Over Corinne Bonsma

In 2015 won Corinne Bonsma (1959) de Jeanne Oosting Prijs, uit het jury-rapport: "Er gaat iets raadselachtigs uit van het werk van Corinne Bonsma. Op het oog schildert ze aandoenlijk bekende voorstellingen. Maar tegelijkertijd wringen deze broze, kwetsbare onderwerpen: soms lijken ze kwaadaardig, dan weer stijf en lelijk. Haar werk is hierdoor altijd meer dan een eenduidige, simpel herkenbare voorstelling. Het werk van Bonsma is met veel aandacht gemaakt: helder en fris als sommige ochtenden. Haar kleurgebruik is bijzonder geraffineerd. De verf is vaak in lagen over elkaar aangebracht, zo schept zij ruimte en diepte op haar doeken."

Welke themas zijn belangrijk in jouw werk?
De actuele tijd, de vergankelijkheid hiervan, herinneringen, objecten in de ruimte die ik inzoom of juist uitzoom en af en toe een landschap.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in Zwitserland rond Bern en bezocht die Schule für Gestaltung in Luzern CH daarna de ateliers 63 in Haarlem wat nu de Ateliers in Amsterdam is.

Wat inspireert je?
Mij inspireren alledaagse dingen en mijn herinneringen uit mijn kindertijd. Ik kan zomaar oude foto’s of illustraties van kinderboeken combineren met actuele thema’s. Vreemder wijze kijk ik ook of ik daar iets schilderwaardigs ontdek alsof het schilderij al in een foto verscholen zit. verder interesseert mij de abstractie van de beelden en om ze om te zetten naar mijn eigen beeldtaal.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Ik start meestal met een verhaal, ik ben een verhalenverteller. In de tekeningen kan ik de verhalen direct kwijt in weinigen lijnen maar in de schilderijen is dat anders daar hou ik rekening met kleur en compositie. Ik stapel lagen van verf, verhalen en beelden op elkaar en bevrijd ze van nostalgie en sentiment. Soms werk ik best lang aan een schilderij maar probeer altijd het toevallige nonchalante erin te houden.

6-Jeanne-Oosting-Prijs-2015-Thijs-Quispel

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Iedere dag op mijn atelier. Ik kom pas laat op mijn atelier, ik hou van daglicht. Ik heb geen computer op mijn atelier dus ik ga meteen aan de slag het enige wat ik doe is in de pauzes piano studeren. De uren vliegen om als ik geconcentreerd werk, meestal aan meerdere schilderijen tegelijk.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Het is een voormalig klaslokaal uit 1900 van +- 80 vierkante meter groot en 4m50 meter hoog. Met vier grote ramen die uitkijken naar een rustige begroeide binnen plaats.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Veel boeken van allerlei genres maar de meesten gaan over kunst, oude kinderboeken, natuur en foto boeken die overall rondslinger Bijzondere vintage meubels ,stoelen ,dozen en oude poppenhuizen.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik speel zelf piano, ik heb een piano in mijn atelier staan. Op dit moment studeer ik Mozartsonaten, Bach en stukken van Bartok in. Ik luister ook vaak naar klassieke en hedendaagse muziek.

Met welk materiaal werk je graag - is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Kleur is heel belangrijk in mijn schilderijen. De gemoedstoestand en het onderwerp van een schilderij bepaalt vaak de kleur en dat is ook andersom. Ik schilder met olieverf omdat ik daar het beste mee kan werken soms dun en transparant of juist dik en pasteus. Voor mijn tekeningen gebruik ik meestal houtskool of ostindische inkt dus eenvoudig en zwart wit.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Een werk is voor mijn af als het jou tegemoet komt en zich niet verwijdert.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? Waarom?
Ik heb thuis onder anderen de drie etsen “Elba Sint Helena” van René Daniëls hangen, hij was altijd een grote inspiratie voor mij, omdat hij versleuteld en poëtisch werkt. Knipsels van Eli Content omdat deze speels en prachtig zijn. Verder heb ik een grote verzameling vintage fotografie en foto’s van hedendaagse fotografen.

Videoportret Corinne Bonsma door Marcella Kuiper

Atelier foto 1: Gert Jan van Rooij

Atelier foto's: Caroline Coehorst

Tentoonstellingsfoto's: Thijs Quispel

Deel deze pagina

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: