Een nieuwe We Like Art Wall met Thomas Elshuis

Heel leuk om met Thomas Elshuis een nieuwe We Like Art Wall te maken. In zijn fantastische huis en atelier in Amsterdam, een verbouwde oude pick-up fabriek met prachtig licht van boven en grote open ruimten, maakten we een Wall met daarop werken uit drie series. Samen vormen ze op de muur in Elshuis’ studio een inspirerend blok.

HoofdbeeldElk werk vraagt erom van dichtbij bekeken te worden. Onderin de post zie je de link naar de nieuwe Wall. Op de mouse-over wall leidt elk werk je, na aanklikken, naar het specifieke werk en kun je het ook groot bekijken.

Beeld2

Nadat we met de trap binnen zijn gekomen staan we in de keuken en woonkamer van Thomas Elshuis, een open ruimte met ramen over de hele breedte en veel daklicht. De schommel die aan de stalen dakconstructie hangt en een trap die naar boven gaat, wijst op een fijn dakterras. Elshuis werkte tot voor kort midden in deze ruimte aan een vrij klein bureau, maar vertelt dat hij recent de twee kinderslaapkamers heeft ‘ontmanteld’ (“ze wonen inmiddels op zichzelf”) en samengetrokken heeft tot een grote werkplek. De twee tegen elkaar geschoven bureau’s met een groot computerscherm en kasten vol met oude stalen dia-kisten, dia-bakken en charmante ouderwetse koffers voor een dia-scherm en projector verraden ons waar we zijn.

IMG_0507

In de woonkamer hangen aan de wanden nogal wat kunstwerken van andere kunstenaars, veel komen ons bekend voor, een aantal kwamen Elshuis en zijn vrouw op het spoor via We Like Art, andere kunstwerken kocht of ruilde hij elders.

IMG_0486

Lijkt het je leuk om zelf te komen kijken? Zie onderaan, op zondag 7 juni aanstaande van 15 tot 17 uur in Amsterdam, is de Wall en ander werk van Thomas Elshuis te zien tijdens een Open Atelier. Geef je hier op.

Thomas Elshuis (Hilversum, 1961) is een kunstenaar waarover we al vaker schreven en van wie we al meerdere malen werk lieten zien tijdens onze tentoonstellingen. Elshuis werkt al meer dan tien jaar vanuit een geërfd dia-archief. Dia’s van een wereldreiziger die in de jaren 60 tot en met 80 enthousiast gebruikt werden om in huiselijke kring verslag te doen aan de thuisblijvers. De dia’s zijn nu het vertrekpunt van Floating Island’s, Shifting View’s en ander werk.

Eerder schreven we:

“Op reis gaan zonder een stap buiten de deur te zetten – dat is de core-business van Elshuis. Imaginaire reizen in samengestelde landschappen. Thomas Elshuis onderzoekt letterlijk en figuurlijk de grenzen. Het archief beslaat bijna de hele wereld, elk continent, oneindig veel landen worden aangedaan. Nieuwe werelden en nieuwe plaatsen worden gecreëerd, als kijker probeer je je steeds te verhouden tot de beelden. Het lijken herkenbare plaatsen te zijn, bij iedereen komen persoonlijke herinneringen aan reizen, steden of landschappen naar boven.”

Drieluik

Wall

Op de Wall zien we vier werken uit de Floating Island-serie. Dit is een serie werken waarin fragmenten uit het dia-archief (dit kan een gebouw, een rots, een groepje bomen zijn) los van hun context worden gepresenteerd. Ze bestaan uit een transparante print die los voor een wit vlak hangt. Het landschap, het onderwerp, lijkt daardoor te bewegen. Er ontstaat een zwevend en onbestemd beeld. Door de perspex box waarin het hangt wordt het een object aan de wand.

De overeenkomstige factor in het werk van Elshuis is de verwijzing naar onze herinneringen. Herinneringen aan plaatsen, landschappen of steden, herinneringen die altijd ongrijpbaar zijn. ‘They slip our mind’. Ook de titels van de series van werken duiden daar op: Drifting Shadows, Shifting Views en Floating Islands.

Tijdens de tentoonstelling in de Westergasfabriek vertelde Elshuis al even in een interview over de getoonde werken daar, dat hij uit het dia-archief beelden had verzameld waarop een interessante schaduw te zien is. “Ik wil net als bij de Floating Islands die schaduw losmaken van de context en laten zweven voor het beeld.” Op de Wall zijn drie werken uit deze nieuwe Drifting Shadow-serie te zien.

IMG_0500

We hadden een primeur, toen we Thomas Elshuis bezochten had hij net drie nieuwe werken afgerond. Bijzonder is het dat nu intieme landschappen, veelal bosachtig, uitgelicht zijn. Voor het landschap in kleur, zweeft een beeld in diep mat zwart gedrukt op Hahnemuhle papier. Hierdoor ontstaan een soort patrijspoorten, en zijn we even in verwarring, wat zien we nu eigenlijk? De gaten in deze laag tonen nieuwe ‘views’ op het landschap. De titel van deze splinternieuwe serie, Shifting Views, dekt de lading mooi.

IMG_0502

Ben je benieuwd hoe de uiteindelijke wall geworden is? Bekijk de mouse-over wall van Thomas Elshuis hier: www.welikeartwalls.nl. Door op de werken te klikken krijg je meer informatie over de werken en een close-up te zien.

Open Studio

IMG_0481Het lijkt ons erg leuk als je de Wall en andere werken (waaronder een nieuwe Hortus Conclusus* van Elshuis live komt bekijken!

Dit kan op zondag 7 juni in het atelier en huis van Thomas Elshuis in Amsterdam. Het zal zijn van 15 tot 17 uur, met koffie/thee of iets anders in de hand kunnen we ontspannen en informeel de werken bekijken en met de kunstenaar en elkaar praten.

*) Hortus Conclusus is een serie van verschillende hangende kasten gevuld met transparante foto’s van botanische objecten: bloemen, planten, struiken, bomen, grassen, vijvers, etc. Na het openen van de kast licht de achterwand op. Door de foto’s te verplaatsen wordt je als kijker de tuinier van dit kunstwerk. We lieten er 1 zien tijdens Westergas 2014.

  • Thomas Elshuis

    Floating Island rest betaling
    € 40,-

  • Thomas Elshuis

    Floating Island #011 (2015)
    € 495,-

  • Thomas Elshuis

    Floating Island #012 (2015)
    € 495,-