Interview met Hans Hoekstra over zijn solo in het Drents Museum

Hans Hoekstra (1983, Groningen) won in 2009 de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst met zijn grote portretten van liggende mannen. Sterk werk dat eruit sprong tussen de jonge schilderkunst. De grote kalme - losjes geschilderde - leptosome lijven leken opgevouwen om in het schilderij te passen.

1-Hans-Hoekstra-Pieter-bij-het-raam-III

Pieter bij het raam III (2013), houtskool op papier, 59,4 x 42 cm

Na zijn tijd aan de Ateliers werkt Hoekstra aan een ongewoon oeuvre dat verslag lijkt te doen van een verstild en soms wat verveeld huiskamergevoel in de provincie. Uitzichten op een dorpse omgeving, een ontroerende hommage aan de schilderende moeder. Het is een terrein dat in de Nederlandse schilderkunst zelden wordt verkend. We kunnen eigenlijk alleen Thijs Jansen bedenken, ook een favoriet van We Like Art. Hoog tijd om Hans Hoekstra wat vragen te stellen over zijn ongewone schilderijen en tekeningen waarin de tijd stil gezet lijkt.

Hallo Hans, ben je blij met je eerste museale solo in Assen?
Ik ben heel blij met de tentoonstelling. De werken hangen mooi en ik had niets meer willen tonen. Ik had twaalf werken ingepakt voor transport en deze hangen allemaal.
Het geeft een beeld van waar ik het afgelopen jaar mee bezig ben geweest.
Verder is het Drents museum een fijne plek met hele goeie mensen.

Wil je ons iets over de titel – All of us – vertellen?
All of us is de titel van een gedichtenbundel van de Amerikaanse schrijver Raymond Carver, welke ik in handen kreeg rond de tijd dat ik door het Drents museum benaderd werd voor deze tentoonstelling. Het is ook een fragment van zijn gedicht “In Switzerland” genaamd. Het laatste deel gaat als volgt:

All of us, all of us, all of us
trying to save
our immortal souls, some ways
seemingly more round-
about and mysterious
than others.

Dit trof mij.

2-Hans-Hoekstra.ATELIERS-OFF-SPRING

Overzicht Offspring De Ateliers, Amsterdam in 2009 (foto: Gert Jan van Rooij)

Hangen de schilderijen waarmee je de Koninklijke Prijs won – met de grote lome wat indolent liggende mannen – ook in de tentoonstelling?

Nee, in Drenthe hangen alleen schilderijen ontstaan in het afgelopen jaar.

Ben je na die reeks die je op de Ateliers maakte stug doorgegaan met schilderen? Heeft de Koninklijke Prijs wat voor je betekend, heeft het iets voor je veranderd?
Na De Ateliers heb ik eerst geruime tijd enkel ruimtelijk werk gemaakt, vooral in gips. Ik wilde meer de monumentale kant op. Na anderhalf jaar ben ik weer verder gegaan met schilderen. De prijs bood me de mogelijkheid te gaan reizen en te experimenteren, wat ik dus vooral in gips deed. Alhoewel, ik experimenteer nu ook nog, dat stopt natuurlijk niet.

3-Hans-Hoekstra-Studie-voor-zicht-uit-ouderlijk-huis-II-2014

Studie voor zicht uit ouderlijk huis II (2014), kleurpotlood op papier, 46 x 38 cm

Kun je ons wat vertellen over je huiselijke interieurs, je portretten van treinreizigers in een intieme wat onnadrukkelijke sfeer van alledag?
In de jongste werken ben ik inderdaad meer dan voorheen uitgegaan van het alledaagse. Ik wilde putten uit hetgeen dat altijd voorradig is. Daarom heb ik de mensen om me heen en het interieur van m’n woning als onderwerp gekozen. Wellicht indirect nadat ik zag dat Raymond Carver hier ook uit putte. Ik bedoel dat Carver ook put uit zijn naaste omgeving. Vervolgens is het de vraag hoe je dit in stijl omzet. Hoe je het fraseert.

4_Hans_Hoekstra_Studie_voor_Uitzicht_I_2_2013

Studie voor Uitzicht I/2 (2013), houtskool op papier, 70 x 50 cm

Het lijkt soms in je nieuwe tekeningen en schilderijen of Matisse of Hockney even langs is geweest in de Nederlandse provincie. Wie zijn je helden in de kunst?
Ik begrijp dat je aan Matisse denkt, zijn werk houd me al lange tijd bezig. Maar tegenwoordig kijk ik vooral veel naar Munch en Emil Nolde. Verder Goya, Manet en Morandi.

5-Hans-Hoekstra-Studie-voor-Marjanne-tekent-I-2013

Studie voor Marjanne tekent I (2013), houtskool op papier, 100 x 70 cm

Zijn je tekeningen voorstudies voor je schilderijen?
Ja, ik schilder graag naar tekeningen. Foto’s ervaar ik als heel dwingend, daar kom je op een of andere manier niet los van. Tekeningen zijn ook ervaringen van de eerste hand, heel direct dus. In de tekeningen bestudeer ik het onderwerp alvast. Het is dus vaak ook aftastend. Ik houd erg van tekeningen, maar voor mij zijn ze eigenlijk altijd aanzet.

6-Hans-Hoekstra-Studie-voor-Marjanne-tekent-IV2014

Studie voor Marjanne tekent IV (2014), conté op papier, 50 x 35 cm

Wat maakt tekenen en schilderen leuk en noodzakelijk voor jou?
Ik geniet geweldig van het modelleren. Eerst is er niets en dan een paar vegen en dan opeens is er iets meer dan dat. Tijdens dit scheppen is het soms ook alsof de dingen vanzelf gaan.

Hans Hoekstra – All of us 
Drents Museum

Tot en met 11 januari 2015
Informatie

Bij WBooks verscheen een publicatie met atelierfoto’s, schilderijen en tekeningen, preview.

Hans Hoekstra bij MetropolisM: link

Check de beschikbaarheid van de tekeningen en schilderijen in onze Shop. Op verzoek sturen we je graag extra beelden van nieuw en ouder werk van Hans Hoekstra.