KOEN DELAERE – 66 unieke werken op papier

Koen Delaere werkte de afgelopen anderhalf jaar aan een nieuwe reeks unieke werken op papier. We tonen met gepaste trots 66 werken gemaakt met grafietstift, oilstick, carbonpapier en olieverf op papier. De energie en het maakplezier spat er van af. In onderstaand interview vertelt Delaere over de reeks werken en over zijn atelierpraktijk.

Koen Delaere, Zonder titel, #24 (2018), grafietstift, oilstick, carbonpapier en olieverf op papier, 50 x 30 cm.

Een mooie kans voor al die liefhebbers die de vorige keer misgrepen toen we op We Like Art een reeks van 40 werken op papier toonden van Koen Delaere. Nu een prachtige reeks van maar liefst 66 werken op papier. Deze nieuwe serie is onder meer gemaakt in Abu Dhabi, New York, Mallorca, Midsland aan Zee en in Basel. Het zijn weer gruizige pareltjes. Elk blad is doorwerkt en zwaar van de olieverf, grafisch en zinnelijk tegelijk. UPDATE: alle werken uit deze reeks zijn verkocht.

Delaere hoort bij de generatie kunstenaars die opnieuw de mogelijkheden van abstractie en expressie onderzoeken. Om zichzelf op het doek maximale vrijheid te geven, hanteert hij bij elke serie een aantal vaste voorwaarden in de keuze van materiaal, gereedschap, drager en handeling. Hij gebruikt alleen standaardformaten doek en papier, alleen kleuren rechtstreeks uit de tube en legt een vooraf bekend ritme in zijn bewegingen. Muziek speelt daarbij ook een grote rol.

 

 

Koen Delaere woont en werkt in Tilburg. Zijn werk is in veel musea en tentoonstellingsruimten te zien geweest zoals in New York, Brussel, Düsseldorf, Berlijn, Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Japan en Brazilië. Eerlijk gezegd gaat het als een speer met zijn internationale carrière. Zijn werk is inmiddels opgenomen in de collecties van musea, bedrijfscollecties en privé-collecties over de hele wereld.

Prachtig dus dat je nu voor een mooi bedrag een uniek werk van Koen Delaere kunt bemachtigen. De werken kunnen opgehaald worden in Amsterdam of ze kunnen verpakt in een kartonnen doos aan je verzonden worden.

 

We maakten een online catalogus van deze prachtige reeks. Hierin kun je alle werken en overzichtsfoto’s van de reeks bekijken. Blader door de catalogus, tip: rechts onderaan zit een button voor een schermvullende weergave.

De werken zijn gemaakt met grafietstift, oilstick, carbonpapier en olieverf op papier. Ze zijn allemaal circa 50 x 30 cm. De beschikbare werken uit de reeks staan in onze webshop, zie onderaan deze pagina.  Op deze pagina zie je alle werken uit de reeks.

16 werken uit de reeks van 66

 

In de afgelopen anderhalf jaar heb je gewerkt aan een speciale serie werken op papier voor We Like Art. Kun je iets vertellen de totstandkoming van deze reeks?

Ik heb tijdens reizen steeds een pak papier bij me in mijn bagage. Tekenen is voor mij iets heel vanzelfsprekends en directs. Ik reageer steeds op het moment waar ik in zit. Dit kan  gaan over het verwerken van allerlei stimuli of het tegenovergestelde daarvan, totale verveling.

Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat je voortdurend onderhevig bent aan allerlei ‘sensaties’. Merleau Ponti beschrijft dat mooi in zijn tekst over Cézanne. Cézanne schildert steeds die Mont Saint Victoire en legt daarin de basis voor abstracte schilderkunst. Tegelijkertijd schildert hij ook domweg die berg, hij staat daar buiten in de zon in het veld naar die berg te kijken. Dat contrast vind ik interessant.

 

Atelierbezoek aan Delaere, november 2018

Die frictie tussen een conceptuele, formele manier van werken en dat romantische poëtische dat daar ook in zit. Dus dat was zeker aan de hand, gedeeltelijk zijn de werken bijna field recordings, directe verslaglegging van ergens ter plekke zijn. De werken zijn onder andere gemaakt in Abu Dhabi, New York, Mallorca, Midsland aan Zee, Basel.

Maar verveling speelde ook een rol. Ik zie verveling niet als iets negatiefs. Het is eerder een ruimte tussen activiteiten in. Het stimuli respons model is niet altijd nodig om op ideeën te komen . Volgens de neuroloog Oliver Sachs maken we een verkeerd onderscheidt tussen bewustzijn en onderbewustzijn. Hij maakt in een interview in het boek ‘Een schitterend ongeluk’ korte metten met het stimuli response model.

De hersenen hebben helemaal geen input nodig om output te genereren, die genereren juist heel de tijd output uit zichzelf. Sachs zegt dat we juist het hoogste bewustzijn hebben tijdens de slaap, omdat we dan niet afgeleid worden door de werkelijkheid. Hij ziet dat ook terug in de natuur, alle objecten om ons heen zijn in een voortdurende staat van activiteit, het is alsof de hele wereld droomt. Ik hou wel van dat soort momenten tussen activiteiten in, die hebben juist een groot potentieel omdat ze niet ingevuld zijn.

 

 

Kun je iets vertellen over de invloed van muziek op je werk? Het lijkt soms of je werk juist heel erg over muziek gaat, een visuele mix van riffs en beats…

Ik ben in mijn werk erg geïnteresseerd in het idee dat er verschillende stemmen tegelijkertijd spreken in een werk. Verschillende krachten die tegelijkertijd actief zijn in hetzelfde veld. Mijn manier van werken is aan de ene kant heel erg ingekaderd, binnen een aantal vooropgestelde parameters moet het gebeuren.

Maar ik wil deze formele uitgangspunten juist maximaal laden met leven. Er zijn denk ik duidelijke parallellen met muziek hierin. John Maus heeft het over de fysieke moleculaire realiteit van sound als alles bepalende factor in de beleving van Live muziek als hij optreedt. Hetzelfde zou je kunnen zeggen over kleur. Kleur is even ongrijpbaar als concreet.

 

Koen Delaere, Zonder titel, #51 (2018), grafietstift, oilstick, carbonpapier en olieverf op papier, 50 x 30 cm.

Ik draai altijd muziek tijdens het maken van werk. Het geluid schept een ruimte waarin ik beter functioneer, ik sta ineens niet meer in een atelier, maar in de ruimte van de muziek met al zijn formele en emotionele associaties en kenmerken. Muziek maakt mijn ruimte groter. Muziek en vooral live muziek zijn altijd belangrijk voor me geweest. Zolang ik mij herinner heeft het altijd een rol gespeeld in mijn leven, dus fijn dat je dat ook in mijn werk ziet.

In je atelier zien we een vloer bezaaid met potten en tubes, een clean atelier werkt voor jou niet?

Clean of rommelig speelt niet echt een rol, ik ben daar niet heel erg mee bezig. Opruimen zou inderdaad een ritueel kunnen zijn, voor dat je aan het werk begint, ruimte scheppen. Maar ik gebruik andere rituelen. Lopen werkt voor mij goed, je hoofd leeg maken, muziek.

 

 

Een keer in de zoveel tijd ruim ik op, laat ik het werk fotograferen. Ik kan er goed doorheen kijken door die rommel, ik zie alleen goede of slechte schilderijen die er staan. Een vel papier dat rondslingert in het atelier en waarop allerlei vlekken en voetafdrukken zitten kan ook nieuwe ideeën triggeren voor een werk. Zoals Bruce Nauman schreef ‘pay attention motherfucker!’

 

 

Wat zijn je plannen voor de komende tijd?

Ik heb in januari 2019 een tentoonstelling in Park in Tilburg met Ide André , hij was een student van mij op Artez in Arnhem, dus daar verheug ik mij op. Een aantal nieuwe werken gaan we daar ter plekke maken. In het voorjaar heb ik mijn tweede solotentoonstelling bij Van Horn Gallery in Düsseldorf met nieuw werk, en ik ben bezig met een project dat in Basel te zien zal zijn.

 

Koen Delaere, Zonder titel, #31 (2018), grafietstift, oilstick, carbonpapier en olieverf op papier, 50 x 30 cm.

UPDATE: Alle werken uit deze reeks zijn inmiddels verkocht!

Op deze pagina zie je alle werken uit de reeks.

 

  • Exclusief: Koen Delaere | 40 nieuwe werken op papier

    Vandaag hebben we een mooie primeur: 40 unieke werken van Koen Delaere online. Een prachtige aanleiding om een werk te bemachtigen van deze internationaal aanstormende kunstenaar. In onderstaand interview vertelt hij over de nieuwe reeks werken op papier, over zijn atelierleven en zijn verblijf op Mallorca als artist in residence.

    Lees verder: Exclusief: Koen Delaere | 40 nieuwe werken op papier
  • Koen Delaere – 100 tekeningen in West Hollywood

    Wij houden van Koen Delaere (Brugge, 1970). Tijdens Lust For Life (april 2016), We Like Art in de Westergasfabriek lieten we een fantastisch, behoorlijk wit, enorm schilderij van hem zien. Een werk dat gewoon klopt, waarnaar je blijft kijken. Het ‘grid’ op het doek zorgt ervoor dat het werk bijvoorbeeld vanuit de ene hoek oranje of wit lijkt en van de andere kant een donkere tekening laat zien.

    Lees verder: Koen Delaere – 100 tekeningen in West Hollywood