EVA RAEDER: een nieuwe editie

Eva Raeder maakte voor ons een nieuwe editie: "Meme", een raadselachtig portret van een jonge vrouw in diepe bruinen. De blik van de vrouw is elders - haar aanwezigheid is overrompelend wat ons betreft. We vroegen Eva naar de achtergrond van dit werk en naar haar atelierleven.

De schilderijen van Eva Räder zijn soms complex en volledig doorwerkt en omgeploegd. Andere werken lijken in 1 sessie van een aantal gebaren klaar. Je kunt soms het aantal kwaststreken tellen. Werk dat virtuoos en stroef tegelijk is en heerlijk intens geschilderd – het knalt ondanks zijn bescheiden formaat van de wand. Er sluimert een bijzonder persoonlijk universum door haar werk dat je niet snel loslaat.

Wij zijn dol op haar gruizige kleuren en haar vlot-stugge manier van schilderen, een soort harkerige schwung zoals in de gitaarsolo’s van Neil Young. IJzersterk.

Meme (2018), speciale editie, piezografie op aquarelpapier, 35 x 26 cm, oplage 10

Eva Räder (1978) studeerde aan de kunstacademie in Berlijn onder Georg Baselitz en Daniel Richter. In 2006-2008 doorliep ze De Ateliers in Amsterdam. Haar schilderijen zijn op allerlei plekken in de wereld tentoongesteld, haar werk is vertegenwoordigd in talloze collecties, vooral Duitsland, België en Nederland. Eva woont en werkt in Berlijn.

Eva Raeder, Hand After T (2016)

Eva werkt vaak in series aan schilderijen. Zo was er vorig jaar in een groepstentoonstelling ONDER SOORTEN bij PARK in Tilburg een reeks grote werken te zien elk met een klassiek tafereel van figuren in vlammend maanlicht.

“Het was mijn intentie om mensen in hun omgeving te schilderen. Ze zijn in een half aanwezige en half dromerige staat. Ze communiceren amper met elkaar, misschien wachten ze op iets.”

5 Figures with dog (2017), 140 x 200 cm

De figuren zijn losjes geschilderd op het ruwe linnen in een mooi palet waar El Greco van zou smullen. Voor deze werken was Eva ten dele geïnspireerd door Tinder profielen. De schilderijen hebben genoeg aan zichzelf, de klassieke baadsters lijken in een permanent voorgeborchte van de schilderkunst te vertoeven. Een limbowereld van schoonheid en onthechting.

Onder Soorten, PARK Tilburg, 2017

Haar inspiratiebronnen kunnen oude meesters zijn maar ook, zoals in haar nieuwste serie in wording, foto’s van celebrities en sterren uit Duitse roddelbladen. Het is de blik of houding die de kunstenaar raakt die aanleiding kan zijn om aan een nieuw werk te beginnen. ” The images are superficial, we think we know these ‘Stars’. Their images have a big impact – they touch us, interest us, and I feel sad for them and sometimes upset. That these people should be our heroes.” Een gelijkend portret zal het niet snel worden want al schilderend ontstaat er een nieuw beeld dat onder haar handen op scherp gezet wordt.

“Each painting is a little universe for itself, a“silent poetry”,  zegt ze. “Painting is a door that opens up to both the inside and the surrounding world.”

Studio 2016 Eva Rader

Studio Eva Räder 2016

Hoe ziet jouw gemiddelde atelierdag er uit?

I come in, I sit, I see, I paint, I form shapes and colours. I am always trying to find solutions to reach “a sacred harbour”.

Je woont en werkt in Berlijn, bevalt dat?
You can find my studio in a colossus built in the 60’s which used to be part of the Humboldt-Universität in Eastern Berlin, today it is still owned by the City of Berlin. There is a park-like garden and the house itself is so huge, that if you’re not careful, you can easily get lost in there!

Berlin is not the most beautiful city on earth, but it is my city now. I still find it stimulating, even after knowing it for so many years.

Kun je iets vertellen over je manier van werken?
Before I begin to work I try to focus as much as I can, I need to be very sure and feel strong, otherwise I cannot start. The idea I have of the work leads me through the process, but how the way will actually look like is not always clear at the beginning. It is just like when you want to reach the top of a mountain, you have a slight idea about where the journey will lead you, but you need to really ascend it to make it real.

Kun je iets vertellen over het werk dat je uitkoos voor de speciale editie?
I made the work after I had read the only novel by Ingeborg Bachmann which is called „Malina“. It is the story of an unnamed female intellectual who explores her existential situation as a woman and writer in Vienna during the second half of the 20th century after the horrors of the Second World War, both through personal reflection and in dialogue form. The story about this intriguing character struck me and touched me a lot, so I decided to make a painting.

 

De speciale editie Meme (2018) is een piezoprint op aquarelpapier, 35 x 26 cm, oplage 10 (+4 Artist Proofs), de prijs is 475,-. Het werk kan voor je ingelijst worden met Artglass (meerkosten: 100,-).

Interesse in meer beschikbaar werk van Eva Raeder? Bekijk haar kunstenaarspagina: link.

 

  • Eva Raeder

    Meme (2018)
    € 475,-

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: