‘Twelve times falling’ van TOM CALLEMIN

We Like Art en De Kunstmeisjes hebben nu een wel heel mooie samenwerking: een speciale De Kunstmeisjes-editie met de jonge Belgische fotograaf Tom Callemin. Al in het voorjaar van 2017 schreven De Kunstmeisjes met bewondering over zijn werk in hun review van de solotentoonstelling die hij toen had in De Brakke Grond te Amsterdam. Sindsdien hebben ze zijn ontwikkelingen op de voet gevolgd.

Tom weet met zijn sobere, tijdloze portretten steeds weer op mysterieuze wijze bewondering op te roepen. Eigenlijk vangt hij niet de persoon in het portret, maar een gedachte-experiment. Zijn fotosessies zijn vaak een beproeving voor zijn modellen: het zijn de momenten waarop ze uit balans raken waar hij naar op zoek is.

De kunst van Tom Callemin zit ‘m in zijn eindeloze zoektocht naar het moment dat niet toevallig gebeurt, maar dat hij ensceneert, veroorzaakt of achtervolgt tot hij het op de gevoelige plaat vast heeft weten te leggen. In het geraas van ons hedendaagse bestaan zet Callemin de klok even stil, op een moment dat je niet verwacht had. We Like Art en De Kunstmeisjes blijven roerloos kijken.

We presenteren dan ook met trots het werk Twelve times falling dat hij speciaal voor ons maakte.

Tom Callemin, Twelve times falling (2019) (klik voor groot)

Je vertelde ons dat je al een poosje rondliep om dit beeld te verwezenlijken. Hoe kwam je op het idee voor Twelve times falling?

Ik maakte eerder een werk getiteld Freefall waarbij ik een model in het midden van een vrije val probeerde te fotograferen. Ik was nieuwsgierig naar dit kortstondige moment van ‘loslaten’ dat zich zo snel ontvouwt dat het oog het niet kan waarnemen. Het is enkel via de camera dat dit moment zichtbaar kan worden gemaakt. Tijdens de opname was het vrij moeilijk om net de goede houding te regisseren. De kunst van het vallen is namelijk het loslaten van elke controle. Als het lichaam zich opspant ontstaat er een risico op blessures.

 

Freefall

De paradox van een vrije val die geregisseerd wordt vond ik bijzonder fascinerend. Vanuit die ervaring kwam ik op het idee om twaalf keer dezelfde vrije val te proberen regisseren. Om telkens op het goede moment af te drukken, om het model steeds op hetzelfde moment in beeld te brengen, om het lichaam steeds in dezelfde houding te kneden, om de emotie op het gezicht telkens dezelfde te krijgen. Alsof je hetzelfde moment steeds probeert te herbeleven.

 

Twelve times falling, no 12 (2019)

Het lijkt een droombeeld of een filmstill van een tuimelende slaapwandelaar, ben je op zoek naar zulke associaties?

Ik vertrek altijd vanuit een vrij technisch fotografisch onderzoek, naar een beeld dat ik zelf wil zien. Vaak weet ik nog niet echt hoe het beeld er moet uit zien, dat is een tweede fase in het project. Voor dit beeld wou ik de beweging van de val er zeker in hebben, vandaar de onscherpte. Ik zoek ook steeds naar een vorm die niet refereert naar een tijd en ruimte, waardoor de betekenis ook groter kan zijn.

An unmarked incident as scenery, Tom Callemin bij galerie tegenboschvanvreden in 2017.

Kun je iets vertellen over het proces van herhaling dat je vaker in je werk inzet?
Na enkele projecten met film en video is het fotografische moment mij nog meer gaan bezighouden. Dat ene kortstondige moment waarop alles plots in elkaar past. Een moment dat nooit meer op dezelfde manier herhaalt kan worden. Net daarover wou ik iets vertellen, over die onmogelijkheid om hetzelfde moment opnieuw te beleven. Net door een herhaling kun je iets vertellen over die uniciteit.

 

Tom Callemin in zijn studio

Hoe ga je te werk bij de fotografiesessies met je modellen?

Ik werk het liefst met mensen die ik goed ken. Ik vraag veel van mijn modellen en daarom is een goeie dialoog belangrijk. Ik heb vaak een welomschreven beeld in mijn hoofd maar ik vraag ook graag naar wat voor hen goed aanvoelt. Soms kan het model iets aanbrengen dat ik nooit in rekening had gebracht.

Toch is het vaak een vrij strak scenario dat zich afspeelt, en dat ik al weken voorgekauwd heb. Daarom duurt een opnamesessie vaak niet langer dan een uur, ook omdat de concentratie hoog dient te blijven. Echter, het is niet uitzonderlijk dat ik twee, drie, vier keer dezelfde fotosessie houdt totdat het beeld helemaal geworden is wat ik gehoopt had.

 

Testprints aan de wand van de studio

De zorgvuldige manier waarop je werk geprint is lijkt heel belangrijk: de matte inkt, het bijzondere palet aan grijzen, het papier. Het draagt allemaal bij aan de wat onwereldse sfeer van je werk. Kun je daar iets over vertellen?

Misschien is het te wijten aan mijn minimale beeldtaal, maar ik heb gemerkt dat een beeld compleet verandert als het op een bepaalde papiersoort gedrukt wordt, als het formaat verandert, als het lichter of donkerder wordt. In een tijd waarop we beelden vooral op scherm bekijken hecht ik veel belang aan de fysieke ontmoeting met een beeld. Ik tracht dan ook zo precies mogelijk een beeld te formuleren zodat het overbrengt wat ik voor ogen heb.

Waar woon en werk je?
Steeds op dezelfde plaats: Gent. Maar het zou eender waar kunnen zijn, als ik er maar een lange tijd ongestoord kan werken.

 

Twelve times falling, no 4 (2019)

Kun je je gemiddelde werkdag omschrijven?

Een gemiddelde dag is er niet, een ideale dag wel. Een boek lezen, een film kijken, een radioprogramma horen, een artikel lezen, een idee voor een nieuw werk helder op papier zetten, en dan ontdekken dat je dat idee de week voordien al had. In de praktijk is het vooral praktisch dingen geregeld krijgen, ordenen, herordenen, alles weggooien wat er op tafel lag om het de volgende dag terug op te pakken.

Je maakt maar een paar beelden per jaar, hoe komt dat?
Aan de meeste beelden komt er veelal een grote voorbereiding aan te pas. Ik formuleer graag een zo’n precies mogelijk antwoord op een vraag die zich aandient. De camera komt pas te voorschijn op het moment dat ik het antwoord het scherpst voor mezelf heb omschreven.

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?
Gestaag voortdoen.

Model-III (2016)

Wil je een werk uit deze bijzondere oplage uitkiezen? Dat kan, in de link naar de webshop hieronder zie je alle 12 beelden. De werken die al verkocht zijn – zijn als zodanig aangemerkt. Laat ons je keuze weten bij je bestelling en je ontvangt binnenkort de foto thuis!

 

  • Tom Callemin

    Twelve times falling (2019)
    € 600,-

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: