12 ‘LIKES’ van MAARTJE FOLKERINGA

Maartje Folkeringa is een beeldhouwer die we graag volgen. Al bij onze eerste tentoonstelling in 2010 toonden we werk van haar. Voor We Like Art maakte ze inmiddels 2 multiples. De serie 'Goldnuggets' en meest recent een reeks van unieke 'Likes' van keramiek. Haar poëtische blik op het prozaïsche 'Liken'.

Likes No. 2 (2022), Maartje Folkeringa (foto Peter Cox)

Het is bekend, social media zetten ons aan tot de neiging om voortdurend ervaringen te delen en te reageren op wat anderen delen aan berichten en beelden. Het uitdelen van ‘Likes’ kan heel vrijblijvend en terloops zijn. Het ontvangen van ‘Likes’ zorgt vaak voor een dosis geluksstofjes. De werking van deze pufjes dopamine is een fascinerend gegeven waar Maartje Folkeringa zich al een poos mee bezig houdt.

Deels vanuit eigen ervaring maar ook als abstract fenomeen. Juist de omzetting van de vluchtige ‘Like’ naar een zorgvuldige en precieze handmatige keramieken ‘Like’ als object maakt deze nieuwe serie werken zo raak en eigentijds. De shiny objects in aantrekkelijke kleuren hebben iets triomfantelijks en troostends tegelijkertijd. “Kijk naar me, je hebt me verdiend!”

 

Hoe kwam je op het idee voor deze reeks ‘Likes’?

Mijn werk is vaak een reactie op de gecompliceerde ongeschreven regels van onze hedendaagse samenleving en mijn persoonlijke ervaringen hiermee. Communicatie tussen mensen blijft me fascineren. Met deze serie wilde ik de like-cultuur bevragen en relativeren. Tegelijkertijd was het voor mij een aanleiding om met materialiteit, compositie en kleurcombinaties te werken. Het werk bestaat uit 12 unieke handgemaakte werken van geglazuurd keramiek en metaal die samen één geheel vormen.

 

Like No. 2 (2022)

Hoe kwam je op deze vorm uit?

Ik wilde handmatigheid tegenover de digitale, vaak onpersoonlijke en oppervlakkige sociale ‘like’ zetten. Ook wilde ik aandacht en vertraging tegenover snelheid zetten, en onhandigheid tegenover perfectie. De Likes bestaan uit 1 lange sliert klei die ik op de grond in de juiste vorm heb neergelegd en heb laten drogen, om hierna te bakken, waardoor de dynamische beweging is vastgelegd. Ze zijn gemonteerd op zwarte metalen frames, en deze staan weer op een wandplankje van metaal.

 

De Likes in de oven  (foto Koos de Wilt voor Collect)

Hoe ging het maakproces in zijn werk op je studio? 

Het proces was tegelijkertijd een leerproces van de omgang met mijn nieuwe oven (die ik mede heb kunnen aanschaffen door het Fonds Angela E., Prins Bernhard Cultuurfonds), met nieuwe glazuren, met het spuitproces, met verschillende kleien.

Bij het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk heb ik leren werken met keramiek en glazuur, maar het is toch weer anders wanneer je in je eigen atelier aan de slag gaat. Het handschrift is mijn eigen handschrift, maar dan in één sliert klei nagemaakt. Ik heb meerdere kleurcombinaties uitgeprobeerd, totdat ik de juiste combinaties vond.

 

Maartje Folkeringa, Like No. 2 (2022)

Wat is de mooiste manier om dit werk in een huiselijke omgeving te tonen denk je?

Het werk komt het best tot zijn recht wanneer je de Like met het zwarte frame op het metalen wandplankje zet dat met 2 schroeven gemonteerd is op de muur. Op deze manier heb je een deel van het geheel, zoals het getoond wordt bij We Like Art. Het is namelijk één werk, dat uit verschillende Likes bestaat.

Het is mijn bedoeling dat je het wandplankje schildert in de kleur van de muur waar hij op wordt bevestigd. Maar het is aan de nieuwe eigenaar om zijn/haar/diens eigen beslissing te maken. Het is het mooiste als je de schroeven ook schildert.

 

Portret Maartje Folkeringa door Koos de Wilt

Maartje Folkeringa in het atelier met Like (2020) (foto: Koos de Wilt voor Collect)

Je maakte ook een monumentale versie van dit werk, hoe pakte dat uit?

Ik wilde een groot werk maken, onafhankelijk van hulp van anderen, in mijn eigen atelier. Ik heb onderzocht welke materialen ik hiervoor kon gebruiken. Vanwege de vele tussenruimtes heb ik het uiteindelijk toch bij een bedrijf dat in de offshore werkt laten verstevigen, door het te laten opspuiten met PU. Hierna kon ik het gaan bewerken en schilderen.

 

Like (2020)

Een tijdje later heb ik een monumentaal werk kunnen maken, waarbij ik meer zeggenschap had over de uiteindelijke tactiliteit. Het werk peaceful use of in between space is gemaakt in gegoten aluminium, dat uit twee delen bestaat. De vormen en de oppervlakte en positieve en negatieve ruimtes konden zoveel mogelijk in mijn eigen atelier gemaakt worden van was.

 

Peaceful use of in between space, Agentschap Telecom (Rijksgebouwendienst), 2021 (foto Noortje Knulst). L 230 x H 90 x B 130 cm en L 110 x H 90 x B 80 cm

Omdat het een opdracht was (van Rijksgebouwendienst) had ik het budget om er mallen van te laten maken. De verschillende delen zijn gegoten in aluminium en weer aan elkaar gelast en afgewerkt. Hierdoor kon ik met dezelfde materialiteit die ik in was had gemodelleerd aan de slag gaan in mijn atelier. Ik heb delen beschilderd en delen aluminium gelaten.

 

Maartje Folkeringa, Fomo No.2 in wording

Waar werk je nu aan in je studio?

Ik ben textiele technieken aan het leren. Dit doe ik niet door eerst te leren, en dan toe te passen, maar door er direct werk mee te maken. Twee textiele fear of missing out werken ben ik aan het bewerken. De twee Fomo (afkorting van fear of missing out) teksten die leesbaar waren ben ik aan het doorkrassen, net zoals je dit met een stift zou doen, alleen doe ik het op een arbeidsintensievere manier, onder meer via borduren op geweven werk. Omdat ik juist wil vertragen in mijn werk, als tegenhanger van de steeds versnellende maatschappij.

 

Maartje Folkeringa, Fomo No 2 (2022)

Bij de één is de tekst helemaal doorgekrast, bij de ander ga ik alleen de f en de m doorkrassen. De muur achter de werken beschilder ik, dit is onderdeel van het geheel. Ook ben ik een nieuw textielwerk aan het maken dat nog meer de ruimte in komt. Omdat ik sinds een tijdje zelf kan lassen in mijn atelier heb ik meer speelruimte. Ik kan nu experimenteren, en direct beslissen om het helemaal anders te doen. Deze directe manier van het werken met metaal combineer ik met vertraagde textiele handelingen en het schilderen op de muur. Het frame gaat denk ik een steeds groter onderdeel van het geheel worden.

 

Surfaces 2017-2022, B 140 x H 54 x D 17, geglazuurd keramiek op zwart staal

Daarnaast ben ik verschillende vormen die ik instinctief heb laten ontstaan aan het samenvoegen. Ik kijk hierbij naar kleurcombinaties, textuur, materiaal, vorm,  compositie, glanzende en matte oppervlaktes, tegenstellingen, en positieve en negatieve ruimte. In deze werken wil ik meer ruimte maken voor intuïtieve beslissingen en gevoelsmatige keuzes. Ik wil loslaten, en voorbij de ratio komen. Het eerste werk dat ik heb ‘goedgekeurd’ heet Surfaces, en heeft keramische onderdelen uit verschillende jaren.

 

Atelierportret door Koos de Wilt voor Collect

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Korte tijd geleden heb ik een tentoonstelling gehad met vakgenoot Danielle van Ark, genaamd ‘it is not easy being an individual’. Dat is een zin die Danielle in het dagelijkse leven vaak gebruikt. Deze zin beschrijft de overeenkomst die we in onze artistieke praktijken hebben, maar we doen dit vanuit een andere invalshoek. De werkbesprekingen die we in aanloop van de tentoonstelling hadden waren ontzettend waardevol.

 

Presentatie Maartje Folkeringa, Niels Post en Petra van Noort, We Like Art oktober 2022

Presentatie Maartje Folkeringa, Niels Post en Petra van Noort, We Like Art oktober 2022

Ik wil vaker samenwerken met mensen waar ik een overeenkomst mee voel, terwijl we tegelijkertijd een andere invalshoek hebben. Zo willen collega Isolde Venrooy en ik beiden in ons werk vertragen door middel van handmatige werkprocessen, om een tegengeluid te bieden aan de steeds sneller wordende maatschappij, waar we overigens zelf ook keihard in mee rennen, maar wat we willen uitdagen. Aandacht voor materiaal en ruimte voor associatieve keuzes is voor ons beiden belangrijk. Wij werken beiden vanuit een andere invalshoek. De gesprekken die we tot nu toe hebben gehad zijn wederom erg waardevol, dus samenwerken smaakt naar meer.

 

Editie informatie

Maartje Folkeringa
Like No. 2 (2022), een serie van 12 unieke werken
geglazuurd keramiek en metaal
Afmetingen: circa 27 x 41 x 6 cm, stalen wandplankje: 42,5 x 11 cm

 

Portret Maartje Folkeringa door Nanne op ‘t Ende

Werken van Maartje Folkeringa zijn tentoongesteld in binnen- en buitenland en maken deel uit van collecties als Museum Jan Cunen, AkzoNobel Art Foundation; Curaçao Centre for Contemporary Art, Museum Boijmans van Beuningen, SKY-cultuur, Foshan, China en diverse particuliere collecties.

Afgelopen jaar werkte ze aan een opdracht van het Rijksvastgoed bedrijf, het monumentale werk Peaceful use of in between space is inmiddels geinstalleerd bij het Radiocommunications Agency Netherlands (Agentschap Telecom).

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 roze-oranje (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 roodblauw (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 mintgroen-blauw (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 lichtblauwwitdonkerblauw (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 geelmunt-groen (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 geel-roze (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 geel-oranje-rood (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 oranjeroze (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 blauwpaarsbruin (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 blauw-paars (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 blauw-mint groen (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like no. 2 roze-paars (2022)
    Uitverkocht

  • Maartje Folkeringa

    Like (2020)
    € 6800,-