EMO VERKERK – speciale Museumtijdschrift editie

Vanwege het 30-jarig jubileum biedt Museumtijdschrift in samenwerking met We Like Art vier kunstwerken te koop aan. Als vierde en laatste in de reeks een litho op papier van Emo Verkerk: 'Joseph Roth aan de Seine'.

In de wonderlijke portretten van Emo Verkerk (1955) buitelen de associaties over elkaar heen. Zijn portretten zijn een ode aan persoonlijke helden als Picasso, Berlage en, in dit geval, de zeer getalenteerde, joodse schrijver Joseph Roth. Roth is afgebeeld onder een burg bij de Seine, zoals de dakloze hoofdpersoon uit zijn postuum verschenen roman Die Legende vom heiligen Trinker (1939). Ook Roth was verslaafd aan alcohol en overleed 45 jaar jong in ballingsoord Parijs.

De speciale editie ‘Joseph Roth aan de Seine’, 1999, 54 x 42 cm, lithografie/steendruk, oplage 35.

Eerst even over de editie:

Alleen abonnees van Museumtijdschrift kunnen de editie aanschaffen. Mocht je nog geen abonnee zijn, dan kun je via deze link, met speciale We Like Art-korting een abonnement nemen, nu voor € 37,50. Niet gek, voor minder dan € 400,- ontvang je dus deze speciale editie en 8 keer Museumtijdschrift! En je staat vooraan bij speciale lezersaanbiedingen zoals deze 4 edities, er zijn nog enkele exemplaren van deze editie van Maria Roosen en van Loes Koomen. NB – de editie van herman de vries is inmiddels uitverkocht.

Certificaat: Het werk is op de voorzijde gesigneerd en genummerd
Prijs: € 350,- inclusief btw, exclusief lijst en exclusief verzendkosten.
Levering: Het kunstwerk ontvang je binnen 3 weken na betaling in huis
Verzendkosten: € 17,50 binnen Nederland. Het is ook mogelijk het werk op afspraak op te halen bij ons op kantoor in Amsterdam.

Wil je het werk bestellen? Mail naar info@welikeart.nl

 

Marina de Vries van Museumtijdschrift interviewde Emo Verkerk, hij vertelt over zijn atelierleven en over de speciale editie.

Je woont en werkt al 24 jaar in ‘marinestad’ Den Helder, hoe ben je daar beland?
“Een belangrijk argument destijds was financieel: ik had een groter huis nodig en werkruimte. Den Helder is nog altijd de goedkoopste stad van Nederland. Wat meespeelde: mijn toenmalige galerie, Art & Project, zat in de buurt, in Slootdorp. En ik ben opgegroeid aan zee, daar blijf je altijd een hang naar houden. Soms kijk ik ’s avonds een half uur uit over zee. Prettige bijkomstigheid: veel kunst is hier niet, ik werk graag in de luwte.”

Op welk uur van de dag werk je het best?
“Eigenlijk toch wel tussen 4 uur en half 7 ’s-middags. Dan wordt de druk om te presteren groter. Voordat de dag voorbij is moet er wel iets staan. En ik word impulsiever, vaak met verrassend resultaat.”

Wat doe je als eerste in je atelier om in de juiste stemming te komen?
Stilte. Dan: “Ik zou niet weten of ik daar een speciaal ritueel voor heb. Soms kijk ik eerst of er e-mail is, maar zeker niet altijd. Ik ga niet de vloer vegen, heb thuis al koffie gehad. Ik ga gewoon door waar ik de vorige dag ben gebleven. Soms is dat kijken. Als een werk voltooid is, zit ik wel vier dagen te kijken of het wat voorstelt. Die tijd heb ik ook nodig om een mentale aanloop te maken naar een volgend werk.”

Je hebt een blauwe maandag filosofie gestudeerd, wilde timmerman worden, maar bent uiteindelijk kunstenaar geworden. Bevalt dat?
“Pff, lastige vraag. Toen ik jong was, dacht ik ‘dit is een mooi beroep’, omdat je als kunstenaar via zelfonderzoek en andere studie ook je eigen persoonlijkheid kunt ontwikkelen en zo een aardiger en wijzer iemand kunt worden. Maar of je wilt of niet, dat uitgangspunt raakt gaandeweg geperverteerd door de competitie in de kunstwereld. Anders dan een timmerman wordt een kunstenaar gekweld door de vraag of je iets hebt bereikt. Dat is moeilijk, vind ik.”

In feite ben je ook timmerman geworden, want je hebt een heel eigen stijl tussen knutselen en schilderen in. Hoe heb je die ontdekt?

“Eigenlijk ben ik autodidact. Ik ging weliswaar naar Ateliers ‘63, een kunstopleiding destijds gevestigd in Haarlem. Maar daar heb ik nooit naar model leren tekenen of met verf leren omgaan. Door gebrek aan kennis moest ik alles uitvinden. Ik werk nog altijd volkomen intuïtief. Bij het portret van Tony Hillerman, een Amerikaanse detectiveschrijver met veel begrip voor de cultuur van de Navajo’s, begon ik gewoon te schilderen op doek met een hemel van lucht. Vervolgens heb ik die lucht weggesneden, er lucht uit een schilderij van mijn schoonmoeder overheen geplakt, het doek op hout gezet, daar weer een deel van weggesneden. Soms neemt een schilderij wel vijf of zes gedaantes aan. Net zo lang tot het karakter klopt.”

 

Voor het 30-jarig jubileum van Museumtijdschrift is de litho ‘ Joseph Roth aan de Seine’ te koop. Wie is Joseph Roth?
“Het korte antwoord: een journalist en vooral schrijver uit Galicië, tegenwoordig de Oekraïne. Roth kwam in Wenen terecht en maakte het einde van de dubbelmonarchie mee. Zijn thematiek is de rampspoed na de Eerste Wereldoorlog, hij voorzag al vroeg de opkomst van het naziregime. Een groot schrijver. Zeer empathisch en sociaal geëngageerd.”

Je hebt een sterke voorkeur voor uitzonderlijke schrijvers als Edgar Allan Poe, Truman Capote, Samuel Beckett, portretteer je ze als helden of als underdogs?
“Goede vraag. Ik bewonder ze zeer, maar ze hebben allemaal wel iets. Ze hebben veelal alcoholische trekjes, dat is wel een van de rode draden in mijn werk. Afgezien van een onderzoeksserie gewijd aan Belle van Zuylen heb ik in mijn leven trouwens niet heel veel vrouwen geschilderd. Ik heb meer affiniteit met mannen.”

 

Elsie Clews Parsons

Je laatste werk gaat over een vrouw, van wie en waarom?
“Elsie Clews Parsons (1875-1941) was een Amerikaanse antropoloog en feminist, ik ben haar gaan schilderen en tegelijk haar biografie gaan lezen. Zij heeft begin twintigste eeuw veel onderzoek gefinancierd en gedaan naar de invloed van de Spaanse cultuur op de indiaanse. Zij vond dat je je gekleurde bril moest afzetten, met open blik naar een ander moet kijken en vooral goed moet luisteren. Dit doek gaat over de ander, in hoeverre kun je een ander echt kennen en uit je eigen kleine universum treden. Dat is voor mij een existentiële vraag.”

Is het af?
“Ik denk het wel. Wat me bevalt: de armoedigheid van de verf en van de kleuren, het mooie contrast tussen het eenvoudige lemen huisje en de uit de rijke Spaanse cultuur afkomstige madonna. Dat moeder en kind is een nieuw thema, vermoed ik, daar zie ik zomaar een hele tentoonstelling mee ontstaan.”

Vanwege het dertigjarig jubileum biedt Museumtijdschrift in samenwerking met We Like Art kunst te koop aan voor een vriendelijke prijs. De litho ‘Joseph Roth aan de Seine’ uit 1999 van Emo Verkerk, oplage 35.

 

  • Loes Koomen – speciale Museumtijdschrift editie

    Vanwege het 30-jarig jubileum biedt Museumtijdschrift in samenwerking met We Like Art vier kunstwerken te koop aan, in een oplage van dertig. Als derde te koop: ‘Kind of Blue’ en ‘I Didn’t Know … (Red)’ uit 2017 van Loes Koomen.

    Lees verder: Loes Koomen – speciale Museumtijdschrift editie
  • herman de vries – speciale Museumtijdschrift editie

    Vanwege het 30-jarig jubileum biedt Museumtijdschrift in samenwerking met We Like Art vier kunstwerken te koop aan, in een oplage van dertig. Als tweede te koop: ‘Untitled (Traces)’ uit 2014 van herman de vries (1931).

    Lees verder: herman de vries – speciale Museumtijdschrift editie
  • Maria Roosen – speciale Museumtijdschrift editie

    Vanwege het dertigjarig jubileum biedt Museumtijdschrift in samenwerking met We Like Art kunst te koop aan voor een vriendelijke prijs. De eerste in de vierdelige serie is nu te koop: de editie Back to Base (2016), van Maria Roosen. Back to Base is een autonoom werk, waarbij het begin van de ruggengraat, een van de meest essentiële onderdelen van het lichaam, symbool staat voor bezinning en reflectie.

    Lees verder: Maria Roosen – speciale Museumtijdschrift editie