een onderzeeboot of een natuurverschijnsel, zoals een dier of een verdwaalde ijsberg, werd gegenereerd. Het onderzeese gekwaak leek de grenzen van wat wij als machine en natuur herkennen te vervagen.

Hierin herken ik een menselijk verlangen om uiteindelijk samen te smelten met machines. Vroeger was dit een utopisch concept, maar tegenwoordig lijkt het eerder nabije toekomst. Deze samensmelting is waar mijn vierluik Bio Duck op is gebaseerd.”

Waarom laat je juist dit werk zien in de Westergasfabriek?

“Mijn werk ontstaat vanuit een drang om menselijke organisatie op grote schaal te doorgronden. Dit vertaal ik door middel van (digitaal) ontwerp & tekenkunst in projecten waarin ik grote hoeveelheden data verzamel en interpreteer. Door dit obsessieve karakter zijn de werken vaak bewerkelijk en monumentaal van formaat, en daarbij niet altijd handig voor kopers als het gaat om prijs en praktische plaatsing.

Voor We Like Art was het dus een uitdaging om een wijze te vinden kleiner te werken en tegelijkertijd het karakter van mijn werk te behouden. Bio Duck is een vierluik, wat als geheel, maar ook als aparte onderdelen gekocht kan worden. Het is onderdeel van een groter onderzoek naar onverklaarde geluiden gedetecteerd in de verschillende wereldoceanen.”

Bio-Duck-II

Jasmijn Visser, Bio Duck II (2014), grafische licht- & watervaste pen op 200 grams academia papier, 100 x 70 cm.

Wat maakt deelname aan Start Buying Art aantrekkelijk voor jou als kunstenaar?

“Het idee dat kunstliefhebbers op deze manier een begin aan een verzameling kunnen maken, meer kunstenaars leren kennen en enthousiast worden of kunst kopen vind ik heel mooi.”

Bio-Duck-III

Jasmijn Visser, Bio Duck III (2014), grafische licht- & watervaste pen op 200 grams academia papier, 100 x 70 cm.

Zou je zelf een kunstwerk van een collega-kunstenaar uit deze tentoonstelling willen kopen?

“Ik zou wel een werk van Germaine Kruip willen. Deze kunstenares heeft een indrukwekkend oeuvre; uiteenlopende projecten die raken aan universele thema’s zonder een zekere lichtheid te verliezen, met een fantastisch gevoel voor abstractie. In speciaal zou ik haar film Aesthetics as a Way of Survival willen kopen.”

Bio-Duck-IV

Jasmijn Visser, Bio Duck IV (2014), grafische licht- & watervaste pen op 200 grams academia papier, 100 x 70 cm.

Bio-Duck

Bio Duck (2014), grafische licht- & watervaste pen op 200 grams academia papier, 400 x 70 cm.

Wat zijn je plannen voor het komende half jaar?

“Er staan komend jaar drie projecten in de planning.
– In samenwerking met Design Collectief Metahaven maak ik een Conflict Atlas van de Falklandeilanden. Afgelopen jaar heb ik op locatie onderzoek gedaan en dit jaar wordt het boek vervaardigd.
– Van oktober tot december doe ik het pilotproject van het Mondriaan Fonds; een residency in Museum van Loon. Daar ga ik geografische improvisaties van de vroege ontdekkingsreizigers onderzoeken en in kaart brengen door middel van een website.
– Samen met geluidskunsterares Stine Janvin Motland ontwikkel ik een tentoonstelling met performance rondom het gesamtkunstwerk Upsweep-Whistle-Bloop.”

We Like Art @ Westergasfabriek 09 2014
Foto © Maarten Tromp

Kom dit werk bekijken in de Westergasfabriek tijdens de aftrap van het nieuwe galerieseizoen. We tonen betaalbaar werk van aanstormende en toonaangevende kunstenaars. We werken samen met het Mondriaan Fonds om de zegeningen van de KunstKoop te promoten. Lenen voor je kunstaankoop tegen 0% rente: een prachtige stimulans voor de afname van goede kunst. De rente wordt vergoed door de overheid. Bij de werken in de tentoonstelling staan de maandbedragen die je met de KunstKoop van het Mondriaanfonds kunt afbetalen.

Praktische informatie Start Buying Art
Locatie: Machinegebouw, Westergasfabriek Amsterdam
Data: 4 t/m 7 september 2014
Open: alle dagen 11.00 – 19.00 uur
Toegang: € 5,-
Meer informatie:
www.dekunstkoop.nl www.startbuyingart.tumblr.com www.abnamro.nl/kunstkoop