
Hogenboom (Oegstgeest, 1967) heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een nieuwe serie schilderijen met inkt op linnen – losjes gebaseerd op paparazzi- en voyeurfotografie.
Het afbeelden van vrouwen die zich onbespied wanen is een oud gegeven in de schilderkunst. Denk bijvoorbeeld aan de baadsters van Rembrandt (Bathsheba en de badende vrouw) of aan Bonnard en Degas die virtuoos de intimiteit van het baden, afdrogen en haren borstelen in hun werk een plek gaven. Niet met de blik van de partner of echtgenoot maar met de steelse blik van de kunstenaar.
Echo Beach – Beach Yoga (2015), inkt op linnen, 30 x 40 cm, € 1.200,-
In de serie Echo Beach gebruikt Hogenboom mediabeelden als vertrekpunt, beelden die met een paar muisklikken te bereiken zijn. De blik op de vrouw die zich onbekeken waant is inmiddels al lang niet meer het exclusieve domein van partners en kunstenaars. Voyeuristische beelden zijn heel gangbaar geworden.
Atelier Michiel Hogenboom
De vrouw die zich in de publieke ruimte onbespied waant in een intiem moment – voor public figures anno 2015 is het vrijwel een illusie. Paparazzi produceren op industriële schaal een stroom van beelden van celebrities in hun vrije tijd. Beelden van badende filmsterren en artiesten fungeren als clickbait op veel gelezen blogs, de vaak gênante strandposes van sterren als teaser op covers van mainstream tijdschriften.
Echo Beach (Cancun) (2015), inkt op linnen, 50 x 40 cm, € 1.500,-
Nieuwsgierigheid en de ranzige geur van sensatie, vaak hand in hand met leedvermaak, zijn de vaste ingrediënten van privémomenten die online rondgepompt worden. Deze vrije toegang tot privésituaties zie je ook terug op tumblrs en blogs die zich bezig houden met het begluren van ‘gewone mensen’.
Echo Beach (Glass Beach CA) (2015), aquarel op cotton rag/handmade paper, 42 x 30 cm
Hogenboom neemt in de serie Echo Beach moreel geen stelling, maar toont de ongemakkelijke poëzie achter de geschonden privacy. Achter het gluren en stalken schuilt een teder ballet van ongedwongen poses. De vaak monumentale doeken met grote partijen gewassen inkt gaan over onvrijwillige intimiteit en over de medeplichtige blik van de kijker, maar misschien vooral over de soevereine baadster.
Speciaal voor We Like Art maakte Hogenboom deze editie Pool of Light (2015), een piezografie van 42 x 30 cm, oplage 20, € 300,-
In de Shop kun je een aantal werken zien en bestellen. Of stuur ons een mail als je meer wil zien.