Nieuwe werken van Hans Broek

Hans Broek kennen we van zijn weergaloze schilderijen van Los Angeles en haar verstilde rafelranden in de heuvels. Hij maakte in de jaren 90 internationaal furore met zijn geabstraheerde weergave van de wonderlijke stad met zijn boulevards, villa's, wolkeloze luchten en voorsteden in de woestijn.

Hierna werkte hij onder meer aan een reeks werken geïnspireerd op de wereld van de film. Intense portretten en scenes ontleent aan klassieke (cult)films. En aan een serie stadslandschappen naar aanleiding van de black-out tijdens Hurricane Sandy in 2012. Ontregelende stadsdecors, de straten als duistere ravijnen tussen uitgedoofde wolkenkrabbers.

Hans Broek, San Fernando Valley / Mulholland Drive (1997), 60 × 100. cm, Collectie Stedelijk Museum, Amsterdam

We zijn heel blij dat we naast de We Like Art editie die we laatst met Hans Broek maakten (zie hier), ook een aantal andere werken van Hans Broek kunnen laten zien.

In 1997 had de kunstenaar een tentoonstelling in Museum de Pont in Tilburg. Daar waren toen zijn Californische landschappen te zien. Wonende in Los Angeles abstraheerde hij de landschappen tot strakke stadsoverzichten, met contouren van heuvels, lichtjes en waanzinnig zinderende luchten.

Hans Broek, Midcity (1999), zeefdruk 1 van 2AP, 120 x 120 cm

Ben je als landschapsschilder nu op een andere manier betrokken bij je onderwerp vergeleken bij je vroegere Californische en Noord Atlantische landschappen?

Armando schilderde ‘schuldige landschappen’: waarom deed die boom of die bosrand niets? In mijn geval schilder ik, waarom deed de zee niets, waarom deed de zon niets, waarom deed de wind niets, maar vooral, waarom deed ons hart niets. De onderwerpen van mijn schilderijen zijn beladen landschappen en architectuur. Het is een onderzoek naar de duistere kant van de identiteit van Nederland. Als ik aan mijn Californische (stads)landschappen denk, dan zie ik een connectie tussen de ‘middle class’ en slavernij.

Tentoonstelling in De Pont 1997 (fotograaf: Henk Gerardts)

Je werkt graag in series, je hebt jaren in Los Angeles en New York gewoond en gewerkt. Heeft elke locatie een specifiek effect op de series werken die je gemaakt hebt?

Los Angeles was voor mij de plek van ‘less is more’, of zoals ik het soms noemde: reduceren tot het maximum. In New York bracht ik emotie en drama terug in mijn werk. In Afrika kwam mijn vroegere nonchalance, ‘the devil may care’, weer terug.

Hans Broek, Colorado Boulevard (2004), collectie Dordrechts Museum

In de periode vanaf 2005, wanneer Hans in New York woont is hij ook portretten en interieurs gaan schilderen. Het filmische, suspense thema blijft aanwezig in zijn schilderijen. Veel in zwart wit zet de kunstenaar een moment uit een film-klassieker stil. Het filmpersonage is zo vastgelegd, dat er een tijdsmoment ligt in het schilderij, wat ervoor en erna gebeurd is voelbaar.

Hans Broek, Anita (2013-2014), olieverf op linnen, 51 x 68 cm

Zie hieronder in de webshop de prachtige portretten op doek en de bijzondere en monumentale zeefdruk Midcity, het allerlaatste exemplaar van een verder volledig uitverkochte editie. Dit iconische beeld van Los Angeles zit in veel bijzondere collecties, onder andere bij De Pont in Tilburg.

 

Hans Broek, The Princess / Death (2013-2014), olieverf op linnen, 56 x 51 cm

  • Hans Broek

    Gorée (2018)
    € 550,-

  • Hans Broek

    The Princess / Death (2013-2014)
    Uitverkocht

  • Een speciale editie van HANS BROEK

    Hans Broek kennen we van zijn weergaloze schilderijen van Los Angeles en haar verstilde rafelranden in de heuvels. Hij maakte in de jaren 90 internationaal furore met zijn geabstraheerde weergave van de wonderlijke stad met zijn boulevards, villa's, wolkeloze luchten en voorsteden in de woestijn.

    Lees verder: Een speciale editie van HANS BROEK