Over Hans Hoekstra

Hans Hoekstra (1983, Groningen) won in 2009 de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst met zijn grote portretten van liggende mannen. Sterk werk dat eruit sprong tussen de jonge schilderkunst. Na zijn tijd aan de Ateliers werkt Hoekstra aan een ongewoon oeuvre dat verslag lijkt te doen van een verstild en soms wat verveeld huiskamergevoel in de provincie. Uitzichten op een dorpse omgeving, een ontroerende hommage aan de schilderende moeder. Het is een terrein dat in de Nederlandse schilderkunst zelden wordt verkend.

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk? 
Ik schilder en teken eigenlijk altijd mensen.

Waar ben je opgeleid?
Ik heb gestudeerd aan Kunstacademie Minerva in Groningen, een jaar aan de KunstAkademie Düsseldorf en daarna aan De Ateliers te Amsterdam.

Wat inspireert je?
Vooral de fysieke hoedanigheid van mensen.

Overzichtsfoto tentoonstelling All of us, 2014, Drents museum, Assen, fotografie: Jaspar Moulijn

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Eerst maak ik meestal tekeningen of foto’s van modellen. Ik heb dan vaak bepaalde poses in gedachten, maar vaak worden de uiteindelijke werken toch weer anders dan ik had gepland. Naar aanleiding van deze foto’s of tekeningen ga ik dan schilderen. Sindskort schilder ik soms ook direct naar model. Dit geeft nieuwe mogelijkheden en beperkingen. Het gebrek aan tijd (een model wordt vaak na 3 uur wat ongeduldig) maakt dat je niet elke beslissing kunt wikken en wegen en dus meer doorschilderd.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Erg verschillend, ik begin graag in de ochtend. Ik kijk waar ik de vorige dag gebleven ben en ga daarmee verder of begin met nieuwe werken.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Ik werk in een hoekwoning op de tweede etage met uitzicht op een rotonde. In de verte zie ik de bomen van een park. Het is een langwerpig vertrek met veel ramen.

Werk je graag met muziek of in stilte?
In stilte kan ik me toch het beste concentreren.

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Ik schilder met acryl. Kleur is zeker belangrijk voor me. Tien jaar geleden was m’n palet veel grijzer dan nu, ik ben gaandeweg de kleuren minder gaan mengen. Toch blijven er veel onverzadigde kleuren in m’n werk aanwezig.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Ik denk dat dit altijd vrij onbestemd is. Op een gegeven moment stop je en ga je verder met iets anders. Na verloop van tijd bekijk je je werk dan weer opnieuw en dan weet je vaak beter of het geheel klopt of niet.

Overzichtsfoto tentoonstelling New figures, 2016, Bookstore projectspace, Amsterdam, fotografie: Justina Nekrasaite

Deel deze pagina