Het dia-archief van een wereldreiziger die in de jaren zestig tot en met de jaren tachtig enthousiast gebruikt werden om in huiselijke kring verslag te doen aan de thuisblijvers, zijn het vertrekpunt van de series Floating Island’s en Het Vrije Volk. Beide series zijn nu bij We Like Art te zien.
Op reis gaan zonder een stap buiten de deur te zetten – dat is de core-business van Elshuis. Imaginaire reizen in samengestelde landschappen. Thomas Elshuis onderzoekt letterlijk en figuurlijk de grenzen. Het archief beslaat bijna de hele wereld.
Elk continent, oneindig veel landen worden aangedaan. Nieuwe werelden en nieuwe plaatsen worden gecreëerd, als kijker probeer je je steeds te verhouden tot de beelden. Het lijken herkenbare plaatsen te zijn, bij iedereen komen persoonlijke herinneringen aan reizen, steden of landschappen naar boven.
De serie ‘Het Vrije Volk’ is de meest recente bestemming in dit reisverhaal. De verleidelijke natuurlandschappen in deze serie roepen het verlangen op om die plekken te bezoeken. Naar de watervallen, de imposante gebergtes of langs de bossen loopt vaak een kronkelend pad of een riviertje dat je oog naar de horizon leidt. Het zijn fictieve landschappen, ontstaan uit intuïtief gekozen beeld uit het dia-archief.
De gekozen dia wordt geprojecteerd op het vlak van een pagina uit ‘Het Vrije Volk’: de krant die de maker van de dia’s vroeger las. Vervolgens worden de coördinaten gemarkeerd en met inkt en Tipp-Ex wordt de tekening op het krantenpapier gezet.
De vormgeving van de krantenpagina met kaders, koppen, krantenfoto’s en advertenties blijft zichtbaar en bepaalt de vlakverdeling. Door de interactie tussen de inhoud van de krant en de bewerkingen ontstaan nieuwe en onbedoelde betekenissen.
De hieruit voortkomende associaties zullen voor iedere toeschouwer anders zijn, afhankelijk van individuele herinneringen en ervaringen. Momenten en plaatsen versmelten tot een nieuw geheel, het oog wandelt door het verbeelde landschap, onze hersenen maken vrije keuzes in de route zonder begin of eind.
Door dit aandachtige, bijna meditatieve reizen in een imaginair landschap vertraagt de tijd. Het is de kunst van het moedwillig verdwalen.
Jenny Smets schreef een mooie tekst over deze serie werken op krantenpapier: link.
“Mijn werk komt voort uit een dia-archief dat in de 60’er, 70’er en 80’er jaren bij elkaar is gefotografeerd, niet door mijzelf maar door iemand die ik wel goed gekend heb. Het dia-archief behoort tot de voltooid verleden tijd; de maker is niet meer, de bijbehorende verhalen worden niet meer verteld.
Thomas Elshuis: “Met mijn werk ontwikkel ik strategieën om me het oude dia-materiaal eigen te maken en het daarmee een nieuw leven in te blazen. Omdat de dia’s in feite afval zijn geworden is mijn werk een vorm van recyclen.”
Informatie over de werken:
Thomas Elshuis
Het Vrije Volk – HVV-#003 t/m #021
(Druk)inkt en Tipp-Ex op historische krant, in lijst met museumglas
Afmetingen: circa 71,5 x 53,5 x 4 cm
Prijs: €1.450 (inclusief lijst)
Thomas Elshuis
Floating Islands – FI-#001 t/m #018
digitale prints in perspex box, elk oplage 20
Afmetingen: 36 x 27 x 8 cm
Prijs: €495 (inclusief perspex box)
Het werk van Thomas Elshuis is vertegenwoordigd in talloze collecties, waaronder de ABN AMRO Kunststichting, de AKZO Nobel Art-foundation, AMC Kunstzaken, Antoni van Leeuwenhoek (NKI-AVL), BuZa, LUMC Kunststichting, UMC Utrecht en diverse privécollecties.