Frans Franciscus over zijn portretten, Curaçao-residency en zijn custom made hotelkamer in NY

De schilder Frans Franciscus heeft onmiskenbaar een geheel eigen positie in de Nederlandse kunstwereld. Zijn figuratieve werk varieert vrijelijk op de oude meesters maar is toch vooral van nu. Zijn monumentale doeken zagen we al op talloze tentoonstellingen en kunstbeurzen voorbij komen. Hoog tijd om hem te interviewen hier op We Like Art.

1-Frans-Franciscus

F.F. (after Memling), 2012

Hallo Frans, we zagen een paar werken van je in de grote zomertentoonstelling O Muze in de Hallen in Haarlem. Was het leuk om mee te doen met deze tentoonstelling?

Het was zeer strelend. Mijn monumentale doek ‘Olubunmi’ uit 1992, dat was teruggeleend uit een particuliere collectie, had de ereplek. Niet alleen was het het eerste werk dat je zag als je de expositie binnen ging maar het schilderij werd geflankeerd door werk van grote namen als René Daniels, Carel Willink en Breitner. Nog zo’n joekel van een schilderij maar dan recent werk, ‘Adam and Eve IV’ , hing te ‘shinen’ in de relizaal. Erg fijn allemaal.

2-Fantasticmaninwhiteuniform1

Fantastic Man (white uniform), (2014), 150 x 120 cm, inkt op papier, € 1.900

Hoe zou je je eigen handschrift omschrijven? Je maakt schilderijen, werk op papier en foto’s maar ze zijn allemaal duidelijk van jouw hand en tamelijk uniek in de Nederlandse kunstwereld.

Ik heb in de loop der jaren voor mijn schilderijen een techniek ontwikkeld die is gebaseerd op het klassieke werken met een grisaille, een (onder-)schildering in grijzen, en glacerende kleurlagen. Daardoor ontstonden een heel herkenbaar handschrift en kleurstelling. In de fotografische portretten, die ik samen met echtgenoot Rienus Gundel Franciscus maak onder de naam Franciscus& Franciscus, proberen we eenzelfde sfeer te creëren. We schilderen met digitaal gereedschap.

3-Frans-Franciscus-dearhandtheprinces

Death and the Princes (2014), 150 x 120 cm, inkt op papier, € 1.900

Je werkt graag naar schilderijen van oude meesters en varieert vrijelijk op portretten van onder meer Hendrick ter Brugghen, Caravaggio and Bronzino. Kun je vertellen hoe je te werk gaat?

Ik ben een groot liefhebber van oude schilderkunst. Al sinds mijn studie maak ik er interpretaties van. Het is heerlijk om te doen en is een geweldige, misschien wel de beste, manier om de oude meesters grondig te bestuderen. Bijbelse en mythologische verhalen krijgen bij mij een wereldse invulling met een dromerig karakter. De sfeer is soms sprookjesachtig maar vertoond ook vaak grimmige trekken. Ik probeer boven alles kunstwerken te maken waarbij de letterlijke en figuurlijke gelaagdheid het publiek intellectueel uitdaagt, verrast en ontroert.

4-Frans-Franciscus-greekherocopy

Heroic Greek (2014), 150 x 120 cm, inkt op papier, € 1.900

Het lijkt alsof er ook een invloed van comics in je werk is terug te zien. Klopt dat? Kun je daar iets over vertellen.

Op de middelbare school tekende ik de schoolkrant vol met strips. Direct op de stencilvellen! Those were the days. Ik was erg gek op alle underground strips maar de Amerikaanse tekenaar Robert Crumb was mijn grote held. Een paar jaar geleden zag ik hem in levende lijve toen ik bij toeval in Chelsea op een opening liep van een expositie over zijn versie van de Bijbel. Mijn kniëen knikten.

5-Frans-Franciscus-InkstudyafterGirodet2

Study after Girodet 2 (2014), 56 x 76 cm, , inkt op papier, Verkocht

Wij kenden jouw tekeningen nog niet, wat een waanzinnig mooi werk! Hoe kom je tot deze werken?

Tekeningen heb ik altijd gemaakt en ge-exposeerd. De inkttekeningen die jullie op de site tonen zijn ontstaan na 2013, een overvol jaar voor mij, met zo veel werkzaamheden als tentoonstellingsmaker dat ik dat jaar alleen maar in opdracht heb geschilderd. Daarna moest ik weer aan de studie, mezelf weer ‘uitvinden’. Het tijdsvak dat ik wilde bestuderen was de romantiek. Niet helemaal nieuw voor mij maar meestal laat ik mij toch meer inspireren door de late middeleeuwen en de renaissance.

De meeste werken uit deze serie zijn studies naar Europese romantische schilders of naar foto’s uit de begin periode van de fotografie. In tegenstelling tot mijn schilderijen, die worden opgebouwd uit vele lagen, moesten deze tekeningen in één keer raak zijn. Spannend om te doen en daardoor zijn ze lekker open en los.

6-Frans-Franciscus-TekeningenindeWitteArena

Overzicht tekeningen tentoonstelling in De Witte Arena in Amsterdam 2014

Afgelopen jaar heb je een werkperiode gehad in het IBB op Curaçao, hoe was dat?

Rienus en ik werden als duo kunstenaars door het Mondriaanfonds gehonoreerd om van  1 januari tot en met 30 april 2015 op Curaçao bij het Instituto Buena Bista te werken. Het IBB legt zijn artists in residence in de watten. Het ontbrak ons aan niets. We hadden een fijn huisje, een mooi atelier op het terrein van het IBB en full time een auto tot onze beschikking waarmee we constant over het eiland scheurden opzoek naar modellen en ander materiaal voor onze portretten. Het was bovendien enerverend om te werken tussen en met de jonge studenten die een opleiding volgen op het Instituut.

7-Frans-Franciscus-Rashid

Son of Tula (2014), 60 x 45 cm, lambdaprint, oplage 5, € 1.800

Daar heb je gewerkt aan een nieuwe serie portret foto’s. Hoe komen die foto’s eigenlijk tot stand?

De foto’s zijn geïnspireerd door de Vlaamse schilder Memling uit de 15e eeuw die in zijn tijd het portretgenre revolutionair veranderde door bijvoorbeeld veel aandacht te besteden aan de achtergrond van de geportretteerde en handen te schilderen die als trompe l’oeil op de rand van de lijst van het schilderij leunden. Dat vonden wij een interessant gegeven.

8-Frans-Franciscus-shootmetRachidopCuracao

Sinds 2012 maken we samen deze portretten als vrij werk maar ook steeds meer in opdracht. Het zijn digitale collages of schilderijen gemaakt met een digitaal palet. Ons project op Curaçao was om een serie van dergelijke portretfoto’s te maken van karakteristieke Curaçaoenaren. We waren daarbij op zoek naar archetypes.

9-Frans-Franciscus-Sindey

Madonna of Otrobanda (2014), 60 x 45 cm, lambdaprint, oplage 5, € 1.800

Ten slotte zagen we op je blog dat je een hele coole opdracht had om een hotelkamer in New York te voorzien van wandschilderingen. Wil je iets over dat project vertellen?

Het Ye Olde Carlton Arms Hotel is een sympathiek maar beetje shabby hotel op een geweldige locatie, hoek 3d Avenue en 25th street, op Manhattan, NYC.  Sinds begin jaren 80 laat men kunstenaars de kamers, de hallen en het trappenhuis beschilderen om het duistere karakter van het gebouw op artistieke wijze op te krikken. Eén van de kamers en een deel van het trappenhuis is bijvoorbeeld door Banksy beschilderd.

Elk jaar worden er een aantal kamers opnieuw onder handen genomen. Daarvoor ben ik gevraagd. In 2012 heb ik er twee maanden gewerkt met assistentie van mijn toenmalige stagiair en mijn echtgenoot aan room 5C. Het zag er voor de buitenwereld uit als een topopdracht maar het armetierige hotel kon alleen materiaalkosten voor zijn rekening nemen. Vluchten en verblijfskosten werden door het Mondriaanfonds betaald die het terecht als een sympathiek project zagen.

Als ‘honorarium’ kunnen wij nu wel ten alle tijden logeren in het hotel. En we zijn daar dus ook vaak te gast. Om bij de opening van een groepsexpositie te kunnen zijn bij een gallery in Chelsea, waar we aan meededen met een aantal portretfoto’s, hebben we ook weer afgelopen februari, als ‘vakantie’  van Curaçao, een weekje in onze eigen room 5C gelogeerd. In het Ye Olde Carlton Arms zeggen ze dan tegen ons: “Guys! Welcome in your home from home”. Altijd een feestje.

Zowel onze artists in residence periode op Curaçao als het project bij het Ye Olde Carlton Arms in New York zijn uitgebreid gedocumenteerd op mijn blog.

10-Frans-Franciscus-nachtwerkYOCAroom5c

Interesse? Stuur ons een mail dan ontvang je een overzicht van beschikbaar werk van Frans Franciscus.

  • Frans Franciscus

    Madonna of Otrobanda (2014)
    € 1800,-

  • Frans Franciscus

    Pedro Negro (2014)
    € 1800,-