LIEVEN HENDRIKS – interview en 2 nieuwe multiples

Zelden zien we zulke heerlijk minimale schilderijen met zoveel lef. Hendriks wordt vaak als moderne de trompe l’oeil schilder omschreven, het bedrieglijke 3D-effect dat schilders al sinds de 17de eeuw toepassen. Dat is ook zo; zijn doeken lijken echt doorboord door kogelgaten, of als bespijkerde wanden getooid met kluwen ijzerdraad, spiegels van condens waar met een vinger in getekend is. Het zijn dwingende en speelse schilderijen.

Lieven Hendriks wil zich niet verliezen in het schilderen. Elk doek lijkt perfect volgens plan uitgevoerd van A naar B. In een interview zegt hij: “Een schilderij is goed wanneer de uitvoering van het idee bovenop het idee is komen te liggen en dat het schilderij daardoor klopt als een bus.” We toonden al eerder in onze tentoonstellingen werk van Lieven Hendriks, en bespraken zijn werk op ons blog (link).

Speciaal voor We Like Art maakte Lieven twee multiples. Het maken van een kleine reeks schilderijen is voor Hendriks een aantrekkelijke manier om een werk in oplage te maken. Een multiple is een serie werken waarin elk afzonderlijk werk tot dezelfde familie behoort, maar toch unieke kenmerken heeft. Het formaat en de ‘unieke oplage’ maakt het mogelijk om een schilderij voor een voordelige prijs aan te bieden.

En dat is mooi want Lieven Hendriks heeft een fraaie staat van dienst. Zijn werk zit in de collecties van onder andere Museum Voorlinden, Wassenaar, Centraal Museum, Utrecht, Collectie de Groen, Arnhem, Konstmuseum Ystad, Sweden en het Dordrechts Museum. Zijn CV is een waslijst van indrukwekkende tentoonstellingen in binnen- en buitenland.

Hoog tijd om Lieven Hendriks te vragen naar zijn atelierbestaan en specifiek naar de multiples.

Atelier Lieven Hendriks met 4 multiples

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in de omgeving van Arnhem en heb de HKU in Utrecht gedaan. Na de HKU heb ik twee jaar op het postacademisch instituut De Ateliers gezeten in Amsterdam. Dit was een intensieve periode en heeft als een snelkookpan gewerkt. Op De Ateliers is echt de basis gelegd voor mijn werk.

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
De grondgedachte van mijn werk gaat over de vooringenomenheid van het kijken. Over de relatie tussen wat we zien en wat we denken te zien; hoe perceptie volledig kan veranderen door context, ervaring of kennis. Ik ben geïnteresseerd in de kanteling van de blik.

Wat inspireert je?
Hoe een beeld of een gebeurtenis zonder direct aanwijsbare reden op z’n plek kan vallen en persoonlijke betekenis kan krijgen. De suggestie van een reden en de verhalende kwaliteit van toevalligheden.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? 
Nieuw werk ligt bijna altijd in het verlengde van bestaand werk. Meestal begint het met iets wat ik in mijn directe omgeving heb gezien en een bepaalde relatie aangaat met de schilderijen die ik al heb gemaakt.

Werk van Lieven Hendriks in de collectie van Museum Voorlinden

Zoals mijn blik het maken van schilderijen bepaalt, zo bepalen mijn schilderijen ook mijn blik. Het is een betekenisvolle interactie. Als ik een idee heb, probeer ik vanuit het gegeven een plan te bedenken; een draaiboek om het schilderij te maken.

Ik zoek naar methodes totdat ik begrijp hoe ik het idee moet uitwerken. De werkzaamheden in mijn atelier bestaan voor een groot gedeelte uit het uitvinden van hoe ik het werk precies moet maken. Het is een kwestie van trial and error.

Atelier Lieven Hendriks

Hoe ziet je gemiddelde werkweek eruit?
Ik heb een aantal vaste dagen in de week dat ik in mijn atelier werk. Maar omdat mijn schilderijen vaak zijn opgebouwd uit lagen en ik aan meerdere schilderijen tegelijkertijd werk loop ik zeker iedere dag in en uit om een onderlaag te schilderen of voorbereidend werk te doen voor de dag erna. Naast mijn werk in mijn atelier ben ik docent aan de HKU.

Kun je voor ons je atelier/studio omschrijven? 
Het is een geweldig atelier achter het huis; een vrijstaand pand dat ooit is gebouwd als werkplaats met een verdieping erbij voor opslag. Het heeft mooi bovenlicht en voldoet in alle opzichten aan wat een studio voor mij moet zijn.

Lieven Hendriks, Silver Lining, 60 x 50 cm.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Een witgeschilderd hoefijzer, een magneet en een versierde honkbalknuppel.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik werk eigenlijk altijd met de radio aan of met muziek op. Op mijn studio playlist staat van alles, bijvoorbeeld Frank Black van de Pixies, LCD soundsystem, QOTSA, maar ook het laatste album van Adam Ant met de totaal onmogelijke titel: Adam Ant Is The Blueblack Hussar In Marrying The Gunner’s Daughter… echt een super album. Ik heb er veel naar geluisterd tijdens het maken van deze multiples. Nog een groot voordeel van mijn atelier, ik kan de muziek zo hard zetten als ik wil.

Lieven Hendriks, portret door fotograaf Rowan de Beaufort

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Ik werk graag met Acryl; de snelle droogtijd brengt een bepaalde spanning met zich mee en de gesloten huid van de verf bevalt me. Er zit iets weerbarstigs in de eigenschappen van acryl wat naar mijn idee aansluit bij wat ik bij mijn schilderijen voor ogen heb. Vanzelfsprekend is het kleurgebruik van belang, hoe minimaal mijn kleurgebruik soms ook kan zijn; ook als ik zwart of wit gebruik is de nuance absoluut van belang.

Lieven Hendriks, Brick Wall (2017), 4 multiples.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Een werk is voltooid en geslaagd wanneer de uitvoering van het idee volledig samenvalt met het idee zelf en het er toch anders uitziet dan ik had bedacht. Het samenvallen van het feest der herkenning en de vreugde van de verrassing…

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ik heb graag werken om me heen van kunstenaars die ik goed vind. Het idee om werk te verzamelen van kunstenaars waarmee ik een verwantschap voel hoort voor mij bij mijn kunstenaarschap. Ik voel me erdoor gesteund. Veel werk heb ik geruild en soms koop ik een werk. Ook koop ik weleens werk van oud studenten die ik heb lesgegeven.

Lieven Hendriks, untitled #1 (2017), multiple (klik op het beeld voor groot)

Kun je iets vertellen over de 2 multiples die je speciaal voor We Like Art maakte?
Het onderwerp van de eerste multiple is de illusie van een uitgesneden denkwolk… alsof het idee er op brute/botte wijze uit weggesneden is om vervolgens te laten vullen met dat wat de kijker zelf voor ogen heeft… Het blijft fascinerend om iets te schilderen wat er niet of niet meer is… iets zichtbaar maken door juist iets niet te schilderen… de ultieme illusie!

Schilderijen van stukken muur met spijkers maakte ik al eerder, ze gaan deels heel letterlijk over de vraag wat er nu eigenlijk ‘achter een schilderij zit’. Op een dag kwam ik bij een koper van een van mijn schilderijen. Ik wilde dat schilderij lenen voor een tentoonstelling.

We stonden in zijn huiskamer en de koper haalde het schilderij van de muur. Het stuk muur dat zichtbaar werd, was vreselijk toegetakeld. Zo te zien had iemand geprobeerd om het schilderij waterpas op te hangen, maar was hij of zij uitgesproken onhandig te werk gegaan. Daarop wezen de gaten en de weggeslagen brokken. Dat heeft een tijdje door mijn hoofd gespeeld. Het had iets komisch, maar als je zo onhandig bent, dan moet dat toch een invloed hebben op je leven.

Ongelukken en uitglijders door onhandigheid houden me sowieso bezig. Dat dingen onherstelbaar beschadigd raken en dat de beschadigingen deel gaan uitmaken van het uiterlijk en het wezen van die dingen, is een tragikomisch onderdeel van het leven.

Lieven Hendriks, Brick Wall #1 (2017), multiple (klik op het beeld voor groot)

UPDATE: beide reeksen van 4 multiples zijn inmiddels verkocht!

  • 5 Vragen aan Lieven Hendriks

    In een mooie zomerreeks vragen we een aantal kunstenaars in aanloop naar de tentoonstelling, 4-7 september 2014, naar het werk dat ze tonen bij We Like Art! in het Machinegebouw. Vandaag je speciale aandacht voor Lieven Hendriks.

    Lees verder: 5 Vragen aan Lieven Hendriks