Over Ad de Jong

Ad de Jong (1953) maakt sinds 2000 sculpturen van epoxyhars. Soms zijn het grootschalige installaties – als bonte ruimteschepen beheersen ze de ruimte. Ook maakt hij kleine wandobjecten en aquarellen. Ad de Jong is een pionier in de kunstwereld, hij was onder meer mede-oprichter van de presentatieruimte W139 in de Amsterdamse Warmoesstraat en mede-aanstichter van bijzonder aanstekelijke groepstentoonstellingen als Beeld Hal Werk, Present Forever en All Is Giving. Stuk voor stuk Do It Yourself tentoonstellingen met goede kunstenaars waar de energie vanaf spatte.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Op de Rietveld Academie ben ik opgeleid op de klassieke manier, van klei beelden maken. Tijdens de Rietveld studie kwam de punk en kraakwereld mijn leven binnen en ging ik foto's, ijzer, beton, dekens, hout en epoxyhars gebruiken. Ik deed veel performances en speelde fanatiek alt saxofoon met mijn vrienden in de punk jazz band The Gulf Pressure Ais.

Langzaam stopte ik met grote zware beelden maken en stapte over op alleen epoxyhars en fiberglas, dat konden mensen direct aan de muur hangen en het materiaal heeft oneindige mogelijkheden om mee te werken.

START A NEW ART WORLD, collectie Museum Boijmans van Beuningen

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Ik hou nooit vast aan één manier van werken maar probeer steeds te leren van ieder beeld, om zo de energie en expressie steeds directer en helderder te maken, zodat het direct gaat resoneren bij kijkers. Mijn beelden zijn gemaakt van epoxyhars en versterkt met fiberglas. De epoxyhars kleur ik met pigmenten.

Licht en kleur zijn de belangrijkste elementen om mijn werk te laten stralen. De sculpturen zoeken vrijheid en nieuwe vormen. Mijn doel is een fysieke en sensitieve verbinding maken met de mensen die naar mijn transparante en gekleurde beelden kijken. Ik heb maar één focus in mijn werk en dat is het onbekende verkennen en zo mijn bewustzijn vergroten.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Ik heb een eigen grote studio in de haven van Amsterdam en werk daar iedere dag . Ik fiets vanuit het centrum van Amsterdam, waar ik woon naar de studio in drie kwartier. Al mijn beelden groot en klein produceer ik zelf in deze studio.

Met welk materiaal werk je graag - is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Het materiaal waarmee ik werk is erg licht en grotere beelden maak ik in delen die ik aan elkaar monteer met plastic moeren. In mijn studio heb ik grote tafels op sta hoogte die ik flexibel kan inzetten tot 6 of 8 meter lang of op verschillende plekken om aan meerder objecten te werken.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Als ik de dag begin zet ik meestal instrumentale klassieke Indiase muziek op en later op de dag is het stil of als er wat extra energie nodig is, minimal of deep house muziek die ik goed uit de grote bas boxen kan laten knallen.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Thuis heb ik met Jana een kleine collectie van andere kunstenaars, wisselend hangen o.a een tekening van Natasja Kensmil, schilderij van Rik Meijers, houtdruk van Carel Visser, schilderij van Aaron van Erp. En een kleibeeld van Axel Linderholm uit een tentoonstelling van Anami Schrijvers in W139. Mijn leukste verkoop ooit was aan Frans Haks de voormalige directeur van het Groninger museum.

Eén van mijn mooiste beelden (ALL IS GIVING ) hangt op de eerste verdieping in het nieuwe Paleis van Justitie vlakbij het Centraal Station van Amsterdam mede dankzij m’n samenwerking met de nieuwe BINJIP Gallery in Amsterdam.

Deel deze pagina

  • Ad de Jong

    Make your own art world (2012)
     185,00 Lees verder:
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: