Over Harry Markusse

Harry Markusse is een kunstenaar die op talloze plekken opduikt op het moment. Zijn loeistrakke schilderijen lijken wiskundig precies en speels tegelijk. Steeds is er heel uitgekiend met tape en verf een vervolg van schilderkunstige stappen gemaakt. Het resultaat - werk op papier en op doek - intrigeert en dwingt tot lang kijken. Hoog tijd om Harry Markusse wat vragen te stellen.

Harry Markusse @ We Like Art 2021

Waar ben je opgegroeid? En waar ben je opgeleid?

Ik ben opgegroeid in Rotterdam en opgeleid in Groningen aan de Academie Minerva.

 

Wat inspireert je? – Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?

In mijn afstudeer jaar op de academie begon mijn beeldtaal zich te ontwikkelen. Ik liet mij inspireren door eeuwen oude trompe-l’oeil effecten, wiskundige principes zoals vlakverdeling en perspectieven, maar ook door lege ruimtes die ik opzocht in verlaten panden en industriële gebieden die ik bezocht. Tegenwoordig laat ik mij meer inspireren door ruimtelijk ordening overal waar ik kom.

Thema’s die steeds terug komen in mijn werk zijn ruimte, vorm, herhaling, oneindigheid, dynamiek, kleur, logica, ritme en begrenzing versus ruimte. Deze elementen vinden zich steeds weer op een andere – vernieuwende manier uit.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?

Mijn manier van werken is altijd onderzoekend geweest. Ik begin met een blanco geest en een leeg doek en al schilderend kom ik tot een eindresultaat. De eerste handeling bepaalt welke handelingen kunnen volgen, maar ook juist welke handelingen uitgesloten worden. Zo ontstaat er een steeds strakker kader waarbinnen mijn werk richting en bestaansrecht krijgt.

Wanneer ik een nieuwe richting in mijn werk heb ontdekt, betekent dat de eerste stap in een nieuwe serie van werken. Soms is de overgang van de ene serie naar de andere een logisch proces waarbij de series naadloos in elkaar overgaan, soms zoek ik juist naar een omslagpunt tussen de series. In dat geval is het belangrijk om het omslagpunt te forceren.

Ik begrijp steeds beter dat er binnen het kader waarin ik werk van alles mogelijk is. Ook stel ik het mijzelf opgelegde kader steeds vaker ter discussie. Ik verklein, vergroot, of verleg het kader waardoor nieuwe series kunnen ontstaan. Soms vloeiend, soms met een knal de andere kant op.

 

Atelier 2024

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?

Ik ben vroeg in het atelier, en ga vaak laat naar huis. Ik werk bijna elke dag, en altijd aan meerdere werken tegelijkertijd. Sinds de zomer heb ik een nieuw atelier in Amsterdam Noord. Ik werk op ongeveer 45m2 met aan een zijde zeven meter raam waardoor ik goed kan werken in daglicht.

Er werken hier nog vijf andere kunstenaars, voornamelijk schilders. Voordat dit een atelier pand werd zat er een illegale wietplantage in, dat vind ik wel weer komisch. Ik pak elke ochtend het pontje vanaf Amsterdam Centraal naar de overkant en ‘s avonds weer terug. Overdag heb ik helemaal niet meer het gevoel dat ik in de drukte van de stad ben. ‘s Avonds fiets ik door alle drukte en gekkigheid terug. Ik hou blijkbaar van die afwisseling want ik zie mij niet zo snel vertrekken uit Noord.

Update 2024: inmiddels heeft Harry Markusse toch een nieuw atelier. Een geweldige plek in Amsterdam-West.

Atelier Harry Markusse 2024, foto: Friso Boven

Waar vind je je onderwerpen? 

Doordat ik vanuit het proces werk, ontdek ik constant nieuwe elementen in het beeld die mij verder kunnen brengen in mijn werk. Vanuit de kleinste details kunnen nieuwe werken en series ontstaan die ik kan koppelen aan een bepaald gevoel dat ik op dat moment belangrijk vind om te laten zien.

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?

Voorheen werkte ik eigenlijk altijd op doek maar tegenwoordig schilder ik veel op papier. Kleurgebruik is altijd belangrijk geweest in mijn werk toch weet ik niet goed waarom ik bepaalde kleuren kies. Maar ik maak veel kleurenstudies. Ik zoek dan naar opvallende kleurcombinaties en kijk hoe ze op elkaar reageren en kijk op welke manier ik ze kan inzetten.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?

In mijn proces ben ik altijd op zoek naar ontwikkeling. Ik word gek als ik te lang hetzelfde doe en door de ontwikkeling kan ik mijzelf soms ontzettend verrassen.

 

Tentoonstellingsfoto: Friso Boven

In het gemaakte werk streef ik naar harmonie. Wanneer alle elementen in de afbeelding goed op elkaar reageren en afgestemd zijn qua vorm maar ook qua kleur is het beeld klaar. Wanneer ik er vervolgens naar kan blijven kijken, het nergens wringt en door ernaar te kijken in kan blijven ontdekken is het af.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? Waarom?

Ja aardig wat ondertussen. Ik heb thuis geen eigen werk hangen maar juist dat van andere kunstenaars.

Portret in Studio Berlijn 2020 ( Joppe Muller & Valentin Cheli)

 

Speciaal voor We Like Art maakte Harry onlangs een spannende reeks van 9 unieke werken. Harry vertelt over het maakproces:

“De afgelopen jaren heb ik vaak in grafische werkplaatsen gewerkt. Door gebruik te maken van verschillende technieken, vooral de zeefdruk techniek,  maakte ik werk in oplage. Met zeefdrukken kan ik gemakkelijker experimenteren met vorm, kleur, verf, inktsoorten en printmogelijkheden (door bijvoorbeeld verschillende composities over elkaar te drukken).

Harry Markusse, We Like Art, maart 2024, fotografie Friso Boven

Tijdens het werken in deze werkplaatsen is het idee ontstaan om mijn schilderkunst met zeefdruktechniek te combineren. Zo kan ik een unieke multiple maken, een familie van werken met kleine onderlinge verschillen. Ik schilderde in mijn atelier op doek een gradient, een verloop in kleur, als een wat meer ruimtelijke achtergrond. Vervolgens zeefdrukte ik een dynamisch patroon in verschillende kleuren op de werken. Het is een mooie reeks van 9 werken geworden.

 

 

Harry Markusse studeerde in 2013 af aan de Academie Minerva in Groningen. Hij ontving van het Mondriaan Fonds de bijdrage Bewezen Talent en was te zien als genomineerde bij de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst, ook had hij tentoonstellingen bij onder meer Museum Belvedere, AkzoNobel Artspace, Ron Mandos, Heather Gaudio Fine Arts (VS), Livingstone Gallery, Patrick Heide Contemporary Art (GB) en PS Projectspace. Ook bij ons is zijn werk met regelmaat te zien.

Zijn werk is opgenomen in diverse collecties, waaronder Museum Voorlinden, het ministerie van Buitenlandse Zaken, de BlueKnowledge Art Collection en de AkzoNobel Art Foundation.

 

Foto: Friso Boven

Deel deze pagina