Solstice – gouden sculpturen van ANTOINETTE NAUSIKAA

Aan het eind van 2020 kwam Antoinette Nausikaä bij ons met een mooi idee. In deze lastige tijden en in aanloop naar het nieuwe jaar wilde ze graag letterlijk stil staan bij de Winterzonnewende. Het moment waarop de langste nacht voorbij is en er een nieuwe periode aanbreekt. In de nachten tussen kerst en Driekoningen heeft ze aan iets bijzonders gewerkt, kleine gouden sculpturen die licht kunnen brengen in donkere tijden.

Een sculptuur uit de reeks Solstice Figurines

We vroegen Antoinette naar het ontstaan van de Solstice (Winterzonnewende) kleifiguren:

We kennen jouw foto’s, en je tekeningen, maar je sculptuurtjes zijn minder bekend, wanneer maakte je die voor het eerst?

De eerste maakte ik in Japan in Tokyo in 2005 toen ik daar voor een half jaar verbleef in een artist in residency. In een materiaal winkel vond ik een vreemd kneedbaar foam en daaruit ontstonden de eerste sculptuurtjes.

Later tijdens mijn bergen project, waarvoor ik vijf jaar langs oude heilige bergen reisde, kwamen ze echt tot leven als de kleiaarde sculpturen die ik ter plekke maakte van de aarde van de bergen. Sindsdien gebruik ik kleiaarde van de locaties waar ik werk voor mijn sculpturen.

 

De kunstenaar aan het werk op locatie bij de berg Ararat.

Hoe is dit herkenbare figuurtje tot stand gekomen?

Het figuurtje zelf kwam er dus ook uit in Tokyo. Ik was overweldigd en enorm verwonderd door alle drukte en gekke situaties in die mega stad en besloot een notitieboekje mee onderweg te nemen. Zo maakte ik steeds snelle tekeningen om die momenten niet meer te vergeten. Het figuurtje was mijn directe uitlaatklep.

Komt jouw verzameling oude zen tekeningen hier ook in terug?

Wat leuk dat je die link legt. Ja, want ik begon in Japan met het verzamelen van oude zen prenten en boeken. Zen tekeningen zijn gebaseerd op alledaagse observaties. Zenmeesters geven daar, op een zo direct mogelijke en minimalistische manier uiting aan. De eenvoud van mijn tekeningen en sculptuurtjes is daar zeker door geïnspireerd.

 

Man on a Rock (2016)

De nieuwe lockdown en de overgang naar het nieuwe jaar brachten jou tot een mooi idee, kun je hier iets meer vertellen?

Het einde van het jaar ervaar ik zelf altijd als een magische periode. Tijdens de jaarlijkse winterzonnewende (solstice) draait de zon zich letterlijk weer naar ons toe en worden de dagen weer langer. Deze vind plaats op 21 december 2020 om 11:02 en markeert het moment waarop de langste nacht voorbij is en er een nieuwe periode aanbreekt.

De zon draait zich letterlijk weer naar ons toe en de dagen worden langer. De aarde bereidt zich voor op een nieuwe cyclus. Ik voelde heel erg dat ik iets wilde maken in het teken van deze overgang.

 

Solstice Figurines #9 (2020-2021)

 

Na de zonnewende blijft de lengteduur van de dagen voor een korte tijd vrijwel constant. De periode van 24 december tot 6 januari die daarop volgt wordt ook wel de 12 heilige nachten genoemd. In deze dagen is de natuur stil, alle bladeren zijn van de bomen verdwenen, dieren gaan in winterslaap en mensen trekken zich door de kou terug in hun huizen.

De aarde rust en er heerst een soort tussentijd. Alles bereidt zich voor op een nieuwe cyclus van de seizoenen. En dat bracht me op het idee om tijdens deze 12 heilige nachten met een blok klei de studio in te gaan.

 

Solstice figurines #2

Ik wil met deze serie sculpturen een ode brengen aan het licht én aan een nieuwe cyclus. De zonnesculptuurtjes werden door mij gemaakt in die periode van bezinning en stilte tussen 21 december 2020 en 6 januari 2021. Ze zijn afgewerkt met een goudglazuur van 24 karaats goud. Stralend als de zon klaar voor een nieuw begin!

 

De Solstice Figurines serie (2021)

De periode na de Winterzonnewende is van oudsher een periode van rituelen vertelde je?

Ja, al in oude culturen eerden de mensen tijdens de Winterzonnewende de nieuwe seizoenen met rituelen en offers. Sinds de prehistorie werd deze ‘tussentijd’ door vele oude culturen gebruikt voor heilige rituelen, het vereren van de zonnegoden en het voorbereiden op een nieuwe cyclus van het licht en de seizoenen. Ik vind rituelen inspirerend. Ze bewerkstelligen vaak een concentratie om tot iets te komen waar je met je hoofd niet toe komt. Voor dit werk bedacht ik mijn eigen ritueel. Het kneden van kleifiguren binnen de heilige nachten.

 

Solstice Figurines #7 (2020-2021)

Hoe voelde het om tijdens de heilige nachten te werken aan deze beeldjes?
In die dagen een meditatief werk doen vond ik bijzonder omdat je toch in lijn bent met wat de aarde zelf ook doet. In het begin lukte het niet zo goed omdat ik zelf nogal de pee in had over de lockdown en piekerde over hoe nu weer alles verder moest. En ik moest dat echt even loslaten om te kijken wat eruit geboren werd zónder al die gedachten. Maar uiteindelijk kwam ik in een ritme en ontstond de serie vanzelf.

 

Solstice Figurines #10 (2020-2021)

Hoe zou je willen dat men(sen) de gouden sculptuurtjes ervaren?

Van mij hoeven ze zeker niet altijd in zicht te zijn maar juist opgenomen in de alledaagse omgeving. Waarbij zij je, zo nu en dan, kunnen herinneren aan het licht en aan dat alles weer opnieuw begint – no matter what …

 

Impressie Solstice

 

Wij volgen Antoinette Nausikaa al een aantal jaren. Haar verfijnde en bijzondere manier om in te zoomen op cultuur en natuur met haar fotografie, tekeningen en sculpturen raakt ons. Eerder toonden we werken uit haar heilige bergen-project, resulterend in het boek Breathing Mountains. We maakten een interview in deze blogpost.

 

Solstice Figurines #3 (2020-2021)

Samen met Antoinette selecteerden we toen een werk als speciale We Like Art editie: Twigs Huashan. Kleine takjes lijken een enorme steen te ondersteunen. Een typerend werk voor de kunstenaar, haar beelden zijn aangetroffen, opgemerkt. Niets is geënsceneerd. Een prachtig beeld in het verlengde van dat haar eigen bedevaart langs oeroude heilige bergen (zoals de Olympus en de Fuji) versterkt.

Onlangs werd Antoinette genomineerd voor de Somfy Award. In Fotomuseum Rotterdam toonde ze een nieuwe reeks werken waarvoor ze de loop van de Seine volgde, de levensader van Parijs, met een grote invloed op de geschiedenis, inrichting en cultuur van de stad. Op haar foto’s is de rivier een troostrijke plek.

 

Antoinette Nausikaä

Antoinette Nausikaä studeerde aan de Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam en was resident aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. In 2008 ontving ze de “Bouw In Beeld Photography Award”, haar boek Breathing Mountains was genomineerd voor “Best Photography Book of the Year” bij Photo Espana in 2019. Haar werk is opgenomen in allerlei collecties, waaronder de collectie van Huis Marseille.

 

Het is heel snel gegaan met de Solstice figurines. Excuses als het niet gelukt is om een beeldje te bestellen. Wil je op de reserve lijst, stuur ons dan even een mailtje via deze link: Reserve Lijst Solstice

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #1 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #2 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #3 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #4 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #5 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #6 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #7 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #8 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #9 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #10 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #11 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #12 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #13 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #14 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaä

    Solstice Figurines #15 (2020-2021)
    Uitverkocht

  • Antoinette Nausikaa – Interview over haar ‘heilige bergen’ project

    Graag je aandacht voor een kunstenaar die indruk op ons maakte bij haar presentaties in de tentoonstellingsruimtes van zowel de Amsterdamse AMC als de Leidse LUMC collectie. Bijzonder eigenlijk dat een aantal ziekenhuizen er een expositieruimte op na houdt met een vooruitstrevend programma. Antoinette Nausikaä (Vlissingen, 1973) werkt aan een heel bijzonder project: Breathing Mountains.

    Lees verder: Antoinette Nausikaa – Interview over haar ‘heilige bergen’ project
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: