Nieuw werk van Lynne Leegte

Het werk van Lynne Leegte (1965, Luton) raakt je. Haar installaties met subtiele objecten van albast, haar foto's van stillevens, portretten en momenten, allemaal bezitten ze een bepaalde stilte en tijdloze schoonheid. In 1 van onze Westergasfabriek tentoonstellingen toonden we al eens een foto op zijde, te zien was een hand met een stralend wit zakdoekje, de achtergrond gevormd door een roze jurk van satijn. Het zijde hing los van de muur en bewoog een beetje als bezoekers voorbij liepen. Een zelfde poëtische ingreep - maar dan monumentaal - was onlangs te zien tijdens het Amsterdam Light Festival.

Tijdens de jongste editie van het Amsterdams Light Festival toonde Lynne Leegte een geweldige ingreep in de openbare ruimte met haar zwevende kerkramen aan de Herengracht.

In onderstaande video vertelt ze over het werk:

Momenteel is er bijzonder werk te zien als ‘The necklace’ in de groepstentoonstelling ‘Amulet’ in de 18de eeuwse buitenplaats Beeckestijn in Velsen, Leegte toont daar werk samen met Lara de Moor, Jos de l’Orme, Luuk Wilmering and Eli Content. De tentoonstelling is nog te zien tot 8 april.

 

En nieuw hier op de site een fotowerk uit de serie ‘The oils’ waarin Lynne Leegte haar blik als beeldhouwer voortzet in haar fotografie. Ze gebruikt hier ‘natuurlijke’ filters, door de lens van de camera kan ze zien wat het resultaat gaat opleveren. “Bij de serie ‘The oils’ heb ik gebruik gemaakt van olijfolie in een glazen container. De kleuren en de vervormingen leveren een nieuwe kijk op het landschap met verwijzingen naar vroegere landschapsschilders.”

Landscape (2017), digitale print op Hahnemühle papier, opgeplakt met diasec, oplage 9, 40 x 40 cm

Hoog tijd om Lynne Leegte wat vragen te stellen over haar werk en werkproces:

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
Mijn werk draait om thema’s als troost en de dood, vergankelijkheid en de ongekende schoonheid daarvan.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Mijn leven had een onstuimige internationale start: geboren in Luton (GB), daarna om de twee jaar verhuizen. Eerst Iran, daarna volgden Gabon, Indonesië en Spanje met als eindpunt Nederland.
Ik ben naar Minerva in Groningen gegaan en als beeldhouwer afgestudeerd.

Wat inspireert je?
Deze vraag roept meteen allerlei beelden op om maar enkele te noemen: oog in oog staan met het lezende meisje van Vermeer, een verlaten huis met alleen nog een enkele gordijn die aan een vroegere bewoner herinnert, historische bibliotheken, Spiegel im Spiegel van Arvo Pärt, een bevroren rivier.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Een beeld is het uitgangspunt. Die kan ontstaan zijn door het zien van een detail uit een schilderij, een zin uit een boek of een flard uit een film waarin ik mezelf herken. Soms kan een voorwerp die me al jaren vergezelt, symbool staan voor een nieuw werk.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Het varieert vanwege de verschillende projecten. Over het algemeen wisselt het beeldhouwen het fotograferen af. Het gaat niet samen. Voor de foto’s bouw ik een set in het atelier of buiten. Soms kan het licht bepalen wat voor een werkdag het wordt. Daar kan een vooropgezet plan wel eens voor uitgesteld worden.

Kun je voor ons je atelier omschrijven?
Er zijn drie locaties in en om het huis: de ruimte in huis is voor het secure werk en voor de foto’s, een ruimte naast het huis voor het grove werk en er is een overdekte gedeelte buiten waar ik kan beeldhouwen. Al het omringende groen heeft een permanente laag witte stof alsof de omgeving mee versteent.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik werk het liefst in stilte. Tijdens het ambachtelijke gedeelte is het soms wel fijn om muziek op te hebben. Dan valt vaak de keuze op Bach of Reich. De mathematische logica die ik hoor werkt stimulerend.

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Het idee komt eerst, dan de uitvoering. Als steensoort werk ik graag met albast. Deze reageert erg op het licht. Soms evenaart het de menselijke huid.

Vanwege mijn kijk als beeldhouwer wil ik in mijn fotografie dezelfde tactiliteit doorzetten. Ik wil door de lens al zien wat het gaat opleveren. Hierdoor kunnen allerlei hulpmiddelen worden gebruikt zoals olie en vitrage. De filters bestaan uit echte materialen, niet door digitale beeldbewerking verkregen: de foto’s zijn naar waarneming en in daglicht gemaakt.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Het idee moet zoveel mogelijk fysiek omgezet worden. Op een gegeven moment
moet het iets in me teweeg brengen en is af als alle eisen waar ik het werk aan gesteld heb bereikt zijn en het werk op zichzelf kan staan.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ja, kunstwerken van collega’s zijn stimulerend. Ze laten iets zien wat ik nooit zelf zou kunnen maken maar wel erg van houd.

Wij hebben een aantal werken van Lynne Leegte in onze webshop. Als je meer beeldmateriaal wil zien – mail ons – we helpen je graag verder.

  • Lynne Leegte

    Landscape (2017)
    € 1500,-

  • Lynne Leegte

    Room I (2014)
    € 2300,-

  • Lynne Leegte

    Room II (2015)
    € 2300,-

  • Lynne Leegte

    Room III (2015)
    € 2300,-

  • Lynne Leegte

    The Lap (2014)
    € 1750,-

  • Lynne Leegte

    Study for the mirrors (2009)
    € 300,-

  • 5 Vragen aan Lynne Leegte

    In deze reeks vragen we een aantal kunstenaar naar het werk dat ze tonen bij We Like Art @ Art Rotterdam. Van 5 t/m 8 februari tonen we recht tegenover de hoofdingang van Art Rotterdam betaalbaar werk van gevestigde en opkomende kunstenaars. Vandaag je speciale aandacht voor Lynne Leegte.

    Lees verder: 5 Vragen aan Lynne Leegte