Over Arja Hop en Peter Svenson

Arja Hop en Peter Svenson houden zich als kunstenaarsduo bezig met natuuronderzoek en het werken met plantextracten. Ze weten de natuur te vangen met hun fotogrammen en kleurcomposities. De kleurextracten van planten worden geconserveerd op fotografisch materiaal in de vorm van unieke kleurenreeksen, van een tiental tot een honderdtal kleurvlakken. Speelsheid, vindingrijkheid, wetenschap en experiment gaan hand in hand. De aan locatie gebonden fotowerken zijn betoverend in hun micro- en macrobeleving.

Welke thema's zijn belangrijk in jullie werk en onderzoek?

Ons werk gaat over analoge fotografie in zijn meest elementaire vorm. We onderzoeken onze relatie tot de natuurelementen door gebruik te maken van fysische en chemische processen en filmmateriaal. Hoe het beeld ontstaat is van primair belang.

De Residu projecten gaan over de plantenwereld in al haar stoffelijkheid en schoonheid. Haar appel aan de menselijke zintuigen is ons onderzoeksgebied. Hoe verhouden mens en flora in een omschreven geografisch gebied zich tot elkaar? Hoe is de waardering van de mens voor de natuur op een (eigen) stuk grond? En hoe is deze relatie in andere delen van de wereld?

Momenteel houden we ons bezig met een plantaardige kleurstoffen onderzoek door extracten te maken uit planten en bomen die groeien in ruderale gebieden in Amsterdam: bouwterreinen, industrieterreinen, spoor- en wegbermen, slootkanten, braakliggende terreinen en plantsoenen.

We visualiseren het onderzoek met residuen, kleurstoffen gewonnen uit planten op film, en met analoge fotogrammen van dezelfde planten in de vorm van nauwkeurige documentaties. We richten ons vooral op bermplanten die spontaan opkomen. Daartussen groeien Neofyten, niet inheemse nieuwkomers onder de planten. Transportmiddelen van over de grens zorgen voor de verspreiding, in hun nieuwe omgeving overleven ze op eigen kracht.

We maken zelden gebruik van een camera, soms wordt de ruwe film 's nachts belicht met het beschikbare licht dat dan op de locatie beschikbaar is. De visuele patronen die op de fotogrammen ontstaan worden gevormd door de aard en het gedrag van de plant zelf.

Wat is jullie achtergrond?

Arja Hop: “Ik deed de Academie St. Joost in Breda en studeerde o.a. een jaar filosofie aan de UvA in Amsterdam. Mijn kindertijd bracht ik door op de Veluwe, buiten struinend vondsten verzamelen langs sloten en beken, zandwegen en in weilanden waren een vanzelfsprekende bezigheid. De fascinatie voor natuurlijke en chemische processen en het microscopisch observeren, determineren en ordenen is terug te vinden in mijn werk als beeldend kunstenaar.

Ik raak geboeid door fenomenen uit de natuurwetenschappen. Mijn ontwikkeling als kunstenaar begon met olie, pigment en doek, in de loop van de tijd is dat veranderd in analoge fotografie in relatie tot nauwkeurige onderzoeksmethoden. De filosofie gaf mij inzage in het abstract waarnemen en logisch denken waardoor mythe en logica samenvallen."

Peter Svenson. “Ik heb een fototechiek studie gedaan in Wellington, Nieuw Zeeland en werkte daarna als process control assistant bij een Kodachrome laboratorium. Later was ik assistent medisch fotograaf in het Auckland Hospital. In Amsterdam werkte ik sinds 1982 als fotolaborant in diverse Amsterdamse fotolabs, vanaf 1992 ben ik gespecialiseerd als fine art kleuren printer. Van 2005 tot nu ben ik eigenaar en meesterdrukker van het AAP-lab in Amsterdam.

Mij inspireren mensen als de fotojournalist W. Eugene Smith in zijn veranderen van zichzelf en de wereld om hem heen, Edward Weston in zijn vakkunde, en de manier waarop Robert Mapplethorpe een culturele idententeit vastlegt, en mijn vader, Egbert Anders Svenson door het leren stellen van de vraag: waarom.“

Hoe ziet voor jullie een gemiddelde werkdag er uit?

Ieder werk dag is anders. We werken aan verschillende projecten tegelijk. De taakverdeling is afhankelijk van de dagelijks omstandigheden. Het weer en de tijd van het jaar spelen ook een rol. We zijn of aan het verzamelen, het prepareren van de kleurstoffen, omzetten van de residuen op film, het maken van fotografische beelden of het fotografisch afdrukken van negatieven.

Kun je voor ons jullie werkplek en studio omschrijven?  

We werken op verschillend locaties. In de veld fotograferen en verzamelen , de fotografische studio en doka en een ruimte waar we plantaardig kleurstoffen prepareren.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?

Er staat een aquarium voor onderwateropnames met de Cambo, een hamsterkooi gebruiken we als instant droogrek voor residuen, en er staan allerlei pannen waar we de plantaardige kleurstofextracten in bereiden.

Met welk materiaal werken jullie graag?

Wij werken met film, om precies te zijn een 4-5 inch vlakfilm.

Waar streef je naar in jullie werk?

Het streven is naar eenvoud, helderheid en directheid

Hebben jullie zelf thuis werk van collega kunstenaars?

Jazeker, we hebben allerlei werken van collega’s uit bewondering en respect.

Werk van Arja Hop en Peter Svenson is momenteel te zien in de groepstentoonstelling Botanica in het Drawing Centre Diepenheim (t/m 5 juni 2017). Ze hebben momenteel projecten lopen in Whanganui (Nieuw Zeeland), de Hierdense beek/Bloemkampen en in Amsterdam. Onlangs is een groot werk Residuen aangekocht door het Drents Museum. Hun werk bevind zich in diverse collecties in binnen- en buitenland.

Arja Hop en Peter Svenson maakten een speciale We Like Art editie. Hieronder meer informatie.

 

 

 

Deel deze pagina

  • Arja Hop en Peter Svenson

    Residue: Hard shield-fern / Polystichum aculeatum, Amsterdamse bos (2015)
     450,00 Lees verder:
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: