Blue Cloud, een nieuwe editie van SCARLETT HOOFT GRAAFLAND

“Het landschap vertelt een verhaal en ik probeer daar grip op te krijgen.” Speciaal voor We Like Art maakte Scarlett Hooft Graafland een fotowerk in oplage. 'Blue Cloud' toont een raadselachtig blauw wolkje dat ontspruit aan de voet van een monumentale cactus in een overweldigend Boliviaans landschap.

Blue Cloud (2010), Analoge C-print, oplage 30, 40 x 32 cm

Scarlett Hooft Graafland (1973, Maarn) ziet haar werken eerder als sculpturen dan als fotografie. Ze reisde inmiddels voor haar projecten naar Israël, New York, IJsland, Bolivia, China, Canada, Madagaskar en Vanuatu. Ze bedenkt ter plekke wat ze wil fotograferen, zoekt naar materialen en improviseert met situaties.

Ze spreekt over sculpturen die ze in het landschap plaatst. Hoewel Hooft Graafland veel foto’s ensceneert met objecten, speelt toeval een grote rol. Ze werkt met een analoge camera en ziet thuis in Amsterdam pas – na het ontwikkelen van de rolletjes – het resultaat van de foto’s. Ze gebruikt geen Photoshop of bewerking achteraf, ze laat bewust zien hoe de fotowerken tot stand zijn gekomen.

In samenwerking met lokale kunstenaars, bij wie zij vaak verblijft, laat zij de beelden in haar hoofd werkelijkheid worden. In maar een paar uitgekiende opnamen legt ze de sculpturale performances vast.

 

Altiplano, Bolivia

Het werk van Scarlett is speels, intelligent, geestig, genereus, vreemd en beeldschoon. Door haar waanzinnige kleurgebruik knallen de werken van de wand in al hun intensiteit. Met haar dichterlijke ingrepen voorziet ze het landschap van een nieuwe betekenis. In dit geval zorgde ze voor een kleine cyaanblauwe wolk aan de voet van een cactus op een ‘eiland’ in de zoutvlakte van Bolivia onder een hemel van diep ultramarijn.

 

Detail van Blue Cloud

We vroegen Scarlett naar het verhaal achter Blue Cloud.

Wanneer heb je dit werk gemaakt en waar?

Ik heb Blue Cloud gemaakt in 2010 op een van de kleine eilandjes midden in de Salar zoutwoestijn van Bolivia.

 

Instant sculptures van opgeblazen porselein

Ik wilde al langer iets doen met wolken, in combinatie met kleur. Ik had in China gewerkt aan een project ‘Instant Sculpture’ waarbij ik natte net gedraaide porseleinen vazen liet ontploffen met vuurwerk. Mooi om het moment vast te leggen in materie Dit keer niet in het medium fotografie; ik vond het sterker om de verstolde knal zelf te laten zien in het porselein. Al had de knal zelf en al de rook ook iets raadselachtigs en wilde daar wel iets mee gaan doen, met de suggestie dat her iets staat te gebeuren, en dan in combinatie met landschap.

 

Instant Sculpture (2010)

Begin 2010 had ik een tentoonstelling in EastLink gallery met dat ‘Instant Sculpture’ project, en ook bij de World Expo die toen plaats vond in Sjanghai liet ik in een groepstentoonstelling een aantal van die vazen zien. Met het Chinese geld wat ik had verdiend aan enkele verkopen van de opgeblazen vazen heb ik toen met de hulp van de galeriehouder speciaal vuurwerk gekocht om mooie wolken te maken. Want waar kun je nou beter vuurwerk kopen dan in China!

Cloud on the roof of East Link gallery

De eerste testen hebben we op het dak van de galerie gedaan, te midden van al de wolkenkrabbers. Toen is het idee ontstaan om deze ‘gekleurde wolken’ mee te nemen naar een hele surrealistische omgeving bij de zoutvlakte van Bolivia, waardoor het contrast nog groter zou worden.

Het leek simpel; een doos vol vuurwerk verschepen naar Bolivia, maar helaas aangekomen in Bolivia werd het een heel project om de doos vrij te krijgen uit de douane. Want explosieven kun je niet invoeren (behalve met het toestoppen van een stapel Boliviaanse bolivianos).

 

Zijaanzicht Blue Cloud, analoge c-print dibond met diasec

En eenmaal aangekomen op de zoutvlakte bleek het vuurwerk toch minder krachtig te zijn dan ik had gehoopt. Van alle wolken die we daar hebben gemaakt bleek alleen de blauwe echt mooi te werken. Wat ook wel weer goed is, vind de tegenstelling van wit-blauw wel sterk.

 

Desert Rose, Socotra, Yemen (2014)

Baobabbomen, drakenbloedbomen en cactussen komen vaker voor in je werk als motief, kun je hier iets over vertellen?

In mijn werk gebruik ik vaker hele oude bomen, zoals de paar honderd jaar oude Renala Baobabbomen in Madagascar, de reden dat ik destijds ben afgereisd naar Madagaskar. Ook ben ik speciaal voor de hele oude drakenbloedbomen naar het Jemenitische eiland Socotra gereisd en de hele oude cactussen die groeien op de eilandjes midden op de zoutvlakte vind ik fascinerend. Het idee dat zoiets al zo lang bestaat, een stille getuige van het landschap, generaties mensenlevens hebben doorstaan, dat vind ik een prachtig idee. De torenhoge cactussen daar zijn net raketten, die ieder moment afgevuurd kunnen worden de lucht in.

 

 

Je bent een aantal keren naar Bolivia teruggekeerd om nieuw werk te maken, wat bevalt je zo aan Bolivia? 

Bolivia geeft me een groot gevoel van vrijheid. Het zijn de uitgestrekte hooglanden van de Altiplano, de surrealistische landschappen, je waant je in schilderijen van Magritte. En daarnaast werk ik daar met een groepje Boliviaanse kunstenaars wat heel inspirerend is, door hun andere, vaak lossere kijk op de wereld.

 

Salt Steps (2004)

Hoe zag zo’n werkperiode er uit voor jou?

In de periode 2010 tot en met 2012 ben ik een aantal keren in Bolivia geweest. Ik woon daar dan intern in La Paz bij een van de bevriende kunstenaars, Gaston Ugalde, met wie ik vele reizen heb gemaakt. In die periode hebben we ook samen de duo tentoonstelling ‘Zouten Zielen’, ‘Almas de Sal’ gemaakt in Museo Nacional de Arte in La Paz. Dat was mooi, zo kon ik de werken die ik in de Altiplano gemaakt heb ook aan het Boliviaanse publiek tonen.

 

 

Meestal heb ik dan vage ideeën van wat ik wil gaan doen op de vlaktes en bereid ik me voor in La Paz, daar zoek ik alle materialen, want eenmaal op weg zijn er eigenlijk bijna geen winkels meer. En dan nemen we alle materialen mee op het dak, vaak reizen we met een groepje in twee 4wheel drives, want je kan het je niet veroorloven met autopech vast te komen te staan in de immense zoutvlakte, dat is te link.

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?

De komende tijd werk ik aan een project in het Midden Oosten, Oman en de Verenigde Emiraten. Ook bereid ik mijn overzichtstentoonstelling voor bij fotomuseum Fotografiska in Stockholm, dat opent in juni. En later in het jaar krijg ik een tentoonstelling bij Flowers Gallery in New York.

 

Speciale editie Blue Cloud, analoge c-print dibond met diasec

OVER DE SPECIALE EDITIE

Blue Cloud (2018), Analoge C-print, oplage 30, 40 x 32 cm, introductieprijs: € 575,-

Dit is een werk dat nog niet eerder getoond is, de editie is alleen via We Like Art te bestellen. Je kunt het werk bestellen in onze webshop (zie onder). De editie (als losse c-print in een envelop) kan bij ons in Amsterdam worden opgehaald of het werk kan aan je verzonden worden in een stevige envelop voor € 15,-.

Klaar om op te hangen: het werk kan worden afgewerkt op dibond met glanzend diasec met op de achterzijde een ophangstrip, zoals op bijgaande foto’s, dit kost € 100,- extra, het werk kan bij ons opgehaald worden in Amsterdam of voor € 20,- aan je worden verzonden.

We kunnen het ook voor je inlijsten met artglass in een witte Profilex lijst, zie hieronder in de webshop.

 

Scarlett Hooft Graafland, Blue Cloud

Scarlett Hooft Graafland, Blue Cloud in een Profilex lijst

  • Scarlett Hooft Graafland, Blue Cloud

    Scarlett Hooft Graafland

    Blue Cloud (2010)
    € 775,-

  • Scarlett Hooft Graafland

    Blue Cloud (2010)
    € 575,-