GIJS ASSMANN – 30 dichterlijke molotovcocktails

Gijs Assmann maakt naast verrassende beelden van hout, gips, glas en keramiek ook collages. Hij stuurde zijn vriendin jarenlang iedere dag een liefdesbrief in de vorm van een collage. Een selectie uit de honderden hilarische, obscene en ontroerende werken was onlangs te zien in Museum Schiedam. Gijs Assmann begeeft zich in een raadselachtig universum van drama en humor, kluchtigheid en verderf. Hij jongleert in zijn werk met zowel volkskunst, cartoons als hoge kunst, de uitvoering kenmerkt zich door een unieke ambachtelijke zorgvuldigheid.

Ode aan Charley Toorop (2013), 195 x 115 x 110 cm, wit brons.

Gijs Assmann (Roosendaal 1966) studeerde aan de AKI in Enschede en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Assmann maakt sculpturen, tekeningen en beelden voor in de openbare ruimte. Zijn werk kenmerkt zich door het verhalende karakter en de opbouw uit figuratieve, stereotype beeldelementen in een opgewekt melancholische atmosfeer.

 

Bodem Prisma’s (2011), hoofdkantoor BP, Europoort

Assmann soleerde onder meer bij Museum Beelden aan Zee, Stedelijk Museum Schiedam en Museum Jan Cunen in Oss. Zijn werk is vertegenwoordigd in talloze collecties, onder andere in de collecties van Akzo Nobel Art Foundation, ABN Amro Bank, Rabobank Nederland, Teylers Museum, Museum Het Princessehof, Museum Jan Cunen, Leids Universitair Medisch Centrum, Gasunie Groningen, Amsterdams Medisch Centrum, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Collectie De Heus-Zomer en diverse andere privé-collecties. Ook maakte Assmann veel werken in de openbare ruimte.

 

Voor We Like Art maakte Gijs Assmann een unieke multiple, ‘Prophetic message’. Het beeld toont een stilleven dat bestaat uit een stapeling van een keramieken boek met daarop een keramieken (bier-) flesje met daarin een vintage dameszakdoek. 

Gijs, kun je ons iets vertellen over deze bijzondere editie van 30 verschillende multiples?

Als in 17e eeuwse Vanitas–stillevens kunnen de voorwerpen als symbolen gelezen worden, waardoor een narratief ontstaat. Het boek zou kunnen verwijzen naar taal, de wet of de Bijbel. De fles lijkt een molotovcocktail, een met brandbare stof gevulde glazen fles die via een lap stof wordt ontstoken. Dit wapen – vaak gebruikt door protestbewegingen – staat ook bekend als de granaat van de arme man.

 

Je hebt al eerder stillevens gemaakt met boek en molotov-cocktail. Eigenlijk waren dat de eerste werken uit deze reeks. Zo is ‘Prophetic message (III)’ opgenomen in de collectie van Museum Schiedam. Weet je nog hoe je op het idee kwam voor deze werken?

Het werk is enerzijds ontstaan vanuit het verlangen een variant te maken op Bruce Nauman’s ‘From hand to Mouth’ (1967), een was afgietsel van het deel van het lichaam van hand tot mond. De sculptuur lijkt de relatie tussen beweren en handelen, tussen overtuigingen en daden uit te drukken. Tegelijkertijd was ik geïnteresseerd in de mogelijkheid met de motieven in mijn werk de verontrustende verhouding tussen overtuiging en geweld te visualiseren.

‘Prophetic message’ lijkt zo het woord (via het boek) en de daad (via de molotovcocktail) te verbinden. Overtuiging en geweld raken zo versmolten. De verfijnde dameszakdoek geeft het geheel een poëtische lading.

 

Bekijk de hele reeks en blader door de online catalogus. Tip: klik op schermvullend.

 

Kun je iets vertellen over het maakproces van deze reeks van keramiek?

De fles en het boek heb ik eerst met de hand geboetseerd, en van beide objecten heb ik gips mallen gemaakt. Met deze mallen heb ik 30 klei kopieën gemaakt, die ik elk op een andere manier heb geglazuurd. In de opening van de flessen heb ik 30 verschillende dames zakdoeken gemonteerd die ik in de loop van de jaren heb verzameld op rommelmarkten en in tweede hands winkels.

Hierdoor ontstaat een serie werken die in vorm gelijk is, maar waarvan elk individueel werk uniek is door de verschillende glazuur combinaties en de telkens andere toevoeging van gekleurde en/of gehaakte zakdoeken.

 

Je oeuvre is veelzijdig, je bent een echte tekenaar en won ooit de Jeanne Oosting Prijs voor je werk op papier. Maar je bent ook een beelden maker pur sang: keramiek, beeldhouwkunst, installatiekunst. Onlangs toonde je in Museum Schiedam een enorme reeks collages. Hoe verhoud jij je tot al die disciplines?

Kunst is een vrijplaats waar alles geoorloofd is. Ik heb mezelf opgedragen die vrijheid zo veel mogelijk te gebruiken. Daarnaast heb ik me voorgenomen om me zo min mogelijk te bekommeren om ‘stijl’, en mijn oeuvre te bekijken alsof het een groepstentoonstelling is: ik probeer zo veel mogelijk verschillende of zelfs tegenstrijdige mogelijkheden binnen mijn denken naast elkaar te laten zien. Die ambiguïteit lijkt me bij uitstek een teken van mens zijn.

 

Presentatie van Gijs Assmann op Art Rotterdam 2018

Je hebt je instelling als kunstenaar wel eens vergeleken met de onderzoekende aanpak van de patholoog, het beroep van je vader. Kun je daar iets over vertellen?

Mijn vader is patholoog-anatoom in ruste. Een patholoog is een arts die zich gespecialiseerd heeft in het bestuderen van morfologische veranderingen en afwijkingen in weefsel. Dit onderzoek wordt gedaan op bioptiemateriaal van levenden (voor de analyse van ziekteprocessen) of op weefsels verkregen door middel van sectie op overledenen (voor het achterhalen van de doodsoorzaak).

Ik beschouw de werkwijze van de patholoog als metafoor voor mijn werkwijze als kunstenaar Door het fileren van het inwendige en het onderhuids zoeken naar afwijkingen, ziektes, obsessies en onhebbelijkheden probeer ik te tonen wat wij liever niet horen of verborgen wensen te houden. Mijn werk getuigt niet alleen letterlijk van lichamelijke abnormaliteiten maar ook figuurlijk van ethische en morele ongewoonheden.

 

Atelier Gijs Assmann

Heb je een vaste routine als je op je atelier bent?

Werkdagen zijn nooit identiek en vaak bepaald door projecten die op het moment spelen. Ik werk thuis vaak aan tekeningen en collages, in mijn atelier aan beelden en op locatie in werkplaatsen aan opdrachten voor werk in de publieke ruimte.

In mijn atelier werk ik bij voorkeur aan meerdere werken tegelijkertijd. Door haast letterlijk van tafel naar tafel te bewegen en steeds aan wisselende projecten te werken ben ik in staat speelser, meer improviserend en lichtvoetiger werk te maken.

 

‘Unspeak (vrouwelijk)’ (2018), keramiek, ijzer, textiel, 70 x 70 x 221 cm, collectie Martin de Koning en Annelies van der Pauw, Amsterdam.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?

De vraag ‘Hoe kunnen we leven?’ staat centraal in mijn werk. Aanzet voor beelden en tekeningen ligt vaak in facts of life: vragen en situaties in het leven zelf. Ik probeer die op een zo indringende, ontwapenende, confronterende, persoonlijke en oprechte manier te verbeelden.

Waar streef je naar in je werk?

Ik denk dat de urgentie van mijn werk erin ligt tegenwicht te bieden aan de mens in al z’n onmacht en onhandigheid. Dat probeer ik te bereiken door mijn werk een luimig en aandoenlijk karakter te geven. Door humor te gebruiken probeer ik ieder met zachtheid naar zijn eigen falen en tekorten te laten kijken.

 

Gijs poserend bij een portret van Emo Verkerk van Gijs Assmann

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? 

Zeker, van Lucassen, Emo Verkerk, Erik Mattijssen, Paul kooiker, Friso Keuris, Michel Scholten, Piet Dieleman, Ad Gerritsen, Ulrike Rehm, Beate Reinheimer, Seet van Hout, Uwe Poth, Gijs Frieling, Dieuwke Spaans, Paul de Reus en Koen Vermeule.

 

 

De multiple van Gijs Assmann voor We Like Art is heel bijzonder omdat Gijs zelden werk in oplage maakt. Laat staan objecten zoals deze reeks werken van keramiek. De afmetingen van alle werken zijn 27 x 15  x 14 cm. Het materiaal is keramiek met textiel. Een prachtige reeks van dichterlijke vanitas stillevens.

Prophetic message (IV) t/m Prophetic message (XXXIII), de speciale introductieprijs voor de stillevens is € 550,-.

Uitzondering is Prophetic message (XXXI), deze kost € 1.000. En onderstaande Prophetic message (I). Je kunt in de webshop jouw favoriet uitzoeken en afrekenen.

De werken zijn kwetsbaar, liefst ophalen in Amsterdam op ons kantoor. Verzenden kan in overleg.

‘Prophetic message (I)’ (2018), keramiek, 20 x 18 x 56 cm, € 3.750,-

  • Gijs Assmann

    ‘Prophetic message (IV)’ t/m ‘Prophetic message (XXXIII)’
    € 550,-

  • Gijs Assmann

    ‘Prophetic message (XXXI)’ (2018)
    € 1000,-

  • Gijs Assmann

    ‘Prophetic message (I)’ (2018)
    € 3750,-

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: