Interview met Marijn van Kreij

Speciaal voor de tentoonstelling Lust for Life, Painting Today vragen we een aantal van de deelnemende kunstenaars naar het werk dat zij bij ons tonen. Dit keer graag je aandacht voor Marijn van Kreij (1978). Van Kreij zat eind jaren ‘90 op het Grafisch Lyceum in Eindhoven en studeerde daarna aan de kunstacademie St. Joost in Breda. In 2005–2006 doorliep hij de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en sindsdien is zijn werk in diverse galeries en musea in binnen- en buitenland te zien geweest. In 2013 won Van Kreij de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst en begin 2016 won hij de ABN AMRO Kunstprijs, waardoor hij onder andere een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam mag gaan maken.

01-marijn-van-kreij-wlaHa Marijn, welke werken van jou zijn er straks in de tentoonstelling te zien?

Er zullen twee collages te zien zijn. Untitled (Silver Jews, Pablo Picasso, I passed out) uit 2014 is voor mij een belangrijk werk omdat het één van de eerste collages was waar later een hele serie uit voortkwam. Die serie was afgelopen jaar te zien in de tentoonstelling Range Anxiety bij andriesse eyck galerie. Mijn subtitels verwijzen meestal naar de bronnen van een werk, zo is ‘I passed out on the 14th floor’ bijvoorbeeld de openingszin van het nummer Dallas van Silver Jews. De andere collage Untitled (Punch, Private & Confidential, Hij is niet thuis) uit 2015 vond ik daarbij een passend tweede werk. Er spreekt een verlangen naar afwezigheid uit bij beide werken, maar dat is iets wat ik pas achteraf kan constateren.

02-marijn-van-kreij-wla

Wat betekent schilderen en de schilderkunst voor jou?

Ik denk dat ik altijd gefascineerd ben geweest door afbeeldingen, het platte beeld in al zijn verschijningsvormen. Tegelijkertijd geloof ik dat wij beelden altijd ‘lezen’ in de context van waar we ze zien en hoe we op dat moment in het leven staan. Ik probeer die conditie zo bewust mogelijk te gebruiken. Het schilderen zelf is eigenlijk pas enkele jaren geleden een belangrijke bezigheid geworden. Voor mij is het werken met een bepaalde onmiddellijkheid daarbij cruciaal. Door het werken met herhaling kan ik het schilderen nu zien als een gebaar of teken ‘in de tijd’. Ik ben tijdens het schilderen niet zo zeer bezig met het beeld an sich, maar meer met de actie zelf.

Hoe ziet jouw gemiddelde atelierdag er uit?

Ik besteed minstens zoveel tijd aan het doorbladeren van boeken, lezen van artikelen of luisteren naar muziek dan aan het daadwerkelijk maken van werk. Mijn studio is een soort filter en de rondslingerende boeken en het internet zie ik als een verlengde van mijn geest. Ik beweeg mij daar intuïtief doorheen en gebruik wat tot mij spreekt. Dat is iedere dag anders, maar sluit vaak aan bij waar ik toch al over aan het nadenken was. Wat er overblijft zegt natuurlijk iets over mij persoonlijk en daarmee ook iets over onze wereld.

Hoe vind je het dat je werk straks te zien is samen met 60 collega-schilders?

Ben heel benieuwd naar al het werk wat er te zien zal zijn.

03-studio-150dpi

Lust for Life heet de tentoonstelling – kun je je daar in vinden?

Zeker! Op de website maken jullie de verwijzing naar het Toppop optreden van Iggy Pop in ’77. Er is op Youtube een grappig interviewfragment te vinden van vlak na dat optreden. Iggy Pop legt daarin uit wat het begrip ‘punk’ voor hem betekent – bij die uitleg voel ik mij erg thuis. (Iggy Pop – Lust for Life, interview after visiting and destroying the studio, 1977)

Heb je nog mooie plannen voor de komende tijd?

Ik kijk erg uit naar een solotentoonstelling bij KLEMM’S in Berlijn deze zomer, waarvoor ik momenteel aan het werk ben.

Marijn van Kreij – binnenkort te zien dus bij Lust for Life in de Westergasfabriek. We willen met de tentoonstelling laten zien hoe goed de schilderkunst er anno 2016 voorstaat: alive and kicking – dat blijkt op de dagelijkse werkvloer van veel ateliers en is te zien in de galeries.

We werken samen met het Mondriaan Fonds om de KunstKoop te promoten. Lenen voor je kunstaankoop tegen 0% rente: een prachtige stimulans voor de afname van goede kunst. Bij de werken in de tentoonstelling staan de maandbedragen die je met de KunstKoop van het Mondriaanfonds kunt afbetalen.

04-portret_mvk_2015_kl_wytske-van-keulen-150dpi

Affiche Sigrid Calon
Lust For Life, Painting Today | 21 – 24 april

Locatie: Westergasfabriek, Machinegebouw, Pazzanistraat 8, Amsterdam

Openingstijden: Donderdag 21, vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 april 2016 geopend van 11.00 tot 19.00 uur, entree 5 euro.

De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Westergasfabriek, JurLights, IJM Colour, Budweiser Budvar en alle galeries en kunstenaars.

  • Marijn van Kreij

    The Only Rule Is Work (2012)
    € 250,-

  • Marijn van Kreij – The Only Rule Is Work (2012)

    We zijn al een poos weg van het werk van Marijn van Kreij (1978, Middelrode). Afgelopen maand soleerde hij bij galerie Paul Andriesse (Riffs and Variations) en zagen we zijn werk bij Amsterdam Drawing. Tot en met 28 oktober kun je terecht bij Galerie Waalkens in Finsterwolde waar Van Kreij een groepstentoonstelling samenstelde: The Only Rule Is Work. Hier direct meer over. Want wat is er zo bijzonder aan het werk van Marijn van Kreij?

    Lees verder: Marijn van Kreij – The Only Rule Is Work (2012)
  • Terugblik op LUST FOR LIFE, Painting Today

    Vorige week van 21 tot en met 24 april kon je in het Machinegebouw van de Westergasfabriek de pop-up tentoonstelling LUST FOR LIFE, Painting Today bezoeken. We lieten met de tentoonstelling zien hoe goed de schilderkunst er anno 2016 voorstaat. Ze is alive and kicking – dat blijkt op de dagelijkse werkvloer van veel ateliers en is te zien in de galeries.

    Lees verder: Terugblik op LUST FOR LIFE, Painting Today
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: