Over Britt Dorenbosch

Britt Dorenbosch (1986, Utrecht) is na een studie sociologie, Fine Arts gaan studeren aan de kunstacademie in Utrecht. Met heldere kleuren en vormen geeft de kunstenaar haar objecten weer. Vaak zijn het stillevens, een meloen alleen, of een pak melk en een sinaasappel, zo raak geschilderd dat het bijna eenvoudig lijkt.

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
Al mijn werk heeft een link met mijn directe omgeving. De spullen om mij heen laten zien wat mijn identiteit is en hoe die identiteit is gevormd. Objecten staan daarin centraal. Naast dat objecten een interessante materiële verschijning kunnen hebben, vertegenwoordigen ze ook het immateriële; herinneringen en verhalen. Momenteel werk ik aan een onderzoek naar het thuisgevoel. Het feit is dat we allemaal wel eens verlangen naar thuis. Maar wat maakt dat jij je thuis voelt en hoe kun je dit thuisgevoel oproepen of reconstrueren?

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in Oude Wetering (ZH). Na de middelbare school in Leiden heb ik in Nijmegen en Rotterdam sociologie gestudeerd. Omdat een baan in dit vakgebied me niet aansprak ben ik na mijn master naar de HKU gegaan voor de studie Fine Arts. Hierin ben ik in 2013 afgestudeerd.

britt-dorenbosch-overzicht-werk1

Wat inspireert je?
De mens en zijn omgeving. Hoe leven mensen, wat zijn de verschillen tussen culturen en waarom bestaan deze verschillen? Antropologie, archeologie en geschiedenis hebben me altijd al geïnteresseerd. De expositie van Grayson Perry begin dit jaar in het Bonnefantenmuseum was voor mijn werk een eye opener. Hoe hij antropologisch onderzoek doorvoert in zijn werk is prachtig, net als zijn kleurgebruik.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Ik begin altijd met het maken van tekeningen, zo kan ik onderzoeken welke kleuren in de afbeelding zitten en welke elementen belangrijk zijn of weggelaten kunnen worden. Ik zie het als het ontleden van een puzzel. De tekeningen komen voort uit foto’s die ik in het doorgaande leven maak, soms vanuit één thema of van één locatie. Na het tekenen kan ik beginnen met schilderen.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Dat verschilt. Ik kan een hele dag schilderen, maar ook hele dagen achter mijn computer zitten of ik ga halverwege de dag de moestuin in. Als ik bezig ben met het schrijven van aanvragen of het voorbereiden van exposities vind ik het moeilijk om in dezelfde periode werk te maken. Dat wisselt zich dus af met periodes waarin ik juist alleen maar met nieuw werk bezig ben.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Ik woon in een atelierwoning naast een oude kersenboomgaard in Utrecht. Mijn atelier bevindt op de begane grond en is ruim met een hoog plafond. Een muur van mijn studio hangt vol met mijn tekeningen en schilderijen, zodat ik altijd zie waar ik mee bezig ben en omringd wordt door kleur. De andere muur houdt ik leeg om nieuw werk te maken. Afgelopen zomer heb ik een klein deel van mijn atelier gebruikt voor de teelt van tomaten- en peperplanten, omdat we nog geen kas in de moestuin hebben.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?

  1. een bescheiden peperplantage
  2. kippenvoer
  3. een plastic gier

Kun je een plattegrondje tekenen van je studio/atelier?

britt-dorenbosch-plattegrond

Werk je graag met muziek of in stilte?
Met muziek! Afrobeat, dancehall, reggaeton. Het geeft me energie en een goed humeur. Ik hou van dansen. Met deze muziek kan ik ook tijdens het werken niet stil blijven zitten, maar dat komt mijn werk alleen maar ten goede. Als ik het toch rustig aan wil doen zet ik een podcast op.

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Kleur is enorm belangrijk. Ik hou van sterke contrasterende kleuren. Dit soort kleurcombinaties zie ik terug op mijn kinderfoto’s. Dus deze voorliefde gaat terug naar mijn beginjaren. De materialen die ik gebruik moeten goed hun kleur over kunnen brengen. Ik teken daarom veel met oliepastel, omdat je de kleur krijgt die je ziet en je met druk op het krijt de kleurintensiteit goed kunt beïnvloeden. Verder werk ik met gouache, aquarel en kleurpotlood, naar gelang wat de tekening nodig heeft. Ik heb lang met olieverf geschilderd, tot dat ik door het veelvuldig gebruik van terpentine last kreeg van de dampen. Daarom ben ik begonnen met het maken van ei tempera met eieren van mijn eigen kippen. Het is prachtig om alle potjes pigment bij elkaar te zien en daarmee te werken.

britt-dorenbosch-overzicht-werk2

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Ik werk snel en trefzeker met een zekere transparantie om de kleuren helder te houden. Modderige kleuren en verbeteringen door laag over laag te schilderen, daar houdt ik niet van. Ik probeer met zo min mogelijk toetsen zo veel mogelijk te vangen. Het werk is af als het beeld genoeg vorm heeft om herkenbaar en geloofwaardig te zijn.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Van Paul Nassenstein heb ik een klein, maar geweldig, werkje aan de muur hangen. Begin dit jaar heb ik op This Art Fair mijn collectie aangevuld met een werk van Charlie Roberts; een ‘stokslang’ die nu tussen de bladeren van de monstera over de muur kruipt, en heb ik bij Roel van der Linden een portret van mij en mijn vriend laten schilderen. Op het toilet ligt een keramieken breekstokje van Guido van Amelsfoort, die mocht ik meenemen omdat hij al gebroken was.

Deel deze pagina