KATRIN KORFMANN monumentaal in het Teylers Museum

We zijn heel trots dat we direct betrokken zijn bij de monumentale presentatie van Katrin Korfmann in het Teylers Museum. In onderstaand interview vertelt Katrin meer over het werk dat ze over het Teylers maakte. De enorme print is tot en met 2 juni te zien in de Tuinzaal van het Teylers.

Back Stages, Teylers Museum (2017) in de Tuinzaal van het Teylers, fotoprint, 300 x 430 cm

De enorme foto van ruim drie bij vier meter laat van bovenaf een imaginair moment zien in Teylers Museum. Korfmann en Pfeifer maakten het werk als onderdeel van de serie Back Stages waarbij zij wereldwijd alle aspecten in beeld brengen van het maken en tonen van kunst en cultuur. Uit meer dan vijfhonderd losse foto’s van het museum stelden de kunstenaars een nieuwe gestolde werkelijkheid samen. Vaste bezoekers van het museum zullen stukjes Fossielenzaal herkennen gemengd met de Ovale Zaal.

Het werk van Katrin Korfmann (1971, Heidelberg, Duitsland) is internationaal overal te zien, in de afgelopen jaren toonde ze haar werk op tentoonstellingen in de VS, Polen, Canada, Duitsland, Zweden, Nederland en in China. Haar werk ontstaat ook over de hele wereld. Overal waar mensen elkaar ontmoeten, al is het vluchtig, perrons, straten, pleinen, stations, deze locaties kunnen het begin van een foto zijn.

 

Katrin Korfmann i.s.m. Jens Pfeifer, Back Stages, Teylers Museum (2017) Fotoprint, 300 x 430 cm

Korfmann’s methode is om op één plek lange tijd veel foto’s te nemen, soms 500 maar ook weleens 2000 stuks. Locaties die haar fascineren, meestal passages in de openbare ruimte fotografeert ze vanuit een kraan of op een andere manier vanaf een hoogte. De foto’s voegt ze vervolgens samen tot één foto. Door het samenbrengen van vele foto’s in één lijkt er iets niet te kloppen. De gefotografeerde mensen zijn bij elkaar, maar tegelijkertijd voel je dat ze soms geen relatie met elkaar aangaan.

 

Installatie in het Teylers met Katrin Korfmann en Jens Pfeiffer

 Vanaf vandaag tot en met 2 juni is in de Tuinzaal van het Teylers Museum in Haarlem een groot werk van jou te zien, een bijzondere fotoprint van 300 x 430 cm. Is het bijzonder voor jou dat het werk nu voor enige maanden in het Teylers te zien is?

 Ja, dat is natuurlijk heel speciaal. De serie Back Stages gaat over het maken en conserveren van kunst, het maakproces wordt dus het kunstwerk zelf en nu hangt het kunstwerk op de plek van het maken. De cirkel is rond.

Kun je aangeven hoe je op het idee kwam om juist in het Teylers Museum een nieuw werk te maken. En wanneer was dat?

 We waren opzoek naar een museum of archief waar kunst en cultuur wordt geconserveerd. Het mooie aan het Teylers is dat het museum kunst natuurhistorie en wetenschap verbindt en in die zin en breed beeld van de opvatting van kunst en cultuur laat zien. Ook hebben ze de prachtige vitrines die speciaal gemaakt zijn voor de collectie. Het getoonde werk, de verzameling en de architectuur worden één met het gebouw – dat inmiddels ook geschiedenis is geworden. In die zin gaat het nog verder dan een “gewoon” museum.

 

Installatie in het Teylers

Hoe gaat dat praktisch in zijn werk als jij en Jens op zo’n locatie aan het werk zijn?

Ten eerste moeten we toestemming hebben van de locatie waar gefotografeerd wordt. Dat kan heel snel gaan maar kan ook tegenvallen. We kunnen aan de slag als het licht goed is. Met een lang statief en onze equipement worden ter plekke opnames gemaakt, soms nemen we figuranten mee.

Zoals in het geval van het Teylers figureren Jens zijn studenten, want de opnames moesten buiten openingstijden gebeuren. In het museum zijn de mensen wel degelijk onderdeel van het gebouw, dus ook belangrijk voor de foto. Het fotograferen is meestal binnen een paar uurtjes klaar, het echte werk zit in het samenstellen van het werk.

 

Installatie in het Teylers

Uit de vijfhonderd losse foto’s van het museum stelden jullie een nieuwe gestolde werkelijkheid samen. We herkennen stukken uit de Fossielenzaal maar ook uit de Ovale Zaal met zijn planken vloer. Weet je nog welke beslissingen je nam in de ‘montage’ van het beeld?

Vaak is het het beste om de oorspronkelijke locatie uit het geheugen te wissen en te proberen met onbevangen blik naar het ruwe beeldmateriaal te kijken. Zo komt een nieuwe interpretatie van de ruimte tot stand. Het is veel uitproberen, schetsen, en kijken naar licht en kleur of juist geen kleur. En het ook even laten liggen.

De verbeelding op de foto van het Teylers heeft nauwelijks iets te maken met de “echte” ruimte van het museum, alhoewel het natuurlijk alsnog door veel mensen direct herkend wordt.

Is het maken van zo’n monumentaal beeld – dat van dichtbij haarscherp is – een uitdaging?

Het is een technisch proces, een ontwikkeling waar ik al jaren mee bezig ben. ik denk dat het werk juist op groot formaat heel goed tot zijn recht komt, want dan ontvouwen zich alle details.

 

De speciale editie Teylers (Ghost) in lijst

De wonderlijke ‘stofuitdrukking’ van de fossielen en vitrines en de mozaïekvloer spelen een grote rol in de speciale editie die je maakte. Kun je hier iets over vertellen?

De vloer was een cadeau. De steentjes in het zwart wit worden op de print opeens digitale ruis of pixels, maar het tegendeel is het geval. Het is ambachtelijke Terazzo van bijna 200 jaar geleden. De fossielen en stenen opgegraven uit de grond worden in speciale vitrines getoond, uit hun context gehaald – wat de ingreep van de mens en de waardering voor de evolutie verbeeld.

Je gebruikt vaak een bijzondere printtechniek, de piezografie. Kun je vertellen waarom je voor deze manier van printen kiest?

De piezografie kent een zeer hoge detaillering met een uitgesproken hoog kleurbereik. Op het papier wordt de print bijna drie dimensionaal. Ik werk met Bernard Ruijgrok, hij is een geweldiger printer met heel veel ervaring. Door de lange samenwerking weet hij inmiddels ook heel goed waar ik op zoek naar ben tijdens het printproces.

Het is een werk uit een reeks, de serie Back Stages, waarbij jij en Jens Pfeifer wereldwijd alle aspecten in beeld brengen van het maken en tonen van kunst en cultuur. Kun je hier iets over vertellen?

In deze serie werken Back Stages focussen we ons op het proces dat aan de het tonen van kunst voor- en achteraf gaat. We leggen hierbij de nadruk op de productie van kunst en conservering. Niet zozeer in het individuele atelier maar op de werkvloer van bijvoorbeeld musea, grote steenhouw werkplaatsen in China en verfbaden in Marokko.

 

Installatie in de Tuinzaal van het Teylers

Met Back Stages presenteren we een visueel manifest van het artistieke en culturele maakproces. Ons manifest vindt plaats in een lokale, mondiale en digitale context. Wij zijn gefascineerd door systemen van vervaardiging voor kunst en cultuur, dit in tegenstelling tot het romantische begrip van de kunstenaar die in zijn studio in eenzaamheid werkt.

Artistieke betekenis is niet alleen te vinden in een afgewerkt kunstwerk. Het is ook terug te vinden in planning en uitvoering; in elke fase van het de fabricage. De werken in de reeks Back Stages onderzoeken hoe culturele tradities kunnen worden uitgedrukt in de verschillende processen van maken, verzamelen en bewaren.

Wat zijn je plannen voor de komende tijd?

In het voorjaar 2019 verschijnt een publicatie bij Onomatopee over dit project. Naast het realiseren van verschillende exposities van Back Stages in de komende maanden ben ik bezig met een nieuw fotoproject dat nog in de onderzoeksfase zit. Het wordt weer een internationale aanpak, een onderzoek dat ingaat op een maatschappelijk thema dat onze toekomst sterk gaat beïnvloeden.

 

Katrin Korfmann, Teylers (Ghost), 2019 – klik voor groot

Tot en met 2 juni is in de Tuinzaal van het Teylers Museum in Haarlem de monumentale print te zien van Katrin Korfmann. Speciaal voor deze gelegenheid maakte ze met We Like Art een nieuwe speciale editie. Een variant op de grote versie getiteld: Teylers (Ghost), 2019. Het is een hoogwaardige piezografie met een oplage van 50, de afmetingen zijn 40 x 32 cm.

Het werk is op de achterzijde genummerd en gesigneerd. Een gesigneerd en genummerd label (voor achterop de lijst) wordt bijgeleverd. Check het werk hieronder in de webshop. De prijs is uiterst sympathiek: € 400.

  • Katrin Korfmann

    Teylers (Ghost) (2019)
    € 400,-

  • Katrin Korfmann

    Ballet Rehearsal Number Five (2018)
    € 650,-

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: