Poem (AU/EA), 2014, acrylic on linen, 75 x 50cm
Ayres komt oorspronkelijk uit Engeland en volgde daar de kunstacademie, waarna hij de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam doorliep. Ayres werkt nog steeds in Nederland. Zijn werk is onder andere opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam en was ook te zien bij eerdere We Like Art verkooptentoonstellingen. Momenteel (t/m 4 april 2016) heeft hij een solo in Londen bij PM/AM (zie onderstaande overzichtsfoto’s).
Ha Tim, welke werken van jou zijn er straks in de tentoonstelling te zien?
I’m showing two works. A ‘poem’ painting and a non-text work: When the trembling passes. The poem works are about the possibility of colour being a poem, or poetry, in itself. What can colour, or the combinations of, inspire in the imagination…? What do you see and what do you feel about what you see when you read a colour? Poem (AU/EA) is about a meeting of minds, of two different characters, colour characters.
When the trembling passes is a bit like ‘is the glass half full, or half empty?’. Or snakes and ladders… Is the structure collapsing or re-forming?
Wat betekent schilderen en de schilderkunst voor jou?
I always liked what Willem de Kooning said about art, referring to Monet and his haystack paintings. He said it was absurd for Monet to paint a haystack, but also absurd for him not to do so. I like that absurdity aspect.
And I marry that with my idea that ‘art’ (all arts) is simply about taking (or removing) something from life, having a good look at it, fiddling with it a little and then re-placing it back into life. Hopefully, better for it. Painting for me exists in the space between these thoughts.
Hoe ziet jouw gemiddelde atelierdag er uit?
A working day will be flurries of activity interspersed with sitting, thinking, waiting for paint to dry. I use a glazing technique with acrylic paints, so a layer of paint, wait for it to dry, another layer, another wait, etc. One has to keep a close eye on things – not too little, not too much… When is a colour the colour I feel it should be? It really is probably quite shocking how much time I spend watching paint dry…
Hoe vind je het dat je werk straks te zien is samen met 60 collega-schilders?
Great! And an honour. The Netherlands is rich with great painters (great artists in general), so I’m looking forward to seeing the cornucopia.
Lust for Life heet de tentoonstelling – kun je je daar in vinden?
It hits the spot, really, doesn’t it? That life thing we have – it comes down to the lust for it.
Heb je nog mooie plannen voor de komende tijd?
Yep! There’s a colour combination that fascinates me at the moment, so I want to delve into that. And I want to complete a series of works, a fourteen-part painting, about the idea of ‘road movie’. Lots to do, lots of paint to watch drying…
Tim Ayres – binnenkort te zien dus bij Lust for Life in de Westergasfabriek. We willen met de tentoonstelling laten zien hoe goed de schilderkunst er anno 2016 voorstaat: alive and kicking – dat blijkt op de dagelijkse werkvloer van veel ateliers en is te zien in de galeries.
We werken samen met het Mondriaan Fonds om de KunstKoop te promoten. Lenen voor je kunstaankoop tegen 0% rente: een prachtige stimulans voor de afname van goede kunst. Bij de werken in de tentoonstelling staan de maandbedragen die je met de KunstKoop van het Mondriaanfonds kunt afbetalen.
Lust For Life, Painting Today | 21 – 24 april
Locatie: Westergasfabriek, Machinegebouw, Pazzanistraat 8, Amsterdam, locatie op Google Maps
Openingstijden: Donderdag 21, vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 april 2016 geopend van 11.00 tot 19.00 uur, entree 5 euro.
Hier zie je welke 70 kunstenaars en galeries meedoen: link.
De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Westergasfabriek, JurLights, IJM Colour, Budweiser Budvar en alle galeries en kunstenaars.