Exclusief: Koen Delaere | 40 nieuwe werken op papier

Vandaag hebben we een mooie primeur: 40 unieke werken van Koen Delaere online. Een prachtige aanleiding om een werk te bemachtigen van deze internationaal aanstormende kunstenaar. In onderstaand interview vertelt hij over de nieuwe reeks werken op papier, over zijn atelierleven en zijn verblijf op Mallorca als artist in residence.

Delaere hoort bij de generatie kunstenaars die opnieuw de mogelijkheden van abstractie en expressie onderzoeken. Om zichzelf op het doek maximale vrijheid te geven, hanteert hij bij elke serie een aantal vaste voorwaarden in de keuze van materiaal, gereedschap, drager en handeling. Hij gebruikt alleen standaardformaten doek, alleen kleuren rechtstreeks uit de tube en legt een vooraf bekend ritme in zijn bewegingen. Muziek speelt daarbij ook een grote rol.

Het schilderen an-sich, de fysieke bezigheid, is belangrijk voor de kunstenaar. Dikke lagen verf op verf, klodders, spuitverf, de handelingen van het schilderen zijn terug te lezen in het werk. Een werk ontstaat dan ook altijd in één sessie. Die kan een half uur duren, of soms tien uur in beslag nemen, maar Delaere werkt nooit de volgende dag nog door aan een schilderij.

Koen Delaere woont en werkt in Tilburg. Zijn werk is in veel musea en tentoonstellingsruimten zoals in New York, Brussel, Dusseldorf, Berlijn, Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Japan en Brazilië te zien geweest. Eerlijk gezegd gaat het als een speer met zijn internationale carrière. Zijn werk is inmiddels opgenomen in de collecties van musea, bedrijfscollecties en privé-collecties over de hele wereld. Hij werkte afgelopen zomer in een gastatelier op Mallorca en maakte daar onder andere aan een nieuwe reeks werken op papier. We vroegen Koen naar deze reeks en naar zijn atelierleven.

Je hebt momenteel een mooie tentoonstelling in het CCA in Mallorca, kun je iets vertellen over deze presentatie?
Het is een duo-tentoonstelling met Bas van den Hurk getiteld Scenarios of Desire. Een gedeelte van de werken heb ik daar gemaakt in 1 van de residency ateliers van het CCA. Het is een fantastisch mooie plek in de bergen, waar ik een maand gewoond en gewerkt heb met mijn gezin en vrienden. Ik ben net terug, en het is altijd vroeg om zo vlak na de opening er iets over te zeggen, maar het voelt goed en ik ben er blij mee.

Tijdens je werkperiode in Mallorca heb je gewerkt aan een speciale serie voor We Like Art. Kun je iets vertellen de totstandkoming van deze reeks werken?
Allereerst heb ik in Middelburg bij Piet Dieleman in het atelier samen met hem een serie achtergrondkleuren gedrukt op de pers in monoptype. Ik ken Piet nog van de academie waar hij mijn docent was, nu zijn we collega’s. Ik hou ervan dat grafiek of het maken van edities de mogelijkheid van samenwerken in zich draagt, of het nu samen met een meesterdrukker is zoals de kopergravures die ik in NY gemaakt heb, of 2 vrienden samen in het atelier.

In Mallorca heb ik er in olieverf een monotype overheen gezet. Het was er 40 graden, maar ik hou er wel van dat het werken een fysieke component heeft. De werken zijn allemaal een variatie op een fysieke beweging vanuit de arm (pols, elleboog, schouder) binnen een strak stramien van lijnen.

Het is een reactie op het onderhevig zijn aan sensaties, de zon, de zee, de kleur van de bergen, hoe de zon zo fysiek aanwezig is in alles, de natuurlijke rijkdom van het eiland. Palmbomen, fruitbomen, notenbomen, naaldbomen, cactussen, vetplanten, olijfbomen, de smaak van fruit.

Zoon Luc houdt de monotypes vast

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
Sensatie en systematiek.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in Brugge, Johannesburg, Zeeuws Vlaanderen, ik ben opgeleid in Tilburg.

Wat inspireert je?
Ik vind die vraag altijd grappig, inspiratie komt van goddelijke influistering, en suggereert een passieve houding, wachten tot god je in je oor fluistert. Voor sommige kunstenaars werkte het ook zo, Agnes Martin lag net zo lang in haar bed tot ze een visioen kreeg. Maar ik hecht erg aan het idee van Bruce Nauman: ‘bored in the studio’. Verveling wordt erg onderschat in onze tijd, alles moet opgevuld worden met afleiding en likes.

Door je te vervelen ontstaan vaak nieuwe ideeën, je hersenen accepteren geen sleur en gaan autonoom aan de slag. Oliver Sachs heeft het in ‘een schitterend ongeluk’ over ons bewustzijn als een autonoom ding, dat zonder oorzaak en gevolg zelf ideeën en gedachten genereert. Hij zegt dat we in onze slaap ons grootste bewustzijn hebben omdat we dan niet afgeleid worden door de werkelijkheid.

Hoe ziet je gemiddelde werkweek er uit?
Ik heb eigenlijk geen gemiddelde weken, ik heb periodes dat ik schilder en periodes dat ik niet schilder. Allebei zijn even belangrijk voor het werk. Als ik schilder dan schilder ik net zo lang tot het af is, in intensieve periodes. Verder is er uiteraard kantoorwerk, fotografie, transport, bekisting, en ik geef les. Als ik niet schilder dan loop ik veel, lees ik veel, kook ik samen met vrienden, etc.

Kun je voor ons je atelier in Tilburg omschrijven?
Een ruimte zonder ramen met een brede lichtstraat over de gehele lengte, aan 1 kant een rek als opslag. 2 Stoelen waar ik op sta als ik schilder, 1 stoel om te zitten. Een korte gang die ook dienst doet als houtwerkplaats. Een vuile vloer en een schone vloer.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Nee, alles heeft zijn functie en is daardoor gewoon.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Altijd met muziek, ik ben een echte muziekfreak, altijd al geweest. Sinds mijn 10e verzamel ik lp’s. Op mijn atelier gebruik ik Spotify, playlisten met van alles wat me op dat moment interesseert, Afrikaanse muziek, hardcore, experimentele disco, electronisch, wat me maar in de mood brengt. Arthur Russel, Pissed Jeans, Ciccone Youth, Rammelzee, Kyeremateng, Congos, Sun Araw, Gore.

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
De materialen kies ik op hun kleur, in olieverf heb je heel andere kleurmogelijkheden dan in acryl, alkyd of autolak. De namen van olieverf zijn afkomstig van de samenstelling van het pigment; zinkwit verwijst naar zinkoxidatie, in autolakken zijn de namen pure fantasie; coca cola, dolfijnblauw en de pigmenten kunstmatig.

Kleur is een fenomeen, de materialen zelf hebben eigenlijk geen kleur maar reflecteren slechts een gedeelte van het kleurenprisma van zonlicht. Hoge kwaliteit olieverf bevat zoveel pigment dat de kleur die teruggekaatst wordt overweldigend is.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Dat varieert per werk, of per groep werken.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ik heb voornamelijk werk dat ik gekregen heb of geruild met bevriende kunstenaars zoals Vaast Colson, Sigrid Calon, Daniel Schubert, Matthias Dornfeld, Piet Dieleman, Wendy White.

De serie unieke werken op papier die we hier exclusief tonen zijn vrij groot: 75 x 50 cm (nummers 1 t/m 8) of 65 x 50 cm (alle andere werken). Aanmerkelijk groter dan de werken die we hier een poosje geleden toonden, die reeks uit Los Angeles was 50 x 32 cm. Wij zijn heel blij dat we 40 van deze unieke werken op papier aan je kunnen laten zien.

De werken kosten € 400,- per stuk. Maak je keuze hieronder of in de webshop en bestel direct. De werken kunnen vanaf begin oktober bij ons in Amsterdam worden opgehaald. Ze kunnen ook aan je verzonden worden voor 20 euro. Veel scrollplezier! 🙂

(Als je op de afbeelding klikt zie een groter beeld)

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #1

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #2 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #3 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #4 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #5 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #6 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #8 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #9 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #10- VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #11 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #13 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #14 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #15 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #16 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #17 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #18

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #19 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #21 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #22 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #23 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #24 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #25

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #26 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #28 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #29 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #31 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #32 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #33 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #35 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #36 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #38 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #39 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #40 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #41 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #42 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #43 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #46 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #47

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #48 – VERKOCHT

 

Koen Delaere, 40 works on paper (Mallorca 2017)  #50 – VERKOCHT

 

Even resumeren – de werken kosten € 400,- per stuk. Maak je keuze en bestel je werk onderaan deze pagina of in onze webshop. De werken kunnen vanaf begin oktober bij ons in Amsterdam worden opgehaald. Ze kunnen ook aan je verzonden worden voor 20 euro. De werken kunnen helaas niet in het echt bekeken worden bij ons op kantoor, ze zijn nog op Mallorca.

 

 

  • Lieven Hendriks

    Brickwall #4, multiple (2017)
    Uitverkocht

  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #33
    Uitverkocht

  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #01
    € 400,-

  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #47
    € 400,-

  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #46
    Uitverkocht

  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #25
    € 400,-

  • Koen Delaere – 100 tekeningen in West Hollywood

    Wij houden van Koen Delaere (Brugge, 1970). Tijdens Lust For Life (april 2016), We Like Art in de Westergasfabriek lieten we een fantastisch, behoorlijk wit, enorm schilderij van hem zien. Een werk dat gewoon klopt, waarnaar je blijft kijken. Het ‘grid’ op het doek zorgt ervoor dat het werk bijvoorbeeld vanuit de ene hoek oranje of wit lijkt en van de andere kant een donkere tekening laat zien.

    Lees verder: Koen Delaere – 100 tekeningen in West Hollywood
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: