Robin de Puy – speciale editie Cherish

Robin de Puy (1986) maakte na haar afstuderen aan de Fotoacademie Rotterdam in 2009 een vliegende start. Ze won met haar portretten verschillende prijzen en werkte in opdracht voor onder andere Linda, Vrij Nederland en Volkskrant. De Puy ging in op iedere aanvraag en rende van klus naar klus. Op een gegeven moment stond dit haar tegen, ze was bang dat ze hierdoor niet genoeg uit de fotografie haalt. Ze maakte veel portretten van bekende mensen, terwijl ze eigenlijk juist andere mensen willen laten zien.

Speciale editie Cherish Robin de Puy

Ze wil mensen fotograferen die er buiten valllen. Die niet de aandacht op zichzelf vestigen en minder bezig zijn met wie ze zijn, of hoe ze horen te zijn. Daarom besluit De Puy om even weg te gaan. Weg uit Nederland, weg van alle verwachtingen. Ze maakt in 2015 een roadtrip door Amerika en portretteert daar mensen die ze tegenkomt. Het Fotomuseum Den Haag toont momenteel de fotoserie die ze daar maakte en wij bieden een speciale editie aan uit deze serie If this is true, I’ll never have to leave home again.

Op de editie is het jonge meisje Cherish te zien. Met gesloten ogen en afgewend hoofd is Cherish enigszins onbereikbaar. Haar handen frunniken onzeker aan haar tuinbroek. We weten niets van haar en toch is het een indringende portret die veel vragen oproept. Dit meisje kwam De Puy toevallig tegen, net als al de andere geportretteerden die ze opduikelde in motels, benzinestastions, supermarkten of trailerparks. De Puy ziet in al haar foto’s iets van zichzelf terug. Het gaat eigenlijk allemaal over haar.

Robin-de-Puy-Ludion

Wie zij zelf is wordt zichtbaar in de indringende documentaire Close Up: Robin de Puy – ik ben het allemaal zelf. Het schetst het portret van de fotograaf met een angststoornis die zichzelf uitdaagt door niet alleen in haar eentje op reis te gaan, maar daar ook allerlei mensen aan te spreken, terwijl ze zichzelf eigenlijk het liefst opsluit in haar motelkamer. Totdat ze na een paar weken juist vertrouwd is met haar rondreizende bestaan en juist weer bang wordt om terug te gaan naar Nederland, waar verwachtingen zijn en waarvoor ze eerst nog goede foto’s moet maken.

Dat De Puy’s portretten allemaal iets van haar weg hebben, komt ook door de types die ze fotografeert. Ze zoekt mensen uit waarbij zij zich op haar gemak voelt. Het zijn allemaal buitenbeentjes. De Puy stoort zich eraan dat er een standaard is waar mensen fysiek of mentaal aan moeten voldoen. Zij richt haar camera juist op anderen. Ze creëert een wereld waarin zij er niet meer buitenvalt. Die onzekerheid en geslotenheid van Cherish die horen ook bij De Puy.

Robin de Puy Cover If This Is True Ludion

De fraaie editie Cherish wordt uitgebracht bij het boek If this is true, I’ll never have to leave home again, waarin foto’s uit de serie worden aangevuld met dagboekfragmenten van De Puy.

Cherish (2015), 33 cm x 24,75 cm (+ 1 cm witrand), Epson print op Baryta 310g, oplage 45 exemplaren, € 300,- (inclusief boek)

Bestellen doe je hier: helaas is de foto inmiddels uitverkocht, het is heel hard gegaan.

Reisverslagen van de roadtrip zijn te lezen op de website van De Puy. De tentoonstelling If this is true… 10.000 km door Amerika op een motor is t/m 26 juni te zien het Fotomuseum Den Haag.

  • Hellen van Meene – The Secret Lives of Girls (2012)

    Eindelijk weer eens de gelegenheid om in Nederland een solotentoonstelling te zien van Hellen van Meene (1972, Alkmaar). Met volop tentoonstellingen in New York en momenteel in Tokio komt Nederland er wat bekaaid vanaf de laatste jaren. Gelukkig is daar nu een de tentoonstelling Dogs and Girls in de kunstruimte van De Nederlandsche Bank in Amsterdam - een ruim overzicht van meisjes- en hondenportretten. In 2015 krijgt ze een solo in het Fotografiemuseum in Den Haag.

    Lees verder: Hellen van Meene – The Secret Lives of Girls (2012)
  • Dana Lixenberg – 4 werken uit de serie ‘Nome Alaska’

    Op dit moment is er een heel bijzondere tentoonstelling te zien in Huis Marseille in Amsterdam: Imperial Courts van Dana Lixenberg. De Amsterdamse Dana Lixenberg (1964) fotografeerde vanaf 1993 tot 2015 bewoners van Imperial Courts, een wijk in Los Angeles. Het fotoproject werd een uitgebreid persoonlijk portret van deze bewoners, die in al hun menselijke waardigheid zijn vastgelegd.

    Lees verder: Dana Lixenberg – 4 werken uit de serie ‘Nome Alaska’
  • Interview met Awoiska van der Molen over de aantrekkingskracht van donkerte en afgelegen landschappen

    Awoiska van der Molen (1972, Groningen) studeerde in 2003 af aan de Master Fotografie St. Joost in Breda. Sindsdien onderzoekt zij intensief de donkerte met haar zwart-wit fotowerken. We zijn heel blij dat we nu eindelijk eens twee landschapsfoto’s kunnen tonen op We Like Art. En op onze presentatie bij OBJECT Rotterdam natuurlijk. Je wordt onmiddellijk naar haar werk toegezogen.

    Lees verder: Interview met Awoiska van der Molen over de aantrekkingskracht van donkerte en afgelegen landschappen